Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-03, 02:20
  #421
Medlem
Hej!


Någon som kan tipsa om ett musikprogram som är bra för en nybörjare?
Citera
2015-05-04, 21:35
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klottrig
Hej!


Någon som kan tipsa om ett musikprogram som är bra för en nybörjare?

Hej. Man skulle kunna hävda att alla program är lika bra för dig om du inte kan något av dom.
Men Abletone live / Cubase / Pro tools / Reason / Reaper / Fruity loops. Logic pro om du kör osx.

Alla är mer eller mindre lika lätta / svåra att lära sig och det finns väldigt mycket guider att läsa också.

Utöver dom ovan finns väldigt många andra program men då får dyka ner i det själv ifall ingen av ovanstående verkar passa dig.
Citera
2015-05-04, 23:04
  #423
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klottrig
Hej!


Någon som kan tipsa om ett musikprogram som är bra för en nybörjare?

Beror på om du kör windows eller osx. Mixcraft funkar bara i win. miljö, garageband i osx. Tracktion funkar i både win, osx men även i Linux.
Citera
2017-06-30, 06:13
  #424
Medlem
Jag får återuppliva tråden lite. Efter jag sluta spela band för några år sen så sluta jag skriva ny musik (trummor). Nu är jag sugen på att ta upp det igen, har letat efter olika gratis program med midi editor då jag endast vill skriva just trummor. Drog ner Hydrogen Drum Machine och det är exakt som jag tänkte mig förutom en sak. Det går inte att skriva mer än 4 takter i taget innan man måste byta rad och skriva 4 takter igen osv. Går det att fixa så man kan skriva på samma rad med "oändligt" med takter? Om ni inte fattar så ska jag försöka förklara bättre.

Eller om ni har något annat gratis program där man kan skriva trummor? Eftersom jag endast vill skriva trummor så vill jag inte betala 6000 kr för te x protools. Annars hade jag redan gjort det.


Edit: Jag hitta svaret på mitt problem 2 minuter efter jag skrev. Längst upp på programmet fanns det en knapp som det står song och pattern. Den va inställd på pattern och bytte jag till song så kunde man spela alla takter efter varandra fast fortfarande på olika rader vilket är ganska störande men får man får vara glad att det är gratis.
__________________
Senast redigerad av grasklipparen 2017-06-30 kl. 06:19.
Citera
2018-05-02, 14:35
  #425
Medlem
Hej!

Jag ska börja göra EDM musik och skulle vilja ha råd om det spelar någon roll för mig vilket program jag väljer?

- Spelar mycket gitarr och piano som förmodligen kommer ha en central roll för min produktion.
- Ska köpa ett keyboard eller synth som jag kan koppla in till datorn. Vilket tycker ni jag ska välja?
- Använder en Mac (jag har redan laddat ned Logic men om jag vill ha FL kan jag väl bara ladda ned ett
PC desktop till min MAC? Är det ett dåligt alternativ?).

Som jag förstår det så är Logic pro och FL studio de mest populära. Och jag blir ganska sugen på att använda FL då jag verkligen gillar Aviciis musik men det är väl lite naivt att utgå från bara från det när jag ska välja program för mig.
Citera
2018-05-06, 16:52
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Hej!

Jag ska börja göra EDM musik och skulle vilja ha råd om det spelar någon roll för mig vilket program jag väljer?

- Spelar mycket gitarr och piano som förmodligen kommer ha en central roll för min produktion.
- Ska köpa ett keyboard eller synth som jag kan koppla in till datorn. Vilket tycker ni jag ska välja?
- Använder en Mac (jag har redan laddat ned Logic men om jag vill ha FL kan jag väl bara ladda ned ett
PC desktop till min MAC? Är det ett dåligt alternativ?).

Som jag förstår det så är Logic pro och FL studio de mest populära. Och jag blir ganska sugen på att använda FL då jag verkligen gillar Aviciis musik men det är väl lite naivt att utgå från bara från det när jag ska välja program för mig.

