Skurup
"Kommunen har polisanmält 17 ungdomar misstänkta för att ha ljugit om sin ålder och på så vis ska de ha kommit över bidrag felaktigt.
– Har man fått något man inte har rätt till ska det naturligtvis betalas tillbaka, säger kommunstyrelseordförande Johan Bolinder.
Skurups kommun har polisanmält 17 ungdomar, 16 av manligt kön och en kvinna.
/…/
– Det ser ut som att kommunen har gjort någon sorts kontroll som mynnat ut i en polisanmälan om individer som ljugit om sin ålder och felaktigt fått ersättning utbetald, säger kommunpolis Anna Hagenkötter och tillägger:
– Det står att det ska komma in en skrivelse senare i ärendet, säger hon.
Kommunstyrelseordförande Johan Bolinder (M) säger att nya styret har gjort en granskning av hur kommunen har följt det regelverk som finns.
– Nämndens granskning visar att man inte har följt den likabehandlingsprincip som finns. Man ska behandla alla bidragsbrott på samma sätt, säger han."
https://www.skd.se/2019/02/09/misstanker-ljugit-om-alder/