Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-24, 16:18
Medlem
jEffes avatar
Tänkte fixa in kubuntu på en partion och använda dualboot med Vista (installerat).

Är det bara att köra en Kubuntu på en partion och sen får man välja OS i början?
Citera
2009-01-24, 16:24
Medlem
4283s avatar
Jo, det ska bara vara så. Den så kan du få använda någon form av bootloader för att få upp just den där lilla menyn i början. Installerade XP på Vista igår, har för mig att det fanns info om Vista + Linux. Kan leta och återkomma.

*edit: http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_installed_f irst.htm
Var Ubuntu som nämndes där - vet inte hur stor skillnad det blir i agerandet.

/HATE
Citera
2009-01-24, 16:25
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Jo, det ska bara vara så. Den så kan du få använda någon form av bootloader för att få upp just den där lilla menyn i början. Installerade XP på Vista igår, har för mig att det fanns info om Vista + Linux. Kan leta och återkomma.

*edit: http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_installed_f irst.htm
Var Ubuntu som nämndes där - vet inte hur stor skillnad det blir i agerandet.

/HATE

Hm så jag riskerar inte att "pajja" min vista installation?

EDIT:

Tack för hjälpen måste jag ju säga
Citera
2009-01-24, 16:28
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jEffe
Hm så jag riskerar inte att "pajja" min vista installation?

EDIT:

Tack för hjälpen måste jag ju säga
Det kan jag inte svara på, då jag inte vet hur det fungerar med Kubuntu. Däremot så fungerade XP (och Vista - som redan var installerat sedan tidigare) felfritt för min del då jag följde den där guiden. Självklart ska du alltid göra backup på dina viktiga grejer innan du gör någonting liknande det här.

Men, som sagt så kan jag inte hjälpa dig angående Kubuntu. Någon mer erfaren har säkerligen svar.

/HATE
Citera
2009-01-24, 16:36
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Det kan jag inte svara på, då jag inte vet hur det fungerar med Kubuntu. Däremot så fungerade XP (och Vista - som redan var installerat sedan tidigare) felfritt för min del då jag följde den där guiden. Självklart ska du alltid göra backup på dina viktiga grejer innan du gör någonting liknande det här.

Men, som sagt så kan jag inte hjälpa dig angående Kubuntu. Någon mer erfaren har säkerligen svar.

/HATE

Backup har jag redan =) Väntar tills någon mer har skrivit annars blir det att tuta och köra
Citera
2009-01-24, 21:37
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jEffe
Backup har jag redan =) Väntar tills någon mer har skrivit annars blir det att tuta och köra

Vill också veta!
Citera
2009-01-25, 19:23
Medlem
jEffes avatar
Bump!
Citera
2009-01-26, 01:25
Medlem
BlueBlacks avatar
Även om den här tråden nog egentligen hör hemma i Datoranvändning - Övriga operativsystem...Så länge som Vista är installerat först så är det inga problem att skapa en partition och installera Kubuntu på den. I Grub (den vanligaste boot loadern i *nix-världen) kommer du sen att få välja OS när du bootar.
Citera
2009-01-29, 20:43
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBlack
Även om den här tråden nog egentligen hör hemma i Datoranvändning - Övriga operativsystem...Så länge som Vista är installerat först så är det inga problem att skapa en partition och installera Kubuntu på den. I Grub (den vanligaste boot loadern i *nix-världen) kommer du sen att få välja OS när du bootar.

Förklara för mig varför denna skulle höra hemma i Övriga operativsystem?

Ok, ska nog testa =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in