Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Finns det nån vänlig själ som kan förklara lite om Ultimate fighting och K1? Tävlar de mot varandra? Skillnader?
Har det förekommit dödsfall i ringen?
MMa och K-1 har ju som sagt helt olika regler. K-1 liknar ganska mycket thaiboxning fast dom får inte hålla i varandra så länge. Reglerna är till för att alla(boxare, karate, TKD kickboxare...osv) ska kunna mötas under samma regler. Dom kör 3 ronder som är 3 min långa, superfighter är oftast 5 ronder. Detta gör att matcherna blir intensivare än t ex boxning där som måste orka med 12 ronder, vilket ger mer underhållning då dom inte två trötta fighters står och kramar varandra som så ofta finns att skåda på eurosports boxningskvällar. Oftast sker matcherna i olika turneringar där vinnaren sammanlagt går tre matcher på en kväll. Vinnarna i olika turneringar runt om i världen möts i Japan för en K-1 Grand Prix. Som är ytterligare en turnering som utser den bäste.
MMA är helt annorlunda, det som är samma som K-1 är att möjligheten finns för olika kampsportstilar att mötas under samma regler(vilka inte är så många). Här måste man kunna allt. En blandning av Thaiboxning, brottning och Brasiliansk ju jitsu bruka funka för de flesta, dock ha de flesta en grund stil alltså det dom började med. Det finns brottare som t ex matt lindland som vann silver i brottning i sydney OS. Även om han kan boxas och så brukar han mest brotta ner sin motståndare och slå dom på marken.
Ett annat exempel är Vanderlei Silva(ägaren av Prides mellanviktsbälte) som började med Thaiboxning. Han vill i regel hålla fighten stående och använder brottning för att undvika att bli nerbrottad, bjj för att undvika att bli stypt eller att nån försöker bryta hans arm. Något som funkar fint för honom. När jag säger strypt eller att nån försöker bryta hans arm så menar jag inte att dom gör det på riktigt(visst händer det att armbågar blir lite uttöjda dock). Alla bryter tills den andre ger sig, ger man sig inte så får man skylla sig själv, och som sagt man kan ge sig när som helst.
Du frågar oxå om K-1 och MMA möts och visst gör dom det. Detta sker i Pride fighting championship som håller till i Japan(precis som K-1). Dom har oxå ibland speciella K-1 vs MMA galor. Där har man fixat speciella regler som är en blandning mellan K-1 och MMA. Ronderna är samma som K-1, man får brotta ner motståndaren precis som i Pride fast domaren ger dom inte lika mycket tid på backen som i MMA. Tilläggas bör att MMAfighters i regel vinner. Ett undantag till regeln är Mirco Crocop Filipovic som har lyckats fint. han har lyckats så fint att han börjat koncentrera sig på mma och tränar det numera i stor utsträckning. Han har kört ett antal matcher nu i ren mma och ska snart fightas om Tungviktstiteln i Pride. Han ska möta Fedor Emilianenko(han som är på bild i min avatar). En fight som jag ser mycket fram imot. Dock så har han inte slutat med k-1.
Jag förstår att du frågar om dödsfall då det finns många myter om MMA eller "Ultimate fighting". Och svaret är nja. Det ar skett ett dödsfall genom tiden i en mma match. Jag kommer just nu inte ihåg vad han heter men han var amerikan och det skedde i Ryssland(kan ha vart ukraina). Anledningen till att jag säger nja på frågan trots att han dog är att detta inte var en sanktionerad turnering. Med sanktionerad menar jag att myndigheter övervakar tävlingen. Att läkarundersökningar sker på alla inblandade innan matcher så att dom inte fightas när dom inte ska. Så skedde inte i detta fall. Han som dog skulle tävla i en annan turnering innan men fick inte för han hade nyss fått en hjärnskakning och borde ha legat hemma i sängen. I och med detta så åkte han till Ryssland och tävlade istället för dom brydde sig inte om det. Att tilläggas bör att detta var ett bra tag sen och förekommer inte nuförtiden(kanske gör det men isåfall i nåns garage eller på nåns baksida). Med andra ord om du skulle bestämma dig för att ha en underground tävling bakom stängda dörrar utan doktorer och nån dog så kan du inte gärna skylla på mma eller hur. Skulle lika gärna vara boxning i ditt fall där och det är ju faktiskt riktigt accepterat. Om du förstår vad jag menar.
Faktum kvarstår att det sker mindre allvarliga skador inom mma än det gör inom amerikansk fotboll, än det gör inom fotboll. Dom har mindre dödsfall(inget i en sanktionerad fight) än det förekommer i störtlopp. Att räkna med det dödsfallet i en osanktionerad fight med de som inte har hänt i en sanktionerad fight är som att räkna med alla dödsfall som sker i alla slalombackar om i världen i tävlingsskidsportens statistik. Det skulle vara som att räkna med de dödsfall som sker när t ex två bröder eller två kompisar boxas mot varandra i deras garage hemma i boxningsstatistiken. Och så är ju faktiskt inte fallet.
Hoppas du fick lite info här. Jag svarade ju en gång innan men då hade jag inte tid att gå in nåt djupt på ämnet. Men nu fick du iaf svar.