2014-11-20, 14:36
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Fnissade till när jag såg den här bilden. Ser ut som att ett 26-årigt "barn" hamnat bland övriga 16-åringar (eller vilken gymnasiekull de nu tillhör).

http://www.mvt.se/nyheter/motala/elever-beskyllda-for-rasism-10382461.aspx

Sverige och politikernas ensamkommande "barn" är bara tragik rakt igenom. Alla ser att de inte är barn men ingen säger något om det. Gör man det så har man en hemsk människosyn som inte tror på dessa "baaaarn ala ullenhag"

Jag blir så äcklad av Sveriges godhetsapostlar att jag skulle vilja deportera dem till Saudiarabien, givetvis utan tillåtelse att återvända till Sverige.
Citera
2014-11-21, 11:48
Medlem
spoilers avatar
Ankarbarn fick hit övriga sju i familjen.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3589905-tvaaring-tvingades-sova-i-en-trappuppgang
Citera
2014-11-21, 16:55
Medlem
spoilers avatar
"När fler flyktingar kommer till Sverige så växer trycket på kommunerna att ta emot fler. Åmål måste nu utöka antalet platser för ensamkommande flyktingbarn från tre till nio efter årsskiftet.

Mikael Karlsson, Socialdemokratiskt kommunalråd i Åmål, berättar att det i praktiken betyder många fler.

– Det blir ju runt 20 till 23 ungdomar på nio platser under ett år.

Eftersom ungdomarna kommer att slussas ut i samhället när de väl fått uppehållstillstånd, och det kan gå på ett par månader, så fylls de nio platserna på efterhand. Det blir alltså i praktiken en mångdubbling jämfört med nu.

Migrationsverket har höjt sin prognos för hur många flyktingar som kommer till Sverige nästa år, och det kan bli mellan 8 000 och 9 000 barn som kommer ensamma."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6024973
Citera
2014-11-21, 17:11
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
"När fler flyktingar kommer till Sverige så växer trycket på kommunerna att ta emot fler. Åmål måste nu utöka antalet platser för ensamkommande flyktingbarn från tre till nio efter årsskiftet.

Mikael Karlsson, Socialdemokratiskt kommunalråd i Åmål, berättar att det i praktiken betyder många fler.

Eftersom ungdomarna kommer att slussas ut i samhället när de väl fått uppehållstillstånd, och det kan gå på ett par månader, så fylls de nio platserna på efterhand. Det blir alltså i praktiken en mångdubbling jämfört med nu.

Migrationsverket har höjt sin prognos för hur många flyktingar som kommer till Sverige nästa år, och det kan bli mellan 8 000 och 9 000 barn som kommer ensamma."

I radioinslaget sa Karlsson också att de kommunen och primärvården redan nu saknar resurser och är hårt ansträngda i Åmål och att de inte klarar av att ta emot så fler asylsökande på ett värdigt sätt.
Citera
2014-11-21, 21:16
Medlem
Jag har träffat på några flykting"barn" som jag snackat så pass mycket med att jag fått en bild av dem.

Den ena är från Afghanistan och bor på ett sånt där hem där det såklart bara bor killar. Han tilldelades (?) åldern 16-år i Sverige, men satt själv och skrattade och sa "fucking Sverige, jag är 23 år i mitt hemland" och skröt om allt han gjort i sitt hemland innefattande knark osv. Pga sin 16-åriga ålder i Sverige så gick han skola med svenska högstadieelever, som han även umgicks med på fritiden och bjöd på knark och knullade. Han fick flytta ifrån stan till en fosterfamilj efter att ha blivit anmäld för våldtäkt på en 13-årig flicka. Hans kompisar påstod att det inte var våldtäkt och polisen la ner det eftersom hon enligt vad jag fick berättat för mig ljugit om sådant förut. Vad jag vet så är sex med 13-åringar alltid våldtäkt enligt lagen så jag vet inte om någon ljuger eller om rättsväsendet inte tar så hårt på den lagen.
Sen dess bor han hos en svensk fosterfamilj som på facebook verkar jätteglada över sin "älskade lilla son"

Den andra kommer från ett afrikanskt land. Kom som ensamkommande för 7 år sedan och är nu 24 år i Sverige. Enligt honom själv är han dock 30 i verkligheten, vilket alltså betyder att han var 23 när han kom som ensamkommande barn, precis som den andra killen... Även han har begått grova brott.

