2009-01-20, 12:10
Bannlyst
Såg precis tråden och han inte svara i den innan den låstes.
( https://www.flashback.org/showthread.php?p=14712672 )

Jag tycker det är rätt konstigt att vissa moderatorer, som egentligen bara är helt vanliga medlemmar med lite extra powers, ska kunna se andra medlemmars IP-adresser när man förespråkar anonymitet.

IP-adresserna borde vara krypterade. Då kan man fortfarande se personer med multipla konton bara att man ser den krypterade ip-adressen och inte den riktiga. Varför har ni inte gjort på det viset?
2009-01-20, 12:17
Medlem
micaeles avatar
Med tanke på att allt bakom kulisserna är superhemligt kanske det redan är så utan att det meddelas offentligt...
2009-01-20, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Med tanke på att allt bakom kulisserna är superhemligt kanske det redan är så utan att det meddelas offentligt...

Jag tycker det är ganska viktigt att dom går ut offentligt med om ip-adresserna är krypterade eller inte. Med en IP-adress kan man få fram all information om en person och med tanke på att det dyker upp nya lagar som tillåter alla möjliga företag att kolla upp en IP-adress så kan man bli ganska nojjig. Vem säger att inte någon av de moderatorer som kan se IP-adresserna skulle kunna dela ut dom hejvilt?

Edit:
Och det behöver inte vara det enda sättet att få fram information om en person. Det finns 1000-tals webmasters som driver sajter och de flesta som driver ett forum eller community av något slag registrerar sina medlemmars IP-adresser. Låt säga att någon högt uppsatt person som driver en hemsida med hundratusentals svenska medlemmar skulle vilja få tag i information vem som döljer sig bakom Användarnamnet Roger Persson här på Flashback. Han betalar fina pengar för att få Roger Perssons och ett par andra medlemmars IP-Adress. Han söker i sin egna databas över IP-adresser och ser om någon av dessa finns med. Kanske Roger är medlem där och har outat sig med namn och Voila, nu plötsligt går det att få tag i all information om Roger. Var han bor. När han är född. Hur mycket han tjänar och vem hans mamma är.
Senast redigerad av Steingren 2009-01-20 kl. 12:48.
2009-01-20, 12:54
Medlem
El Zorros avatar
Jag skrev "sök" i förra tråden. Det gjorde jag av en anledning. Nämligen för att det finns en lång tråd om detta ämne.

Sök upp den, läs den och bumpa den om något är oklart.

*låst*

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in