Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-22, 19:41
Medlem
Kupsans avatar
Min laptop startar i 3s sen så stängs den av och startar om - i 3s (skärmen startar inte). Så går det runt hela tiden. Har inte tappat den och den är rätt så nu. Nån som vet tad kan problemet vara?
Senast redigerad av Kupsan 2009-01-22 kl. 20:36.
Citera
2009-01-22, 20:34
Medlem
Jadu. Minnesfel? Prova plocka ut ett minne om du har två. Eller byta det om du har ett.
Citera
2009-01-22, 21:25
Medlem
Kupsans avatar
Fungerade ikke, nåt mer tips?
Citera
2009-01-22, 21:37
Medlem
jerryleelviss avatar
Är det inte ett hårdvarufel så beror det sannolikt på att boot-filerna har fått spader. Prova att gå in i felsäkert läge och göra en systemåterställning.

I Vista-datorer (och troligen XP också, minns inte just nu) kan man reparera startfilerna i F8-menyn. Detta genom att hålla F8 knappen nertryckt en längre tid vid uppstart. Då får man en utökad meny än bara den vanliga man får då man trycker F8 snabbt. Där finns också valet att reparera startfiler.

Prova detta om du inte kommer in i felsäkert läge heller.
Citera
2009-01-22, 21:43
Medlem
Kupsans avatar
Förövrigt så hade tagenterna börjat frysa fast innan. Satte in en usb-mus då och tryckte på vila o starta den igen. Då funkade det igen. Vet inte om det har med saken att göra menmen...
Citera
2009-01-22, 21:55
Medlem
Kupsans avatar
Skärmen hinner inte ens starta så man kan inte gå in på felsäkertläge. Om det är ett hårdvarufel så vad ska man göra åt saken?
Citera
2009-01-22, 23:09
Medlem
jerryleelviss avatar
Funkade datorn med usb-mus?

Kolla i så fall först och främst att mus o tangentbord sitter i rätt anslutningar. Klassiskt misstag.

Annars kan det mycket väl vara så att moderkortet blivit bränt kring någon av dessa anslutningar.

Om jag nu missuppfattat dig i fråga om tangentbord och mus så blir det till att prova sig fram. Har du möjlighet att testa med ett annat grafikkort så kan det vara en idé.
Citera
2009-01-23, 07:15
Medlem
Kupsans avatar
Du har nog missförstått det lite . Testade att byta hårddisken, den stängs av 2s senare efter ha börjat låta lite...
Citera
2009-01-23, 23:09
Medlem
jerryleelviss avatar
Ooops! Då ska du inte köra på den mer utan rädda det som räddas kan på disken och installera upp datorn på ny disk.
Citera
2009-01-23, 23:30
Medlem
monstermagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Du har nog missförstått det lite . Testade att byta hårddisken, den stängs av 2s senare efter ha börjat låta lite...
Satte du hårddisken i en annan dator eller satte du i en NY i din egen ?

edit: I vilket fall som helst så borde du rimligtvis lämna tillbaka datorn om du har garanti kvar, för du sa väl att den var ny (relativt) ?
Citera
2009-01-24, 00:39
Medlem
G2rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monstermagan
Satte du hårddisken i en annan dator eller satte du i en NY i din egen ?

edit: I vilket fall som helst så borde du rimligtvis lämna tillbaka datorn om du har garanti kvar, för du sa väl att den var ny (relativt) ?
Jag håller med här, lämmna tillbaka den, det kan inte föra gott med sig.
Citera
2009-01-24, 09:42
Medlem
Kupsans avatar
La in en annan hårddisk i laptopen.

Saken är att jag är lite B till att lämna in den, märket är Acer och hade en sån förut o den gick sönder lite lätt (denna laptopen är egentligen inte min och skulle aldrig köpa en Acer igen). Så jag skickade ivägen den till tyskland där dom har sin servicecenter, sen får jag en lapp att det kostar 10k att reparera den (kostade 7k helt ny).
Tacka nej till det och det visade sig vara bara hårddisken som har gått sönder (700kr). Dom ville bla. byta ut den felfria skärmen för 3500kr m.m och en massa plastbitar pga. "fuktskador" så man kan inte direkt säga att jag litar på dom...

Finns det inget annat sätt att kolla vad som kan vara sönder än att byta ut delarna en efter en?

Det som jag skrev förut var, tagenterna och musen brukade frysa fast men om jag satte in en mus via usb;en så fungerade den. Så via musen så tryckte jag datorn på viloläge och starta den igen, så funkade allt igen.
Det började 1-2dagar innan den la av totalt, vet inte om det har nåt samband.

Har testat att byta minnet och hårddisken. Enda märkbara förändringen blev när jag la in en annan hårddisk så dröjde det ett par sekunder till innan den la av, och det lät som att den försökte starta iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in