2009-01-23, 17:50
Medlem
Hej,

Jag har två datorer (båda hp) -stationära. Ena hp'n la av idag och vägrade släppa in mig till Windows.

Jag blev lack eftersom jag har (eller iallafall hade? ) viktiga saker på hårddisken som jag behöver komma åt omgående. Så jag köpte en extern kabinett som jag placerar hårddisken vars windows inte går igång i och ansluter den till min andra hp-dator så kan jag komma åt filerna på den 'felaktiga hårddisken' och överföra dem till den 'funktionella' hp-datorns hårddisk.

Efter att ha slängt ut nästan 350 spänn på en extern kabinett kommer jag hem och startar först min felfria HP-dator, inget problem så långt. Därefter när jag kopplar in den externa hårddisken (vars windows inte går igång), så vill jag ju såklart att windows ska öppna den som en vanlig 'extern hårddisk' så att jag kan bläddra igenom de filer jag vill ha och överföra dem till hp'n som fungerar.
Men icke, istället startar den windows från den 'felaktiga' hårddisken så fort jag startar externa och eftersom windows inte går igång kommer jag ingen vart.

Hur ska jag göra för att kunna komma åt filerna på den externa hårddisken och så att datorn INTE startar windows ifrån den utan bara låter mig bläddra igenom filerna på den?

Ursäkta min röriga förklaring. Är stresasd och det är fredag och jag hade räknat med att kunna koppla av nu men det blev inte riktigt som jag tänkt mig.

Stort tack på förhand!
Citera
2009-01-23, 17:57
Medlem
Sätt i hårddisken i kabinetten efter du har startat Windows?!
Citera
2009-01-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Sätt i hårddisken i kabinetten efter du har startat Windows?!

Precis det jag har gjort.
Det är då den istället startar windows från den 'felaktiga hårddisken' vars windows inte går igång.
Citera
2009-01-23, 18:00
Medlem
dobbelinas avatar
Alternativ 1.
Gå in i bios och se till att din interna disk ligger först i start/boot ordningen.

Alternativ 2. (enklast)
Förmodar ditt externa kabinett är utav usb typ.
Prova "hotplugga" den, dvs koppla in den efter din interna hd
har bootat upp.
(Som en usb sticka)
Senast redigerad av dobbelina 2009-01-23 kl. 18:02.
Citera
2009-01-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Alternativ 1.
Gå in i bios och se till att din interna disk ligger först i start/boot ordningen.

Alternativ 2. (enklast)
Förmodar ditt externa kabinett är utav usb typ.
Prova "hotplugga" den, dvs koppla in den efter din interna hd
har bootat upp.
(Som en usb sticka)

Tack för ditt svar.
Jag tolkar det som att du menar att jag ska starta windows vanligt på min fungerande dator. När windows därefter dragit igång och då det laddats färdigt så ska jag koppla in den externa, right?

Jag har provat det tre gånger nu.
Det slutar varje gång med att den startar windows från den icke-fungerande hårddisken i alla fall även fast det 'fungerande windows' var igång från början (Om du förstår hur jag menar)
Senast redigerad av Laker 2009-01-23 kl. 18:30.
Citera
2009-01-23, 18:38
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
Jag har provat det tre gånger nu.
Det slutar varje gång med att den startar windows från den icke-fungerande hårddisken i alla fall även fast det 'fungerande windows' var igång från början (Om du förstår hur jag menar)
Tack för ett gott skratt !
Du har alltså en UNIK dator.

Så du menar att simsalabim ! windows startar på nytt så fort du pluggar in den externa ?
(som vid en omstart)
Senast redigerad av dobbelina 2009-01-23 kl. 18:46.
Citera
2009-01-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Tack för ett gott skratt !
Du har alltså en UNIK dator.

....Det har jag antagligen inte heller. För det du föreslog där uppe har fungerat på andra hårddiskar men inte just på denna.

Jag har kopplat in andra hårddiskar via externa kabinetten - som det också har legat ett windows på. Och 'interna windows' har fortsatt köra i alla fall och man har enkelt kunnat bläddra igenom den 'nya' externa hårddisken som en vanlig extern enhet trots att det legat ett windows på den.

Varför det blir annorlunda nu vet jag inte, men det kanske har att göra med att båda hårddiskarna är av samma märke, samma storlek och har samma operativsystem (Windows Vista).
Citera
2009-01-23, 18:57
Medlem
dobbelinas avatar
Jag kan inte riktigt sätta huvudet på spiken vad gäller ditt problem ?.
Men prova att ladda ner nån BootCD med filhanterare istället, och lyft filerna med den till den friska disken/usb sticka.
(Ex. Hiren's BootCD)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in