(Angående lägenheterna som köps in av kommunen)
Citat:
Nybyggda lägenheter köps in av kommunen för att erbjudas till asylsökande. Lägenheterna är fullt möblerade och bohaget får de boende ta med sig när de flyttar.
Citat:
Men vad som chockade den gode mannen var inte bara lägenheten utan hur den var iordninggjord.
- Det var som en Ikea-katalog, säger hon.
Lägenheten som alltså var nybyggd och kritvit var möblerad, och socialtjänsten hade köpt och inrett med allt.
- Det var vita handdukar, bestick, kaffebryggare, blommor, sängkläder, gardiner, precis allt, säger den gode mannen.
Citat:
Den gode mannen berättar också att själva bohaget som socialtjänsten köper in, inte är ett lån. Det får asylsökaren behålla även om hon skulle flytta tillbaka till sitt hemland.
- Det här är ditt, du får ta med dig det vart du än flyttar, sade de till kvinnan när de visade hennes nya lägenhet, berättar den gode mannen.
Citat:
Utöver en nyinredd attraktiv lägenhet, fyra personer som passar upp, gymkort, badhuskort, busskort, hyra och utbildning får 18-åringen 5280 kronor i månaden för andra levnadsomkostnader som i princip bara utgörs av mat och kläder.
(Angående tacksamhet, arabers/muslimers syn på andra och livet som blattebutler)
Citat:
Gode mannen berättar att asylsökaren inte visar någon tacksamhet alls. Snarare har hon blivit mer krävande och oförskämd ju längre hon varit i Sverige.
Den 18-åriga kvinnan söker asyl för att hon säger att hon riskerar bortgifte enligt muslimsk sed. Men trots att det alltså är islam som är hennes asylskäl är hon noga med att fortsätta praktisera islam i Sverige. "Det är jätteviktigt med den här duken över huvudet", berättar den gode mannen. Redan nu har också frågorna kommit om att få hit sin muslimska släkt. Den 18-åriga kvinnan har krävt att tokarna ska vara kvinnor, vilket kommunen respekterar. Flera möten har fått ställas in när det bara funnits manliga tolkar tillgängliga.
Den gode mannen berättar hur asylsökaren förändrats under året i Sverige, hur daltandet och gåvorna gjort hennes mer oförskämd och krävande.
- Jag blir ofta retad för min skruttiga bil av asylsökarna, de säger att i sitt land hade de en BMW, säger den gode mannen.
Hon berättar om ett tillfälle när hon tillsammans med 18-åringen, hennes syster och systerns make skulle åka till affären. Systerns make hade precis köpt ny bil som asylsökarna åkte i. Han blåste på och kom till affären långt före den gode mannen.
- När jag kom efter stod de där lutade mot den nya bilen och hånflinade åt mig som kom efter med min rostiga. Det var verkligen elakt och föraktfullt flin, säger hon.
18-åringen, hennes syster och systerns make skrattar ofta åt den gode mannen när hon är hos dem för att betala deras räkningar och annat.
- De pratar arabiska, tittar på mig och skrattar. Jag har vant mig. Det är väl kul om jag kan roa dem, säger hon.