2009-01-25, 11:05
Medlem
sommarlovs avatar
Tyvärr indexderar Google hela Flashback.
Ställde en fråga om en udda hårdvara här.
Googlade om den nästa dag.
Jodå, första träffen var mitt inlägg på Flashback!
Citera
2009-01-25, 17:13
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlsinmydream
Tack!

Eftersom jag kommer att förbli anonym så får de väl sno hela inlägg! Men källhänvisninge skulle som sagt var inte vara fel vare sig för FB eller min nick:s trovärdighet!

Det är väl bara kul.. att någon ens vill kopiera dem...
Måste ju också påpeka att det blir konstigt när andra sett mitt inlägg utanför FB http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.5097678, men inte jag. Jag fick ett inlägg i tråden för länge sedan (i december?) som antydde att jag spridit detta i andra forum, men då fattade jag absolut ingenting! Det förvirrar t.o.m. debatten här då jag endast framför mina åsikter här på FB och inte någon annan stans överhuvudtaget!
Senast redigerad av girlsinmydream 2009-01-25 kl. 17:19.
Citera
2009-01-25, 20:12
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Nja, jag bryr mig egentligen inte så mycket! Om han svarar att han tyckte TS var bra så är det väl Okey för mig, men källan ska ju stå!

Frågan är ju ändå vem som äger det vi skrivit?

Om jag får för mig att skriva en bok om mina egna inlägg, är det då FB som äger dem eller jag själv?

D.v.s. om jag själv kopierar mina egna inlägg till en bok! Eller om någon annan gör det? Vem har upphovsrätten? Jag eller FB?

Just detta har diskuterats tidigare i en tråd, har för mig de finns en bok utgiven med citat också.

Citat:
Nej! Jag gör inget som riskerar min anonymitet!

Går väl också att ta diskussionen direkt i bloggen, att skriva de som kommentar, istället för att maila.
Citera
2009-01-25, 21:45
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
J[…]
Går väl också att ta diskussionen direkt i bloggen, att skriva de som kommentar, istället för att maila.
Det kan säkerligen TS göra. Om det nu inte var som så att blogginnehavarna på Metrobloggen faktiskt förhandsgranskar alla kommentarer. Det verkar vara nån slags default där.

En kritiskt kommentar, eller en kommentar som säger "ditt jävla svin! du har snott min text!", lär alltså inte visas för andra än just blogginnehavaren och denne kan därmed igorera den rakt av.

Till TS:
Självklart så är din text din, och det oavsett om du skriver under pseudonym, så en notering om att texten är tagen från ett internetforum av ett internetalias är det minsta man kan kräva av vilken blogginnehavare som helst - även om det då vore att föredra att det utöver att det fanns tydliga markeringar som visar att det är ett citat också talas om vilket forum och vilket användaralias som står för texten.

Som texten ser ut nu med ditt avslutande "Vad tror ni om mina spekulationer?" så kan man bara inte tolka det som annat än att den "filosofiske nudisten" uttryckt sina egna ord. Och det kan nog en elev i svenska/samhällskunskap redan på högstadiet inse.
Citera
2009-01-25, 22:14
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Det kan säkerligen TS göra. Om det nu inte var som så att blogginnehavarna på Metrobloggen faktiskt förhandsgranskar alla kommentarer. Det verkar vara nån slags default där.

En kritiskt kommentar, eller en kommentar som säger "ditt jävla svin! du har snott min text!", lär alltså inte visas för andra än just blogginnehavaren och denne kan därmed igorera den rakt av.

Till TS:
Självklart så är din text din, och det oavsett om du skriver under pseudonym, så en notering om att texten är tagen från ett internetforum av ett internetalias är det minsta man kan kräva av vilken blogginnehavare som helst - även om det då vore att föredra att det utöver att det fanns tydliga markeringar som visar att det är ett citat också talas om vilket forum och vilket användaralias som står för texten.

