• 5
  • 6
2009-02-02, 20:02
Medlem
Jomazis avatar
OK, utomjordingen GIMD, betänk följande scenario:

Du och din familj/närmsta vänner befinner sig plötsligt i en öken. Ett lika stort antal okända människor, av särdeles menlös* typ står precis bredvid er.

Jag, som i scenariot är en ond gud, ger er (de två grupperna) minimibehovet av mat och vatten för fem dagar. Jag säger till alla med min dånande demonröst att detta är ett socialt experiment som kommer att vara i fem dagar.

Dock berättar jag för dig, GIMD, att jag i hemlighet kommer att återföra er till var-ni-nu-var-innan först fem dagar senare, dvs om tio dagar. Du får också en ljuddämpad pistol samt ammunition.

I scenariot antas att en människa dör efter två dagar utan mat/vatten, då det är djävligt varmt.

Hur agerar du?

*Eventuella småflickor i grupper ser mer ut som Tjoven än som ex Dakota Fanning.

Senast redigerad av Jomazi 2009-02-02 kl. 20:12.
Citera
2009-02-02, 20:50
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
OK, utomjordingen GIMD, betänk följande scenario:

Du och din familj/närmsta vänner befinner sig plötsligt i en öken. Ett lika stort antal okända människor, av särdeles menlös* typ står precis bredvid er.

Jag, som i scenariot är en ond gud, ger er (de två grupperna) minimibehovet av mat och vatten för fem dagar. Jag säger till alla med min dånande demonröst att detta är ett socialt experiment som kommer att vara i fem dagar.

Dock berättar jag för dig, GIMD, att jag i hemlighet kommer att återföra er till var-ni-nu-var-innan först fem dagar senare, dvs om tio dagar. Du får också en ljuddämpad pistol samt ammunition.

I scenariot antas att en människa dör efter två dagar utan mat/vatten, då det är djävligt varmt.

Hur agerar du?

*Eventuella småflickor i grupper ser mer ut som Tjoven än som ex Dakota Fanning.

Ja, vad gör man. Man går och letar mat eller något att skjuta med pistolen! En omöjlig uppgift kräver nya tankebanor eller så dör man av dumhet.
Citera
2009-02-02, 20:52
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang
...btw. Du var en pretantiös jävel till utomjording, om du vet så mycket hjälp till vafan då

// HotDang - Jorden
Jag får inte lägga mig i för mycket.
Citera
2009-02-02, 21:35
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Jag får inte lägga mig i för mycket.
Får jag fråga varför du tar dig an "rollen" som en utomjording? Det får dig att kännas oseriös och fånig. En enkel frågeställning utan rollspel hade funkat alldeles utmärkt. Nu blir man nästan motvillig till att svara, när du håller på så här.
Citera
2009-02-02, 23:29
Medlem
Nibirus avatar
Citat:

Jo fast om vi ponerar att vi alla är ett, så finns det ingenting annat än detta och då är vi även alla dessa familjer, ideologier, religioner.
Om vi måste sortera ut vissa från andra så förändrar det ändå inte saken, eftersom vi är dessa vissa och andra, platsen de var på och platsen de kommer till, och om platsen är ingenstans så är vi den med.

Senast redigerad av Nibiru 2009-02-02 kl. 23:31.
Citera
2009-02-03, 01:15
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Får jag fråga varför du tar dig an "rollen" som en utomjording? Det får dig att kännas oseriös och fånig. En enkel frågeställning utan rollspel hade funkat alldeles utmärkt. Nu blir man nästan motvillig till att svara, när du håller på så här.

Håller helt med. Till en början var konceptet lite kul just för att man fick leka lite med kulturreferenser, men sen började TS att hitta på vilt ur tomma luften och sen blev det mest bisarra pseudo-diskussioner.
Citera
2009-02-03, 01:27
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jobbet som utomjording är ledigt! Jag har också ledsnat/slutat bry mig. Det var bara att man skulle försöka att se på människan lite så där ovanifrån. Någon annan för gärna ta över rollen som utomjording, eller strunt i att posta så försvinner ju tråden till slut.

Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Håller helt med. Till en början var konceptet lite kul just för att man fick leka lite med kulturreferenser, men sen började TS att hitta på vilt ur tomma luften och sen blev det mest bisarra pseudo-diskussioner.
Som sagt, någon som vill fortsätta ta över trådens andemening? Eller lägg ned/sluta göra inlägg!
Citera
2009-02-04, 15:45
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru
Jo fast om vi ponerar att vi alla är ett, så finns det ingenting annat än detta och då är vi även alla dessa familjer, ideologier, religioner.
Om vi måste sortera ut vissa från andra så förändrar det ändå inte saken, eftersom vi är dessa vissa och andra, platsen de var på och platsen de kommer till, och om platsen är ingenstans så är vi den med.

Sluta trolla/röka cannabis. Vi som inte röker cannabis (just nu) är inte ett med dig.

Givetvis skickar varje rationell människa familjen menlös inkl dottern Tjorven till livet efter detta, och får således behålla alla nära och kära i livet. En enkel illustration av en intressekonflikt som inte är objektivt lösbar utan leder till ett subjektivt beslut.

Och nej GIMD, det finns inget ätbart liv på min för ändamålet valda ökenplanet.

Är man utilitarist á la Krenek kanske man slaktar den tjockaste personen och drygar ut maten och drycken lite.
Citera
2009-02-05, 10:31
Medlem
Nibirus avatar
Citat:
Sluta trolla/röka cannabis. Vi som inte röker cannabis (just nu) är inte ett med dig.

Det är väldigt många som anser att de inte är ett med någon annan än sig själva, rökare som ickerökare.
(Jag har aldrig rökt på eller tagit annan narkotika i hela mitt liv och det inkluderar läkemedel, om det skulle ha något med saken att göra.)
Citat:
Givetvis skickar varje rationell människa familjen menlös inkl dottern Tjorven till livet efter detta, och får således behålla alla nära och kära i livet. En enkel illustration av en intressekonflikt som inte är objektivt lösbar utan leder till ett subjektivt beslut.

Jag har inte påstått något annat.

Citat:
Är man utilitarist á la Krenek kanske man slaktar den tjockaste personen och drygar ut maten och drycken lite.
Sannolikt ja.
Senast redigerad av Nibiru 2009-02-05 kl. 11:17.
Citera
2009-02-05, 12:38
Medlem
Kyscs avatar
Citat:
Tre stycken fundamentala frågor...

Ärade utomjording jag gör mitt bästa för att förklara mitt perspektiv på dina frågor:

1&3. Det är en metafysisk omöjlighet att alla individer skulle uppleva världen på samma sett. Vi läser in världen via våra sinnesorgan och bearbetar informationen i våra hjärnor; information misstolkas, utesluts eller förvrängs. Individens uppfattning av världen är subjektiv, ergo kan ett moralsystem aldrig fullständigt inkludera alla individer i en grupp.

Skilda mål och olika världsbild försätter individer i konflikt mot varandra; dödandet är dels ett uttryck för att det inte är _fullständigt_ accepterat 'att döda alltid är fel' och dels ett utryck för att naturtillståndet mellan konkurrerande individer är ett konfliktfyllt sådant.

Fullständig frånvaro av konflikter är omöjligt mellan människor; det är inte allmän lag att döda är fel då moral är relativ; en konflikt som dras till sin spets leder till dödande.

2:an är mer komplicerad, återkommer med svar på den om jag orkar....
Citera
2009-02-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ja, ser vi på våra handlingar från en utomståendes mer neutrala sätt så är nog vi ganska usla? eller hur?

Det är nog bra att inget UFO verkligen sett oss, för då vore det nog slut med oss!

Ja, de skulle väl kanske bli lite småsura när de ser vad vi gör med djur. Men antagligen har de ingen empati för oss och gör vadfan de vill med oss, om de inte (som verkar mest logiskt) bara vill föra konversation med oss och byta information. Men troligen så kommer de inte ha empati för oss i vilket fall.
Citera
2011-04-28, 00:37
Medlem
jag tycker ni är väldigt kritiska mot oss :/ isolera oss o låt oss radera ut oss själva ta alla djur o växter så det kan fortsätta på valfri planet o statuera vår civilisation som ett exempel för andra.. och se upp för muslimer efter 6 på kvällen i rosengård haha
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in