Citat:
Ursprungligen postat av knakelibang
Men varför säger dessa ledande forskare inom ämnet att detta är framtiden och knappt framtiden heller, 5 år? Lite störande att ingen verkar ha sett inslaget i fråga då jag själv som er tycker att det låter osannolikt men varför skulle dom ljuga är min fråga? Om det nu inte handlar om forskningsanslag enbart?
Först och främst kan varken forskare eller andra människor spå framtiden. Det forskaren här gör är att göra en grov uppskattning av hur lång tid det kommer ta innan utvecklingen inom området nått en viss punkt.
Frågan som forskaren fick går att tolka på olika sätt. När kan man avläsa mer komplexa tankar, till exempel "jag hatar den och den".
Att ta reda på vilka mönster hjärnan uppvisar när man får se en bild av något man hatar, och sedan använda den kunskapen genom att att visa upp bilder för människor och se om deras hjärnor skvallrar om hat, det kan nog vara möjligt inom fem år.
Men att bara stoppa in en människa i en magnetröntgen och direkt kunna plocka ut enskilda tankar och åsikter, det ligger nog en bra bit in i framtiden.