Som texten ser ut nu med ditt avslutande "Vad tror ni om mina spekulationer?" så kan man bara inte tolka det som annat än att den "filosofiske nudisten" uttryckt sina egna ord. Och det kan nog en elev i svenska/samhällskunskap redan på högstadiet inse.
Ja (onödigt svar från min sida nu, då jag senare såg att du höll med mig), se:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=761440

Varje ord är ju mina t.o.m. "Vad tror ni om mina spekulationer?" Då jag ville ha synpunkter från er på FB.
Senast redigerad av girlsinmydream 2009-01-25 kl. 22:22.
Citera
2009-01-25, 23:17
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Varje ord är ju mina t.o.m. "Vad tror ni om mina spekulationer?" Då jag ville ha synpunkter från er på FB.

Jag tror att det hade blivit riktigt skoj om du bestämde dig för att koppla samman din användare med personen bakom bloggen och på så sätt tvinga fram redovisning av källan för att personen bakom bloggen skall undvika pedofilstämpel. Dementerar han öppet att det är han personligen bakom nicket "girlsinmydream" är saken biff och du får källan pekad.

Jag har inte på något sätt avsikt att koppla samman TS med en verklig identitet, bara för att klargöra detta.
Citera
2009-01-26, 00:54
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Jag tror att det hade blivit riktigt skoj om du bestämde dig för att koppla samman din användare med personen bakom bloggen och på så sätt tvinga fram redovisning av källan för att personen bakom bloggen skall undvika pedofilstämpel. Dementerar han öppet att det är han personligen bakom nicket "girlsinmydream" är saken biff och du får källan pekad.

Jag har inte på något sätt avsikt att koppla samman TS med en verklig identitet, bara för att klargöra detta.
Jag vill ju inte heller göra något som kan outa mig! Jag tänkte snarare på att FB kanske ägde materialet (men så var det ju inte heller) och att det var pinsamt för mig att andra tror att jag skickat detta i metrobloggen, vilket jag inte har!

Om någon annan vill undersöka saken så är det okey för mig. Men jag törs inte tjafsa om detta, med risk för att avslöja mig!
Senast redigerad av girlsinmydream 2009-01-26 kl. 00:57.
Citera
2009-01-26, 12:45
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Jag vill ju inte heller göra något som kan outa mig! Jag tänkte snarare på att FB kanske ägde materialet (men så var det ju inte heller) och att det var pinsamt för mig att andra tror att jag skickat detta i metrobloggen, vilket jag inte har!

Om någon annan vill undersöka saken så är det okey för mig. Men jag törs inte tjafsa om detta, med risk för att avslöja mig!
Som sagt, på Metrobloggen så är det tydligen default att kommentarer ska godkännas av blogginnehavaren. Jag skrev en kommentar där igår om att det var dålig stil att han kopierat en text från Flashback utan att ange källan, min kommentar finns inte att läsa men nu har killen "Lillen" lagt till "Hittade detta på ett ställe och tyckte att dethär är en filosofisk synpunkt, här ska väckas funderingar hos folk." i början av inlägget samt ändrat avslutningen till "Vad tror ni om dessa spekulationer?"-
Citera
2011-04-09, 01:48
Medlem
girlsinmydreams avatar
Vad f.. är detta: http://omgili.com/user%3A%22girlsinmydream%22

All text på inläggen är kopierad från FB.

Källa visas dock ibland men på ett felaktigt och konstigt sätt och felaktigt länkat.

Jag såg denna tråd nyss och undrar om fler FB-medlemmar eller trådar "kapats" på denna site än vad man ser här?

Eller denna: http://boardreader.com/thread/S_ta_vackra_och_sexiga_bilder_och_filmer_89la4Xpem 9.html
Jag har inte postat något till den siten som längre ned visar att girlsinmydream postat mest (6 st) och även här har FB som källa (men som tydligen är ok som källa denna gång).
Senast redigerad av girlsinmydream 2011-04-09 kl. 02:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in