2009-06-22, 13:24
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan817
Jag kan säkert bygga något ute i garaget, rätt händig så :P jag byggde tex min egen pipa för weed :P lägger upp bild när den blir klar om jag kommer i håg
Ja gör det, har själv tänkt bygga en ifall jag orkar börja bygga
jippie, nu har några börjat blomma!

M.
Citera
2009-06-26, 17:52
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Här uppe ser det bra ut också.
Citera
2009-06-26, 21:05
Medlem
ManMannens avatar
Själva blommorna är på G. Inte bara en massa sallad längre. Härligt!
Citera
2009-06-28, 13:17
Medlem
TurboBoosts avatar
Är det lätt att artbestämma vallmo? Behöver inte veta EXAKT strain förstås, bara om det är "rätt" sort.

Det var röda kronblad med svarta fläckar längst in mot blomman iallafall. Men frökapseln ser lite mesig ut jämfört med dom framgooglade bilderna.. den smalnar inte av lika mycket i överkant och toppen är bredare än på bilderna jag sett.
Citera
2009-06-28, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Är det lätt att artbestämma vallmo? Behöver inte veta EXAKT strain förstås, bara om det är "rätt" sort.

Det var röda kronblad med svarta fläckar längst in mot blomman iallafall. Men frökapseln ser lite mesig ut jämfört med dom framgooglade bilderna.. den smalnar inte av lika mycket i överkant och toppen är bredare än på bilderna jag sett.

Vad jag vet så har somniferum aldrig "håriga" stammar, alltså helt kala överallt.
Sän så ska själva bladverket växa nere vid marken och tjälkarna sticka långt upp, alltså inte den buskig modellen..
Citera
2009-06-28, 16:11
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Vad jag vet så har somniferum aldrig "håriga" stammar, alltså helt kala överallt.
Sän så ska själva bladverket växa nere vid marken och tjälkarna sticka långt upp, alltså inte den buskig modellen..

Attans.. mina är "håriga" på stammen och bladen. Bladverket är nere vid backen dock. Är de svarta fläckarna på kronbladen inget bra identifieringsknep? Strunt samma.. får väl odla nya nästa år..
Citera
2009-06-28, 16:22
Bannlyst
Nä svarta fläckar ska det inte vara det ska vara som danska flaggan..
Citera
2009-06-28, 18:21
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Nä svarta fläckar ska det inte vara det ska vara som danska flaggan..

Fast här står det ju annat.. hmm http://linnaeus.nrm.se/flora/di/papavera/papav/papasom.html
Citat:
Blommorna är stora, upp till en decimeter breda, och varierar i färg från vitt, rosa, violett till rött eller purpur, vanligen har kronbladen en svart fläck vid basen

Fast det jag har i trädgården är förmodligen jättevallmo, med tanke på behåringen.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/papavera/papav/papapse.html

Tack för hjälpen iallafall
Citera
2009-06-29, 20:14
Medlem
Axesss avatar
Min första vallmo blommade idag ska försöka fixa bild
Citera
2009-07-01, 19:48
Medlem
http://s684.photobucket.com/albums/vv205/Rocednac/?action=view&current=blomma.jpg

Har två blomlådor på balkongen fulla med blommande vallmo nu. Rätt små kapslar, men dom har börjat svälla lite sen kronbladen fallit av. Sorten ska vara nån sorts tasmansk vallmo, och efter att ha jämfört mina blommor med bilder från google så verkar det stämma också.
Citera
2009-07-01, 19:53
Medlem
Axesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limfog
http://s684.photobucket.com/albums/vv205/Rocednac/?action=view&current=blomma.jpg

Har två blomlådor på balkongen fulla med blommande vallmo nu. Rätt små kapslar, men dom har börjat svälla lite sen kronbladen fallit av. Sorten ska vara nån sorts tasmansk vallmo, och efter att ha jämfört mina blommor med bilder från google så verkar det stämma också.

Vackert
Ja jag blev väldigt förvånad över storleken på kapslarna när dom inte var större än en 50öring typ, men dom kommer väl svälla mer hoppas jag.
Har flera sorter som inte har blommat ännu som kanske kommer vara lite fetare.
Citera
2009-07-02, 13:20
Medlem
ManMannens avatar
Gick ut för att vattna idag och till min stora glädje har ett helt gäng blommat. Fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in