Du kommer inte låta som Avicii bara för att använder samma mjukvara. Välj det program du känner dig mest bekväm med. Du kan producera musik av kommersiell kvalitet med alla större program så överväg att även titta på Reason, ProTools, Studio One eller Ableton Live och väg för- och nackdelar mot varandra. De kostar ju 3000+ kronor, förutom FL Studio som du kan få till halva priset, så lägg lite tid på att hitta något som passar dig. Demoversionerna brukar ha full funktionalitet så börja där.

Köp en midisynth och komplettera med en VST-synth som Massive.
Citera
2018-05-06, 18:27
  #427
Medlem
DangerDooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Hej!

Jag ska börja göra EDM musik och skulle vilja ha råd om det spelar någon roll för mig vilket program jag väljer?

- Spelar mycket gitarr och piano som förmodligen kommer ha en central roll för min produktion.
- Ska köpa ett keyboard eller synth som jag kan koppla in till datorn. Vilket tycker ni jag ska välja?
- Använder en Mac (jag har redan laddat ned Logic men om jag vill ha FL kan jag väl bara ladda ned ett
PC desktop till min MAC? Är det ett dåligt alternativ?).

Som jag förstår det så är Logic pro och FL studio de mest populära. Och jag blir ganska sugen på att använda FL då jag verkligen gillar Aviciis musik men det är väl lite naivt att utgå från bara från det när jag ska välja program för mig.

Det är din produktion som avgör hur din musik kommer låta, inte ditt program.
Citera
2018-05-07, 19:51
  #428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
Du kommer inte låta som Avicii bara för att använder samma mjukvara. Välj det program du känner dig mest bekväm med. Du kan producera musik av kommersiell kvalitet med alla större program så överväg att även titta på Reason, ProTools, Studio One eller Ableton Live och väg för- och nackdelar mot varandra. De kostar ju 3000+ kronor, förutom FL Studio som du kan få till halva priset, så lägg lite tid på att hitta något som passar dig. Demoversionerna brukar ha full funktionalitet så börja där.

Köp en midisynth och komplettera med en VST-synth som Massive.


Okej, bra tips, det fick mig typ att vilja fortsätta köra på Logic!

Vilken prisklass för midisynthen?

Jag gillar verkligen stora men enkla melodier och melodierna är väldigt centrala för mitt skapande. Spelade i ett typ band med några kompisar från min klass förr. Av oss alla hade jag mest erfarenhet av att göra musik. I bandet så baserade vi våra låtar på mina ganska unika melodier och ackordföljder. Brukade alltid sitta hemma på min fritid och spela gitarr och piano och studera skalor. Jag har en bild av hur min house musik skulle kunna låta och det är mycket melodier som jag har tänkt, som påminner ganska mycket om Aviciis stil. Vet inte om den infon spelar så stor roll men skulle du rekommendera något speciellt program eller tillbehör för det?
__________________
Senast redigerad av Erase 2018-05-07 kl. 20:01.
Citera
2018-05-08, 18:42
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Okej, bra tips, det fick mig typ att vilja fortsätta köra på Logic!

Vilken prisklass för midisynthen?

Jag gillar verkligen stora men enkla melodier och melodierna är väldigt centrala för mitt skapande. Spelade i ett typ band med några kompisar från min klass förr. Av oss alla hade jag mest erfarenhet av att göra musik. I bandet så baserade vi våra låtar på mina ganska unika melodier och ackordföljder. Brukade alltid sitta hemma på min fritid och spela gitarr och piano och studera skalor. Jag har en bild av hur min house musik skulle kunna låta och det är mycket melodier som jag har tänkt, som påminner ganska mycket om Aviciis stil. Vet inte om den infon spelar så stor roll men skulle du rekommendera något speciellt program eller tillbehör för det?

