Citat:
Har testat i stort sett alla kannor på marknaden och i ett forum som detta så är åsikterna såklart olika. Man har olika smak helt enkelt (samt att en del verkar vara sponsrade av vissa av företagen, hehe), men så här ser min recension ut av de burkar (inte tjäraburkar dock) som är tillgängliga på marknaden idag i Sverige;
Ursprungligen postat av pyro860
Hur är dom? Hört mycket bra om dom.
MTN Hardcore- stilbildande burk. Högt tryck och torkar väl kanske inte så snabbt, men ska man köra snabba tåg tex är det ett utmärkt val. Titta på WUFC tex, 99% av alla deras gamla tåg är med HC-ser ut som att de duger, kanske en fråga om teknik? Stöd ett företag som jobbar för Graff- köp MTN bara för det!
MTN Alien- lågt tryck för detaljarbete, riktigt bra o skön kanna om man har tid på sig, undervärderad i Sverige enligt mig.
Montana Black- Svenneburken med skönt tryck! Fin fin om man vill pilla och funkar lika bra med en pinkie, har dock väldigt dålig täckning i ljusa kulörer och täcker överlag dåligt i jämförelse med många konkurrenter, luktar gott!
Montana Gold- ska vara den matta, tjocka färgen. Håller dock inte med, produktionsproblem med kvalité o strular ofta på vintern. Om man gillar Tyska Montana så föredrar jag Black helt enkelt.
Belton Molotow- vilken burk! Funkar garanterat året runt, är nog den mest kompletta kanna som finns- både för pillermåleri samt bombing. Svagheter är svårt att hitta, men det finns några; trögt ventilsystem samt svagt pigment i ljusa färger, alltså dålig täckning. Har den bästa svarta på marknaden.
Clash- en riktigt skön burk. Högt tryck. Känns som en black fast med mer pigment och täcker alltså bättre. Roliga färgval. Strular dock en del, precis som Gold. Vissa burkar korvar sig bara och är det lite kallt så kan man lika gärna göra nåt annat då de inte är att lita på.
Sabotaz80- en överraskande OK burk. Högt tryck. De färger jag testat har funkat fint, inga problem med kyla tex som i fallet med Clash. De vanliga färgerna är krämiga o fina. De ljusa färgerna är inge bra, ungefär som black o Molotow. Har en tendens att damma en del i kanterna på linorna och de luktar så jävla starkt så man svimmar- man lär få (mer) hjärnskador
.Ironlak- sist men inte minst, den burk som idag ligger mig närmast. När jag väl kom på vilka caps som funkar bäst (Molotow 9010 f.ö.) så är de en dröm att köra med. Lågt tryck, men släng på en Pinkfat så är det fetdrag i dom, en skinny så kan du pilla a la Skil. 3 caps (som är bra) på köpet! Det enda som egentligen är negativt är väl att färgskalan är lite mindre än de flesta och att de luktar vanilj (som jag gillar själv visserligen).
Montana Basic- har inte testat, vill inte testa. Har hört att de är vattniga och för högt tryck i. Ryktet säger att den suger.
Ja, det var bara min mening, men kom ihåg, det är värt några tior extra för riktigt bra burkar oavsett vilket märke man gillar. Förstår inte varför det hela tiden är snack om tior hit o dit, fan istället köp en kvalitetsburk, de räcker dessutom längre. Och en anledning de spricker i färgen är för att ni blandar märken fattar ni väl? Kör på ett märke rakt av så upphör problemet (OK, kanske inte med MTN Hardcore, men ni fattar)
PEACE och lycka till!!