Citat:
Ursprungligen postat av
babyhime
Den ena är från Afghanistan och bor på ett sånt där hem där det såklart bara bor killar.
Könsfördelningen har under åren legat ganska konstant på 80/20 med killarnas siffror först. Vissa boenden tar bara emot killar, andra tar bara emot tjejer, vissa tar emot båda delarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
babyhime
Han tilldelades (?) åldern 16-år i Sverige, men satt själv och skrattade och sa "fucking Sverige, jag är 23 år i mitt hemland" och skröt om allt han gjort i sitt hemland innefattande knark osv. Pga sin 16-åriga ålder i Sverige så gick han skola med svenska högstadieelever, som han även umgicks med på fritiden och bjöd på knark och knullade.
Man tilldelas inte en ålder, utan man uppger vid asylansökan vad man heter och hur gammal man är - alltså sin identitet. De flesta har inga handlingar som bevisar att detta stämmer, varför det sedan länge är ett stort problem att adekvata åldersbedömningar saknas i Sverige. Det är nämligen riskfritt och väldigt fördelaktigt att säga att man är under 18 år istället för att man är myndig. Vill du läsa mer om det föreslår jag att du söker på mitt nick och "åldersbedömningar" här på Flashback.
Det finns väldigt många skäl till varför det inte är rätt ur ett barnperspektivet.
Citat:
Ursprungligen postat av
babyhime
Den andra kommer från ett afrikanskt land. Kom som ensamkommande för 7 år sedan och är nu 24 år i Sverige. Enligt honom själv är han dock 30 i verkligheten, vilket alltså betyder att han var 23 när han kom som ensamkommande barn, precis som den andra killen... Även han har begått grova brott.
Det är absolut ingen unik eller anmärkningsvärd historia, men det får heller inte göras till en sanning som gäller alla ensamkommande ungdomar. Jag har personligen träffat ensamkommande som varit mellan 25 och 30 när de kom till Sverige och som ändå passerat som barn. Men det finns också många "äkta" 14-17-åringar som har rätt identitet och som är skötsamma och ambitiösa.
Citat:
Ursprungligen postat av
babyhime
Har säkert fler exempel bara jag funderar lite, men enligt vad jag förstått så kommer en stor del av dessa från Afghanistan samt vissa afrikanska länder som Eritrea med mera. Hur de kommer hit och hur det ser ut med ID-handlingar osv vet jag inte.
Som sagt, har man nåt att vinna på att ha ID-handlingar så är sannolikheten att man har det betydligt större. Har man inga asylskäl så är det förstås bättre att kasta ID-handligarna och ljuga. Afghanistan, Somalia, Syrien, Eritrea är nog de absolut vanligaste länderna för tillfället men också historiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
babyhime
Den afghanska snubben jag nämner ovan brukar för övrigt åka och semestra i sitt hemland vilket jag vet andra afghaner som gör (månadsvis minst en gång om året) så hur pass "på flykt" dessa människor är kan man ju undra. Som jag ser det så finns det stora delar av Afghanistan som är säkra men Sverige verkar ha dålig koll på detta.
I princip alla afghanska unga män har bott i Iran, vissa i hela sitt liv. Ytterst få kommer direkt från Afghanistan, vissa har aldrig ens varit där. Oftast åker man och semestrar i exempelvis Teheran, där man träffar familjen om de inte redan fått anhöriginvandra till Sverige. Min erfarenhet (har jobbat väldigt länge med ensamkommande) är att ytterst få har egentliga flyktingskäl. Det handlar oftast om att ge sig själv och sin familj bättre förutsättningar. För de flesta kostar det stora summor för att betala flyktingsmugglare, pengar som man sen tänker sig tjäna igen i Sverige. För många är det ett jobbigt uppvaknande att förstå hur svårt det är att få jobb och tjäna tillräckligt med pengar i Sverige för en outbildad som inte kan svenska.