2003-09-06, 00:49
Medlem
Högskoleprovet kan man göra givande punktinsatser för att öva upp sig inför faktiskt. Sedan kan man göra det om och om igen - oftast brukar man höja sig sedan sitt tidigare försök. Tror inte att detsamma gäller för mensas test. Antingen så har du den logiska slutledningsförmåga som krävs för att klara uppgifterna eller inte. Högskoleprovet kan man klara ganska bra om man har god allmänbildning i stort. Högskoleprovet och mensas tester är inte alls kompatibla i det hänseendet.

-Laura
Citera
2003-09-06, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toan
Är det ett antagande att inga andra skulle klara det, eller är det bevisat att de som varken är intresserade av att göra högskoleprovet eller mensas tester inte skulle klara det?
Det grundar sig förstås på vilka som har gjort det, sedan vet jag inte om man räknar med ngn felmarginal för potentiella provdeltagare. Troligen gör de flesta som är bra ngt av proven.
Citera
2003-09-07, 03:49
Medlem
joels avatar
Jag inbillar mig själv att jag hade fått fler poäng om inte klockan varit halv fyra på morgonen,vilket hade inneburit att jag hade hunnit med de 3-4 sista frågorna,plus att jag nog vore mer fysiskt kapabel om jag hade gjort testet på dagen.

Ni som är medlemmar i MENSA;har jag en rimlig chans eller vore det bara bortkastad tid och pengar att ge sig på provet?

[IMG]http://medlem.spray.se/bengtbockling/iq.jpg[/IMG]
Citera
2003-09-07, 10:26
Bannlyst
Tycker det är kul det här!

"Endast 2% av befolkningen klarar mensa-provet!"

Okej, om vi struntar i alla som fått sitt iq räknat på psyket eller på annan instution och de som gjort mensa/högskole-provet (eller motsvarande), då får vi fram kanske 10% av befolkningen! Okej, då har vi benat ut det. Då har vi cirka 90% kvar av befolkningen, som aldrig fått sin iq räknad på något sätt!

Slutfråga: Hur f*n vet man då att endast 2% av befolkningen klarar provet?

För att kunna säga att, "endast 2% av befolkningen klarar provet!", så måste ju 100% av befolkningen gjort provet till att börja med?!?
Citera
2003-09-07, 11:51
Bannlyst
Så räknas det ut!

Citat:
Ursprungligen postat av digitalwanker
Tycker det är kul det här!

"Endast 2% av befolkningen klarar mensa-provet!"

Okej, om vi struntar i alla som fått sitt iq räknat på psyket eller på annan instution och de som gjort mensa/högskole-provet (eller motsvarande), då får vi fram kanske 10% av befolkningen! Okej, då har vi benat ut det. Då har vi cirka 90% kvar av befolkningen, som aldrig fått sin iq räknad på något sätt!

Slutfråga: Hur f*n vet man då att endast 2% av befolkningen klarar provet?

För att kunna säga att, "endast 2% av befolkningen klarar provet!", så måste ju 100% av befolkningen gjort provet till att börja med?!?
När man mönstrar här i Sverige så IQ-testas man, fast man får inte reda på resultatet om man inte frågar. Alltså är halva Sveriges befolkning IQ-testad; kvinnornas IQ är alltså uppskattad utifrån det. I USA kollar man IQ vid skolstarten i många stater; resultatet är ungefär detsamma; 2% tillhör "intelligenseliten". I USA räknas man som "geni" med >130 på Wechslerskalan, som är svårare än Binet, som används mest i Sverige. Nöjd?
Citera
2003-09-07, 16:53
Medlem
Le Saboteurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peculiar
Jag gjorde det danska testet på 15 minuter och fick 111. Jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på alla de superintelligenta människor som debatterar här på FB. Någon annan idiot (med FB-mått mätt) som gjort testet?

Haha. Jag fick 100, gorde dock inte de 12 sista. Blev lite för snurrig...
Men jag menar, har hellre 100 i intellegens och har kul än har 130 och tråkigt..
Citera
2003-09-07, 16:58
Bannlyst
Jag har mer än 130 och har roligt..

Det där med 2%.. man använder sig av statitistik.. om man har en grupp som funkar ungefär som resten av befolkningen så kan man testa dem.. ungefär som när du ser emu-siffrorna gå upp och ner. Inte har de frågat dig en enda gång, trots att de vet hur hela sverige ska rösta.. Inte har de frågat mig heller..
Citera
2003-09-23, 20:20
Medlem
unreals avatar
Hej alla,

jag har gjort massor med iqtest på nätet och fyra standardiserade (varav två har rättats av psykologer). Resultaten på de fyra standardiserade stämmer överens väldigt bra (+/- 5 IQ-poäng) medan resultaten på online-testen har varit väldigt varierande - allt ifrån 120 till 170 på en och samma IQ-skala. Alltså är online-test inte särskilt pålitliga.
Det finns dock några test som ger en 'hyfsad' bedömning av ens Iq.

Två bra är:
http://gausdal.athinga.net/
http://www.iqtest.dk/

Vill också påpeka att resultat på högskoleprovet inte är ett bra mått på intelligens. Ett resultat på 1,8-2,0 säger visserligen att personen i fråga är ganska så intelligent, men ett lågt resultat tex 0,5 behöver inte betyda att personen är ointelligent. Jag tvivlar på att ett mattegeni skulle få särskilt bra på högskoleprovet me tanke på hur mkt språk det innehåller.
Citera
2003-09-23, 20:26
Bannlyst
Jag hade 1,5 på högskoleprovet, tjoho (medel för alla deltagande vid provtillfället var faktiskt 0,9!!)
Citera
2003-09-23, 20:40
Bannlyst
Bra, tim!

Bra, tim, 1,5 är klart över medel. Skall göra det själv igen 25 oktober för att försöka få 2.0.
Citera
2003-09-23, 21:42
Medlem
Dietymans avatar
För det första inskrivningsprovet på militären är knappast ett IQ test och på denna punkten är de tydliga.

Att räkna ut ett snitt på befolkningen och veta hur många som klarar en viss poäng kräver knappast att man testar alla människor, det räcker med ett relativt stort statistiskt urval för att få reda på detta.
Citera
2003-09-24, 18:27
Medlem
unreals avatar
nuxvomica, var det trevligt på psyket? varför hamnar man där?
låter lite konstigt att en med 1,9-2,0 på HP skulle hamna på psyket.

hälsningar
/unreeeeal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in