2003-09-06, 23:28
Medlem
CamillaDYs avatar
Hur fungerar skattesystemet i USA? Vilka olika typer av inkomstskatt förekommer det? En överstatlig skatt, statlig skatt och kommunalskatt?

Sen har jag hört att vissa stater inte har någon inkomstskatt(t.ex. Texas), stämmer det?
Citera
2003-09-07, 08:16
Bannlyst
kan bara delvis hjälpa dig,men var i USA för ett antal år sedan och en sak man märkte direkt var att Momsen på varor ej är "inbakad" i priset som står prislappen,utan det läggs på i kassan,var några år sedan jag var där så jag är lite osäker hur hög momsen var på matvaror odyl,men har för mig att den var högst 7-8%.
Citera
2003-09-07, 10:40
Medlem
CamillaDYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
kan bara delvis hjälpa dig,men var i USA för ett antal år sedan och en sak man märkte direkt var att Momsen på varor ej är "inbakad" i priset som står prislappen,utan det läggs på i kassan,var några år sedan jag var där så jag är lite osäker hur hög momsen var på matvaror odyl,men har för mig att den var högst 7-8%.

Har varit till USA några gånger så är bekant med prissättningen på varor och momsen(vat). Den skiljer sig från stat till stat, t. ex. så har inte New Jersey nån skatt på kläder(shoppingtips om man åker till New York).

Men som sagt. Hur beskattas inkomster?
Citera
2003-09-07, 12:20
Medlem
skatten på avkastning är 31% alltså 1% mer än här, men alla andra skatter är lägre i usa, men skatte verket är i usa är mycket tuffare än här i bland så kräver vissa finnans instetut intyg på att ja inte är amrikan, jänkarna gör gärna räder i dessa skatte stater efter hala jänkare
Citera
2003-09-07, 15:42
Medlem
GreenManalishis avatar
Det varierar från delstat till delstat.
En del delstater har inkomstskatt och andra inte.
Det finns en federal inkomstskatt gäller lika
i alla stater men sedan kan eventuella lokala skatter tillkomma.

Fastighetsskatt och bilskatt är lokala skatter.

Avgifter,böter och konfiskationer är andra sätt finansiera
offentlig verksamhet.
Citera
2003-09-16, 13:03
Medlem
Svaret

Ja, det är ju för det mesta bara att slå upp saker på google så får man svaret.
http://www.taxadmin.org/fta/rate/tax_stru.html så hittar du en sammanfattande jämförelse mellan de olika staterna i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in