2009-01-24, 13:56
Medlem
knakelibangs avatar
Såg lite tidigare idag reprisen av CBS 60 minutes och ämnet dom talade om när jag satte på var hur man nuförtiden kan läsa av enkla saker igenom hjärnröntgen som att ifall en människa tänker på en skruvmejsel så använder vi i princip samma delar av hjärnan dock med vissa avvikelser. Producenten(har jag för mig iallafall) testade även detta i inslaget och en dator räknade ut vad hon tänkte på vid vilket tillfälle vilket om än väldigt imponerande kan vara länge studerat och att det är just skruvmejsel, hammare och exemplen dom hade som är lätta att se. Det som oroade mig var att inom 5 år skulle man kunna veta rätt exakt komplexa tankar och hur man kommer reagera på saker innan man reagerar själv samt att det redan nu finns folk som arbetar med detta inom handeln(självklart ) för att få veta vad vi vill köpa och hur dom ska få oss att köpa det.

Så min fråga är helt enkelt om detta var ett propaganda inslag för att dom självklart vill få pengar för att kunna forska eller behöver jag nu börja bygga en hjälm av folie som ser ut som mitt hår så att inte mitt tankeliv blir uppsnappat när jag rör mig utomhus om 5 år?

Någon som är insatt i detta? Är jag i rätt forumdel?
Citera
2009-01-24, 14:08
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Handlade det om fMRI (http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_magnetic_resonance_imaging) eller? Det är visserligen inte någon röntgen, men en teknik som kan se vilka delar av hjärnan som är aktiva under vissa stimuli/händelser med hjälp av magnetresonans. Självklart kan kunskapen från sådana mätningar även användas i kommersiellt syfte. Man kanske kan se att en viss typ av musik påverkar ett område i hjärnan som ger positiva känslor och ökar sannolikheten för att kunden handlar något i butiken. Men det kommer inte blir så att din hjärna scannas av när du går runt i butiken för att se vilka tankar just du har och sedan utsätta dig för personligt anpassade stimuli, läs på om MRI så förstår du att det är väldigt osannolikt. (Om det är det du tror så passar trådet bättre i konspirationer...)
Citera
2009-01-24, 15:57
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohnoyoudidnt
Men det kommer inte blir så att din hjärna scannas av när du går runt i butiken för att se vilka tankar just du har och sedan utsätta dig för personligt anpassade stimuli, läs på om MRI så förstår du att det är väldigt osannolikt. (Om det är det du tror så passar trådet bättre i konspirationer...)

Det var det jag hoppades på att få höra men någon tro hade jag inte, utan en av dom som höll på med detta sade att inom 3 till 5 år så kommer vi kunna använda dessa maskiner som en lögndetektor samt att rörliga såna här maskiner redan höll på att byggas som inte kunde märkas av den som blev röntgad ala att man ligger i en gigantisk kuvös på ett sjukhus.

Så var snäll och debattera inte emot mig utan om du då inte sett programmet i fråga, kolla på det alternativt nämn en källa som dementerar deras uttalanden då jag får anta att det var kända aktörer inom detta som pratade om det då dom visade upp vad dom kunde göra.
Senast redigerad av knakelibang 2009-01-24 kl. 15:59.
Citera
2009-01-24, 20:37
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knakelibang
Det var det jag hoppades på att få höra men någon tro hade jag inte, utan en av dom som höll på med detta sade att inom 3 till 5 år så kommer vi kunna använda dessa maskiner som en lögndetektor samt att rörliga såna här maskiner redan höll på att byggas som inte kunde märkas av den som blev röntgad ala att man ligger i en gigantisk kuvös på ett sjukhus.

Så var snäll och debattera inte emot mig utan om du då inte sett programmet i fråga, kolla på det alternativt nämn en källa som dementerar deras uttalanden då jag får anta att det var kända aktörer inom detta som pratade om det då dom visade upp vad dom kunde göra.

Att man i framtiden inte skulle kunna läsa och kartlägga hjärnaktivitet med högre noggrannhet ser jag som osannolikt. Hjärnan är en avancerad biologisk maskin men just fortfarande en maskin.

Problemet med just denna teknik är att personen i fråga måste utsättas för mycket kraftiga magnetfält och är således farligt att utföra om inte samtliga magnetiska (eller ferromagnetiska) föremål avlägsnats. Så länge din nyckelknippa eller mobiltelefon inte slits från dina fickor och flyger sporadiskt genom luften behöver du inte oroa dig.

Sök på youtube om MRI för demonstrationer
Citera
2009-01-25, 19:38
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alind
Att man i framtiden inte skulle kunna läsa och kartlägga hjärnaktivitet med högre noggrannhet ser jag som osannolikt. Hjärnan är en avancerad biologisk maskin men just fortfarande en maskin.

Problemet med just denna teknik är att personen i fråga måste utsättas för mycket kraftiga magnetfält och är således farligt att utföra om inte samtliga magnetiska (eller ferromagnetiska) föremål avlägsnats. Så länge din nyckelknippa eller mobiltelefon inte slits från dina fickor och flyger sporadiskt genom luften behöver du inte oroa dig.

Sök på youtube om MRI för demonstrationer

Men varför säger dessa ledande forskare inom ämnet att detta är framtiden och knappt framtiden heller, 5 år? Lite störande att ingen verkar ha sett inslaget i fråga då jag själv som er tycker att det låter osannolikt men varför skulle dom ljuga är min fråga? Om det nu inte handlar om forskningsanslag enbart?
Citera
2009-01-25, 22:10
Medlem
vättes avatar
Citat:
Men varför säger dessa ledande forskare inom ämnet att detta är framtiden och knappt framtiden heller, 5 år? Lite störande att ingen verkar ha sett inslaget i fråga då jag själv som er tycker att det låter osannolikt men varför skulle dom ljuga är min fråga? Om det nu inte handlar om forskningsanslag enbart?
Först och främst kan varken forskare eller andra människor spå framtiden. Det forskaren här gör är att göra en grov uppskattning av hur lång tid det kommer ta innan utvecklingen inom området nått en viss punkt.

Frågan som forskaren fick går att tolka på olika sätt. När kan man avläsa mer komplexa tankar, till exempel "jag hatar den och den".

Att ta reda på vilka mönster hjärnan uppvisar när man får se en bild av något man hatar, och sedan använda den kunskapen genom att att visa upp bilder för människor och se om deras hjärnor skvallrar om hat, det kan nog vara möjligt inom fem år.

Men att bara stoppa in en människa i en magnetröntgen och direkt kunna plocka ut enskilda tankar och åsikter, det ligger nog en bra bit in i framtiden.
Citera
2009-01-26, 02:21
Medlem
alinds avatar
Citat:

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag försökte säga att jag tycker det verkar rimligt att man i allt större utsträckning kommer kunna läsa av människors tankar, så jag tror på vad inslaget säger. Jag hävdar dock fortfarande att den som blir "avläst" kommer vara medveten om detta då apparaturen är stor, dyr och högljudd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in