2009-01-24, 16:52
Medlem
Jiiimboohs avatar
Magnus Uggla sjöng i låten Dansar aldrig nykter från 1993: "Men jag saknar både djärvhet och mod, och jag har inget negerblod" Det hade han aldrig kommit undan med idag, alltså måste det varit mindre känsligt i början på 90-talet än idag.

Att man inte använde ordet i formella sammanhang är en annan femma.
Citera
2009-01-24, 19:05
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
D.v.s. att jag på ett eller annat sätt måste ha skolats in i detta språkbruk redan under tidigt 70-tal. Gissar att det är senare års debatt kring "negerboll" som bidrar till den felaktiga uppfattningen att detta skulle vara ett ganska nyligt påfund.

Ja, eller så är det en regional fråga. Kommer från landet

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ingen aning tyvärr men det vore mycket intressant att veta.

Eller hur... och jag har fått det intrycket liksom när jag läst tyska böcker och varit i dom där länderna.
Citera
2009-01-24, 19:13
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Uncle Ruckus från tv-serien The Boondocks har en intressant åsikt om ämnet.

Citat:
On being asked if he supported the use of the word "nigger," Ruckus had this to say: "No I don't think they should use it. You know why? Because they're used to it. Just like the crops that rob the soil of its fertile nutrients, you have to rotate your use of racist words. There are a host of other perfectly acceptable words: porch monkey, jiggaboo. The next time you see a coon and wanna call him a nigger, call him a spearchucker instead."

Citera
2009-01-25, 13:36
Medlem
Den amerikanska varianten av neger är ju negro, inte nigger.
Jag använder dock svart. Blir enklast så.
Citera
2009-01-25, 18:05
Medlem
När det gäller sådana här ord kommer betydelsen alltid glida mot nedsättande vilket ord du än hittar på i princip. Som "idiot" och "retard" som från början var eufemismer men gled mot att bli nedsättande ord.

http://en.wikipedia.org/wiki/Euphemism

Till och med "invandrare" håller ju på att bli nedsättande i Sverige, vilket är ganska sjukt om man tänker efter. Svårt att hitta ord som är helt "säkra", om man inte känner till personens exakta härkomst (land). Men om man frågar en invandrare var de kommer från tycker de ofta det är kul att säga "Jönköping" och så har man tydligen trampat i klaveret igen.
Citera
2009-01-26, 12:00
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waggho
När det gäller sådana här ord kommer betydelsen alltid glida mot nedsättande vilket ord du än hittar på i princip. Som "idiot" och "retard" som från början var eufemismer men gled mot att bli nedsättande ord.

http://en.wikipedia.org/wiki/Euphemism

Till och med "invandrare" håller ju på att bli nedsättande i Sverige, vilket är ganska sjukt om man tänker efter. Svårt att hitta ord som är helt "säkra", om man inte känner till personens exakta härkomst (land). Men om man frågar en invandrare var de kommer från tycker de ofta det är kul att säga "Jönköping" och så har man tydligen trampat i klaveret igen.

Jag har en känsla av att det där är något typskit svenskt... Folk är så försiktiga! Men jag säger som Linda Hammar från "I en annan del av Köping" angående om det är okej att kalla utvecklingstörda för mongon: "Det är okej om man säger det med kärlek!" Personligen tycker jag alltså att det är vad man har för uppsåt bakom som räknas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in