Har säkert fler exempel bara jag funderar lite, men enligt vad jag förstått så kommer en stor del av dessa från Afghanistan samt vissa afrikanska länder som Eritrea med mera. Hur de kommer hit och hur det ser ut med ID-handlingar osv vet jag inte. Den afghanska snubben jag nämner ovan brukar för övrigt åka och semestra i sitt hemland vilket jag vet andra afghaner som gör (månadsvis minst en gång om året) så hur pass "på flykt" dessa människor är kan man ju undra. Som jag ser det så finns det stora delar av Afghanistan som är säkra men Sverige verkar ha dålig koll på detta.
Citera
2014-11-23, 13:57
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Den ena är från Afghanistan och bor på ett sånt där hem där det såklart bara bor killar.
Könsfördelningen har under åren legat ganska konstant på 80/20 med killarnas siffror först. Vissa boenden tar bara emot killar, andra tar bara emot tjejer, vissa tar emot båda delarna.

Citat:
Han tilldelades (?) åldern 16-år i Sverige, men satt själv och skrattade och sa "fucking Sverige, jag är 23 år i mitt hemland" och skröt om allt han gjort i sitt hemland innefattande knark osv. Pga sin 16-åriga ålder i Sverige så gick han skola med svenska högstadieelever, som han även umgicks med på fritiden och bjöd på knark och knullade.
Man tilldelas inte en ålder, utan man uppger vid asylansökan vad man heter och hur gammal man är - alltså sin identitet. De flesta har inga handlingar som bevisar att detta stämmer, varför det sedan länge är ett stort problem att adekvata åldersbedömningar saknas i Sverige. Det är nämligen riskfritt och väldigt fördelaktigt att säga att man är under 18 år istället för att man är myndig. Vill du läsa mer om det föreslår jag att du söker på mitt nick och "åldersbedömningar" här på Flashback.

Det finns väldigt många skäl till varför det inte är rätt ur ett barnperspektivet.

Citat:
Den andra kommer från ett afrikanskt land. Kom som ensamkommande för 7 år sedan och är nu 24 år i Sverige. Enligt honom själv är han dock 30 i verkligheten, vilket alltså betyder att han var 23 när han kom som ensamkommande barn, precis som den andra killen... Även han har begått grova brott.
Det är absolut ingen unik eller anmärkningsvärd historia, men det får heller inte göras till en sanning som gäller alla ensamkommande ungdomar. Jag har personligen träffat ensamkommande som varit mellan 25 och 30 när de kom till Sverige och som ändå passerat som barn. Men det finns också många "äkta" 14-17-åringar som har rätt identitet och som är skötsamma och ambitiösa.

Citat:
Har säkert fler exempel bara jag funderar lite, men enligt vad jag förstått så kommer en stor del av dessa från Afghanistan samt vissa afrikanska länder som Eritrea med mera. Hur de kommer hit och hur det ser ut med ID-handlingar osv vet jag inte.
Som sagt, har man nåt att vinna på att ha ID-handlingar så är sannolikheten att man har det betydligt större. Har man inga asylskäl så är det förstås bättre att kasta ID-handligarna och ljuga. Afghanistan, Somalia, Syrien, Eritrea är nog de absolut vanligaste länderna för tillfället men också historiskt.

Citat:
Den afghanska snubben jag nämner ovan brukar för övrigt åka och semestra i sitt hemland vilket jag vet andra afghaner som gör (månadsvis minst en gång om året) så hur pass "på flykt" dessa människor är kan man ju undra. Som jag ser det så finns det stora delar av Afghanistan som är säkra men Sverige verkar ha dålig koll på detta.
I princip alla afghanska unga män har bott i Iran, vissa i hela sitt liv. Ytterst få kommer direkt från Afghanistan, vissa har aldrig ens varit där. Oftast åker man och semestrar i exempelvis Teheran, där man träffar familjen om de inte redan fått anhöriginvandra till Sverige. Min erfarenhet (har jobbat väldigt länge med ensamkommande) är att ytterst få har egentliga flyktingskäl. Det handlar oftast om att ge sig själv och sin familj bättre förutsättningar. För de flesta kostar det stora summor för att betala flyktingsmugglare, pengar som man sen tänker sig tjäna igen i Sverige. För många är det ett jobbigt uppvaknande att förstå hur svårt det är att få jobb och tjäna tillräckligt med pengar i Sverige för en outbildad som inte kan svenska.
Citera
2014-11-23, 14:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Man tilldelas inte en ålder, utan man uppger vid asylansökan vad man heter och hur gammal man är - alltså sin identitet. De flesta har inga handlingar som bevisar att detta stämmer, varför det sedan länge är ett stort problem att adekvata åldersbedömningar saknas i Sverige. Det är nämligen riskfritt och väldigt fördelaktigt att säga att man är under 18 år istället för att man är myndig. Vill du läsa mer om det föreslår jag att du söker på mitt nick och "åldersbedömningar" här på Flashback.

