Svenne är så jävla lurad, och bestulen.
http://katerinamagasin.se/migrationsverket-del-1-de-muslimska-mannen-fick-valja-bort-oss-kvinnliga-handlaggare/
Citat:
Migrationsverket del 1: ”De muslimska männen fick välja bort oss kvinnliga handläggare”
Citat:
– Det som chockade mig var att vi använde oss av så mycket taxiresor. Vi tog emot två-tre bussar med ensamkommande om dagen. Men vi skickade inte tillbaka dem med SL-biljetter så de kunde ta sig till sina boenden, utan vi skickade dem med taxi. Vi beställde taxi för att de skulle hämtas och köras, både från boenden till Migrationsverket, och från Migrationsverket till boenden… vi spenderade många tusen kronor per dag på bara taxiresor. Vi hade till och med en jourtelefon som bara gick till taxi, vi fick ett speciellt nummer på begäran från Migrationsverket. Bussarna kostade också många tusen, ibland var de inte ens fyllda. De här bussarna hämtade ensamkommande på deras boenden för att komma till migrationsverket för att handlägga deras ärenden. Varje gång jag gick och hämtade dem i taxin knöt det sig i min mage. Vi ifrågasatte våra teamledare – varför gör vi så? De var inte sjuka. De var inte ens minderåriga. Då sa teamledarna att vi inte skulle bry oss, att det inte var våra pengar. Men det var det ju, det var våra och skattebetalarnas pengar som slösades. Men ingen av våra chefer brydde sig om hur vi använde våra resurser.
Maria skakar på huvudet.
– Det första de såg när de kom till Sverige var att de togs emot på det här sättet! Alla möjliga förmåner, och så fick de åka taxi överallt, inte ens svenskarna själva kan ju åka taxi så mycket för det är faktiskt dyrt.
– Den andra enorma kostnaden var den för alla tolkar. Vi hade väldigt många tolkar i receptionerna, så kallade platstolkar, men även telefontolkar. Platstolkar kostar mycket mer än telefontolkar. Vi hade platstolkar på schema från 10-17, detta kostade multum. De lämnade tolkrekvisioner, det var kanske 5 000 per person, övertid på helgerna. Plus milersättning och andra omkostnader ovanpå det. De flesta tolkade från dari och persiska, men även kurdiska och arabiska. Vi kunde ha upp till tjugo tolkar per dag, kostnaderna skenade.