"Huvudregeln är att Migrationsverket ska godta den ålder som den asylsökande uppger vid första mötet med en handläggare. Undantaget är de fall där det är uppenbart för var och en att personen är vuxen. Men, någon uttalad måttstock på när någon är uppenbart vuxen finns inte. Så här skriver en anställd i ett internt mejl från förra hösten.
"Antalet uppskrivningar har rasat markant idag. Om det beror på att det faktiskt är nästan bara barn som kommit idag eller att vi av någon anledning inte vågar skriva upp är oklart."
/.../
Ekot har träffat flera vuxna asylsökande som berättar att de felaktigt har sagt sig vara barn för att lättare få asyl. En av dem är Dawood som egentligen heter någonting annat. Dawoods bild är att de flesta gör som han.
– I verkligheten är jag 20, här är jag under 18. Om jag säger att jag är vuxen så kommer de utvisa mig. Självklart tänker man på vad som är bäst för oss, vilka möjligheter och man måste ta det. Det är självklart, man ansöker som under 18.
/.../
Om en handläggare på Migrationsverket som jobbat i många år och bedömt åldrar skulle säga att hälften av de ensamkommande som han mött genom åren har varit äldre, kan det vara så?
– Det blir en filosofisk fråga. Det är klart att det kan vara så. Det kan också inte vara så, säger Mikael Ribbenvik."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6448519