Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-27, 12:46
Medlem
erik_ande_85s avatar
Hej!

Jag installerade nyligen om windows, eller rättare sagt en till windows vista. Den nya ligger på en egen partition, D:. Jag trodde då att om jag startar nya versionen och sedan förösker formatera hela c: med gamla vista att det skulle funka. Det gick tydligen inte och jag vill få bort det. Jag har ingen bootbar skiva av vista heller. Finns det NÅT sätt att bara få bort all skit från c: å gamla vista?
Citera
2009-01-27, 12:51
Medlem
hottentotts avatar
starta datorn med skivan i och välja att du ska formatera diskarna, och sedan skapa en ny partition för att då installera vista på C
Citera
2009-01-27, 13:19
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
starta datorn med skivan i och välja att du ska formatera diskarna, och sedan skapa en ny partition för att då installera vista på C
Huh? Läs TS fråga igen

OnT: Bästa sättet är att använda sig av skivan. Du bör ha en, eftersom du har lyckats installera Vista på en annan partition, right?
Jag vet inte om det fungerar, men du borde kunna formatera partitionen med hjälp av diskhanteraren (Högerklicka Den Här Datorn -> Hantera), det kräver dock att du är inne på Vista som är installerat på D:/.
Citera
2009-01-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
starta datorn med skivan i
Citat:
Ursprungligen postat av erik_ande_85
Jag har ingen bootbar skiva

hehe, lysande råd här. vet inte om jag har något bättre. ett os är rätt känsligt på att radera sig själv. enda förslaget jag har är att du laddar ner en linuxdist som kan starta utan skiva (t.ex. unetbootin eller vad det heter) och utgår därifrån.

undrar hur du ska göra sedan om du inte har några bootbara skivor?
Citera
2009-01-27, 13:52
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Jag vet inte om det fungerar, men du borde kunna formatera partitionen med hjälp av diskhanteraren (Högerklicka Den Här Datorn -> Hantera), det kräver dock att du är inne på Vista som är installerat på D:/.

Vista låser ibland den funktionen. Det bästa då brukar vara att använda DISKPART. För att göra det:
1. Start menyn
2. Sök på "CMD" och högerklicka på den och välj "Kör som administratör"
3. Skriv "DISKPART" och tryck enter
4. vänta på att diskpart laddas.
5. SKriv sedan "LIST DISK" för att lista alla diskar
6. "SEL disk X" där X är disk numret på disken som ska formateras
7. skriv "LIST PARTITION" för att visa alla partitioner på disken
8. Skriv "SEL Partition X" X är partition som ska formateras
9. Skriv "FORMAT QUICK" för att formatera disken.
Detta brukar ovverrida vistas spärr.
Senast redigerad av CoolDude 2009-01-27 kl. 13:57.
Citera
2009-01-27, 14:20
Medlem
hottentotts avatar
kommer väl ändå inte gå att starta?
boot.ini ligger väl på C så han måste väl isf spara boot.ini sedan lägga tillbaka den för att sedan skriva om den så att den pekar till rätt partition.
nää tacka vet jag "gör om gör rätt" tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in