Det finns väldigt många skäl till varför det inte är rätt ur ett barnperspektivet.

Det är förmodligen mest vanligt att Migrationsverket inte tilldelar det s.k. "barnet" en ålder... men det verkar ske ibland - om man ska döma av den här artikeln.

Citat:
Samiel säger själv att han är tretton år, något som Migrationsverket inte tror på utan skrev upp hans ålder till fjorton.

Väldigt storväxt och muskulös 14-åring.

http://www.etc.se/sites/all/files/atoms/images/2014/08/familjen_uppgivna.png

http://www.etc.se/inrikes/samiel-och-mihret-ska-utvisas-till-fel-land
Senast redigerad av Meiji 2014-11-23 kl. 14:20.
Citera
2014-11-23, 14:28
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är förmodligen mest vanligt att Migrationsverket inte tilldelar det s.k. "barnet" en ålder... men det verkar ske ibland - om man ska döma av den här artikeln.

Väldigt storväxt och muskulös 14-åring.

http://www.etc.se/sites/all/files/atoms/images/2014/08/familjen_uppgivna.png

http://www.etc.se/inrikes/samiel-och-mihret-ska-utvisas-till-fel-land
Det händer att man skriver upp åldern ibland, ja. Tanken var väl redan för ett par år sen att Migrationsverket skulle bli bättre på det, men vad jag vet så finns det fortfarande ingen röd tråd i systemet för att göra det på ett bra sätt.
Citera
2014-11-23, 18:17
Medlem
Scipio-Scanias avatar
Bjuder på denna solskenshistoria mitt i allt elände

Året var 2011 när då 16-årige Asad Ahmadi, född i Afghanistan, kom till Sverige.
Han var analfabet och visste inte ens hur man håller en penna. Tre år senare har gravt synskadade Asad nästan läst in hela grundskolan.

http://www.nsk.se/article/20141122/OSTRAGOINGE/141129834/1131/-/laser-in-grund-skolan-pa-tre-ar-

Killen ser nästan äldre ut än min egen far!
Citera
2014-11-23, 19:53
Medlem
Citat:

Det är absolut ingen unik eller anmärkningsvärd historia, men det får heller inte göras till en sanning som gäller alla ensamkommande ungdomar. Jag har personligen träffat ensamkommande som varit mellan 25 och 30 när de kom till Sverige och som ändå passerat som barn. Men det finns också många "äkta" 14-17-åringar som har rätt identitet och som är skötsamma och ambitiösa.

Jag har inte påstått att alla ensamkommande är över 18, tycker dina kommentarer känns lite överflödiga. Men det faktum att så pass många ändå är så mycket äldre än de utger sig för att vara och tros vara i Sverige, tyder ju ändå på att saker inte fungerar som de ska.

Citat:
I princip alla afghanska unga män har bott i Iran, vissa i hela sitt liv. Ytterst få kommer direkt från Afghanistan, vissa har aldrig ens varit där. Oftast åker man och semestrar i exempelvis Teheran, där man träffar familjen om de inte redan fått anhöriginvandra till Sverige. Min erfarenhet (har jobbat väldigt länge med ensamkommande) är att ytterst få har egentliga flyktingskäl. Det handlar oftast om att ge sig själv och sin familj bättre förutsättningar. För de flesta kostar det stora summor för att betala flyktingsmugglare, pengar som man sen tänker sig tjäna igen i Sverige. För många är det ett jobbigt uppvaknande att förstå hur svårt det är att få jobb och tjäna tillräckligt med pengar i Sverige för en outbildad som inte kan svenska.

Okej. Jag känner till att vissa "flyktingar" redan flytt till ett annat land och bott där länge innan de kommer till Sverige och påstår sig fly direkt från kriget i Syrien eller whatever. När jag skrev att "afghanen brukar åka hem till sitt hemland" så menade jag dock just till Afghanistan och inte Iran.
Citera
2014-11-23, 20:26
Medlem
Citat:

Och det är bara män som kommer väl??
När ska vi i Sverige syna den här bluffen???
Helt jävla galet!
Citera
2014-11-24, 15:21
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scipio-Scania
Bjuder på denna solskenshistoria mitt i allt elände

Året var 2011 när då 16-årige Asad Ahmadi, född i Afghanistan, kom till Sverige.
Han var analfabet och visste inte ens hur man håller en penna. Tre år senare har gravt synskadade Asad nästan läst in hela grundskolan.

http://www.nsk.se/article/20141122/OSTRAGOINGE/141129834/1131/-/laser-in-grund-skolan-pa-tre-ar-

Killen ser nästan äldre ut än min egen far!

Lär bli Sveriges första 35-åriga ålderspensionär!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in