2010-04-14, 13:58
Medlem
Durions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
http://www.mopsorden.se/

Glöm inte att det är en av de sjukaste raserna. Inte alla mopsar drabbas av t.ex. andningsproblem, men som regel så är det en ras (som med andra trubbnosar) som inte ska röra sig för mycket i stark värme - tänk dig att jogga ute i solen, och andas genom ett sugrör. Det är en vanlig sommarpromenad för en mops, och hur söta/charmiga/perfekta de än är så skulle jag aldrig stödja aveln på en ras som är konstruerad på det viset.
Det händer att de svimmar om de blir för upphetsade - de får helt enkelt inte luft.

Om trubbnosade hundar: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001689/01/x-jobb_med_%C3%A4ndringar_28_maj_pdf.pdf

Om du ändå skaffar en mops, så se verkligen till att hitta en bra uppfödare med bara friska avelsdjur generationer bakåt. Fråga inte bara uppfödaren hur hans/hennes hundar är, många uppfödare sopar gärna hälsoproblemen under mattan, fråga gärna tidigare valpköpare hur deras hundar blivit, och vad de tycker om uppfödaren i fråga.
Kolla upp RAS (Rasspecifik AvelsStrategi) för rasen.

Tack! Där fann jag några uppfödare som verkade intressanta! Men ni som har mops, i rasstandarden så står de att de ska väga ca 6-8kg, men hur högra blir de? 30cm?
Citera
2010-04-14, 16:27
Medlem
Tappadvantes avatar
Jag fullkomligt avgudar mopsar. Har en bekant som är uppfödare och varje gång jag kommer över till honom på en fika blir jag kvar där i timmar med ljuvliga mopsar i knät. Går bara inte att slita sig.
Har flera gånger blivit ergbjuden valp, men tackat nej just för att rasen är så osund. Men för varje valpkull blir det svårare att stå emot
Citera
2010-04-14, 23:33
Medlem
The BlaBlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tappadvante
Jag fullkomligt avgudar mopsar. Har en bekant som är uppfödare och varje gång jag kommer över till honom på en fika blir jag kvar där i timmar med ljuvliga mopsar i knät. Går bara inte att slita sig.
Har flera gånger blivit ergbjuden valp, men tackat nej just för att rasen är så osund. Men för varje valpkull blir det svårare att stå emot

har själv en svart liten mops.. Har du en bekant som är uppfödare? Är intresserad av en till.. skicka pm till mig
Citera
2010-04-15, 13:06
Medlem
robert123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
har själv en svart liten mops.. Har du en bekant som är uppfödare? Är intresserad av en till.. skicka pm till mig

Mops är överskattade, hade den inte varit me i men in black så hade den inte varit lika omtyckt , tro mig!
Citera
2010-04-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Hej.. Ang att dina två mopsar. Hur är åldersskillnaden ? Samt jag funderar starkt på att skaffa en till. Dels för att jag älskar mopsarna, o så att min nuvarande får en fyrbens rumskamrat
Min sambo säger att det kan bli så att man lägger ner mer tid på den nya mopsen o stöter bort den gamla. Men så känner inte jag mig.
Nää det får bli en mops till.

Sen upplever jag att det börjar bli vanligare med mopsar nu förtiden. Kan vara för att man själv har en

edit: finns nog inget sötare än att ligga brevid en snarkande mops, samt se dess stora ögon titta på dig när man kommer hem .

Förlåt att det tog så lång tid innan jag svara =)
Min tik är född 2006 i januari och min hane 2006 i juni. Jag tycker det funkar jättebra. han är däremot en omplacering så jag har bara haft honom sen jul. Tror dessutom att det kan vara värre om man har samma kön på hundarna när det är så nära i ålder. Tiken är kastrerad å hanen kommer bli.
Jag tycker inte jag lägger ner mer tid på den nya utan båda två är alltid med. Tiken har blivit piggare sen han flytta in så det är ett stort +. Hon har alltid vart väldigt "tråkig" men nu är hon mkt gladare.
Mina föräldrar hade en mopstik som gick bort förra året som min lilla tik umgicks mycket med så tror hon blev riktigt glad när det flytta in en till kompis
Mopsar mår bäst i grupp!
Citera
2010-04-15, 18:19
Medlem
-Kniffel-s avatar
Själv tyckte jag så hemskt synd om den mops jag fick vara hundvakt åt några dagar. Det stackars djuret kunde ju inte ens leka, ju mer den lekte, ju mer grymtade den, och tillslut orkade den inte hoppa omkring längre. Jag blev äcklad. Hur söta mopsar än är skulle jag nog aldrig skaffa en.
Citera
2010-05-02, 11:26
Medlem
Kannans avatar
Jag går också i mopsköpartankarna

Hur länge klarar sig en mops ensam? Kan man jobba en åttatimmarsdag och komma hem på lunchen och vara med den? Har haft en dvärgschnauzer (glömmer alltid stavningen på den jäveln) innan, och den klarade sig fint hela dagarna med umgänge på lunchen!

Nåt annat speciellt man ska tänka på med mopsen?
Citera
2010-05-02, 13:10
Medlem
Logiks avatar
Jag skulle aldrig köpa en mops, på grund av deras sönderavlade natur. Visst, de ser gränslöst lustiga ut och deras fnysande kan uppfattas som charmigt, men jag månar om hundens välmående och därför skaffar jag över min döda kropp en mops. Det är inte särskilt kul att leva med andningsproblem, hudinfektioner (inte alla, men många), och att knappt kunna gå runt kvarteret utan att svimma om det är sommarvärme (gäller alla plattnosiga raser). Det är inget liv för en hund.

Vill man ha en kul accessoar så kan man skaffa sig en enhjuling eller nåt annat spexigt, hundar däremot finns inte till för att vara någons maskot.
Citera
2010-05-02, 15:08
Medlem
robert123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Jag skulle aldrig köpa en mops, på grund av deras sönderavlade natur. Visst, de ser gränslöst lustiga ut och deras fnysande kan uppfattas som charmigt, men jag månar om hundens välmående och därför skaffar jag över min döda kropp en mops. Det är inte särskilt kul att leva med andningsproblem, hudinfektioner (inte alla, men många), och att knappt kunna gå runt kvarteret utan att svimma om det är sommarvärme (gäller alla plattnosiga raser). Det är inget liv för en hund.

Vill man ha en kul accessoar så kan man skaffa sig en enhjuling eller nåt annat spexigt, hundar däremot finns inte till för att vara någons maskot.

du säger ju emot dig själv
Citera
2010-05-02, 15:17
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robert123
du säger ju emot dig själv

Ok?
Vet du vad uttrycket "över min döda kropp" betyder?
Citera
2010-05-02, 15:18
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Ok?
Vet du vad uttrycket "över min döda kropp" betyder?
Aldrig så länge jag är levande!.
Citera
2010-05-02, 15:57
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Aldrig så länge jag är levande!.

Ja precis.
Citera
  • 1
  • 2