Vridningen Trailer + Alla deltagare i klara
Jag har följt några av de personer som deffinerar sig som opinionsbildare och oberoende journalister på YouTube.
På kort tid har de nått stor publik samtidigt som mainstream media nyvaket funderar på vad det är som händer. Kritiker vill säga sitt när ämnen som hbtq, vänsterextremism och "woke" granskas. Själva säger de att de använder metoder som redan nyttjas av media, att konfrontera med en kamera i ansiktet och på nära håll.
Men bakom kritikerna finns även ett politiskt motstånd, med rötter i AFA, RF och andra våldsbejakande organisationer. Båda sidor anklagar varandra för att använda integritetskränkande metoder för att "doxxa", eller hänga ut.
Följ med när jag tittar närmare på neutraliteten i etablerad media och intervjuar personer som ägnar sig åt oberoende journalistik i Sverige och deras motståndare.
Som det ser ut nu så var Janne den sista pusselbiten för att reportaget "Vridningen" ska kunna sättas ihop. Det finns en liten chans att någon mer hoppar på längs vägen eller under uppföljning, men detta är den oroväckande långa listan. Jag bävar inför att klippa ihop allt till något vettigt, men jag tror vi har en varierande laguppställningen.
Den första intervjun genomfördes i Oktober 2025 och var med Bilan Osman. Den föregicks givetvis av research och plannering. Den sista var Janne Josefsson i början på Juni 2026. Nu väntas flera veckor vid klippbordet med allt vad det innebär. Tanken från början var 3 avsnitt, men det behöver jag antagligen fundera på om det är rimligt.
Vilka har då tackat ja?
Janne Josefsson (Journalist)
Bilan Osman (Journalist)
Tomas Hedlund (Journalist)
Lulle (Journalist, opinionsbildare)
Roger Sahlsytröm (Journalist, opinionsbildare)
Samuel (Journalist, opinionsbildare)
Johannes Klenell (Journalist)
Jacob Hagnell (Riks)
Ola Östling (Polis)
Alexander Christianssen
Mathias Wåg (Journalist, Aktivist)
Chang Frick (Opinionsbildare)
Sara Skogsmark (Aktivist)
Axel Öhman (Opinionsbildare)
"Plainview" (Opinionsbildare)
Hilda Förarte Berg (Opinionsbildare)
Men vilka har tackat nej?
Joakim Lamotte (Journalist)
Tobias Hübinette (Forskare)
Robert Aschberg (Journalist)
Lena Ljungdahl (Center mot Våldsbejakande Extremism)
Jessica Stegerud (Sverigedemokraterna)
Christian Persson (Journalist, opinionsbildare)
Melina Hebelius (Riks)
Josef Barkenbom (Riks)
Nick Alinia (Journalist, opinionsbildare)
Niklas Ekdahl (Dagens Nyheter)
Karin Pettersson (Aftonbladet)
Arne Larsson (GP)
Expo
Dagens ETC
Här kan ni kika på en trailer:
https://youtu.be/CFKIhX4Ck70