M-Audio Keystation kanske? M-Audio gör bra produkter, prisvärd och med fyra oktaver.

Trivs du bra med Logic så kör på det, det är ett program som är enkelt att sätta sig in i och som används av flera stora artister. Alla program har idag också stöd för mjukvarusynthar i VST-format. Det är väl främst Ableton Live som sticker ut med sin nisch mot just Liveframträdanden om du har funderat på det.
Citera
2018-05-10, 16:29
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
M-Audio Keystation kanske? M-Audio gör bra produkter, prisvärd och med fyra oktaver.

Trivs du bra med Logic så kör på det, det är ett program som är enkelt att sätta sig in i och som används av flera stora artister. Alla program har idag också stöd för mjukvarusynthar i VST-format. Det är väl främst Ableton Live som sticker ut med sin nisch mot just Liveframträdanden om du har funderat på det.

Om jag vill göra låtar av kvalité som potentiellt kan spelas på radio, spelar det någon roll vilket MIDI-keyboard jag köper? Tonerna går väl ändå in i datorn på samma sätt? Om vi tar Avicii som exempel, skulle han kunna göra samma musik med keyboarden du länkade? Sorry för noobfrågorna.

Abeltons livefunktioner låter bra om man är intresserad utav det, personligen blir det lite fel saker att fokusera på för mig, vill bara göra fina låtar.
Citera
2018-05-11, 04:39
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Hej!

Jag ska börja göra EDM musik och skulle vilja ha råd om det spelar någon roll för mig vilket program jag väljer?

- Spelar mycket gitarr och piano som förmodligen kommer ha en central roll för min produktion.
- Ska köpa ett keyboard eller synth som jag kan koppla in till datorn. Vilket tycker ni jag ska välja?
- Använder en Mac (jag har redan laddat ned Logic men om jag vill ha FL kan jag väl bara ladda ned ett
PC desktop till min MAC? Är det ett dåligt alternativ?).

Som jag förstår det så är Logic pro och FL studio de mest populära. Och jag blir ganska sugen på att använda FL då jag verkligen gillar Aviciis musik men det är väl lite naivt att utgå från bara från det när jag ska välja program för mig.

Hej,
Kör vidare med Logic om du redan har det på din Mac.
Du har klassisk skolning för både gitarr och piano = Superbra! Du fokuserar på melodier = Superbra! Du har därmed två riktigt bra förutsättningar för att komma igång snabbt. Nu gäller det att du hittar ditt arbetssätt. Här ska du inte lyssna för mycket på andra, du ska hitta det sätt som du trivs med.

Du vill göra EDM och house, så du behöver få fason på "svänget" med rytmer och basgångar. Du behöver dessutom lära dig att få det att låta bra.

Du kan till exempel börja med att göra ett komp på typ 16 takter, med bas och rytmer, och låta kompet loopa samtidigt som du sitter och jammar melodier med din gitarr eller med något trevligt ljud från synthen.

Du kan även börja i andra ändan, spela in dina melodier direkt till en metronom och göra kompet i efterhand.

Efter ett tag brukar man sitta med en massa brottstycken av musik. 16 takter vers här, 8 takter melodi där, ett bra komp i en fil, en snygg trumma i en annan fil. Då kliver du in i producentens roll och börjar göra låtar av det hela, och pysslar med inställningar (reverb, EQ, compression, filter, you name it...).

Utrustningsmässigt vill du ha en bra externt ljudkort med MIC-ingång för din gitarr, en bra mic, och en synth. Jag skulle även rekommendera bra monitorhögtalare så tidigt som möjligt. Någon har redan tipsat om att bara köra med ett MIDI-klaviatur och mjuksynthar. Det funkar, men personligen tycker jag att det är oerhört mycket roligare med hårdvarusynthar. Oavsett vad man väljer kan man finna sig själv sittandes timvis och pyssla med ljuddesign i stället för att göra låtar

Går du för hårdvara kommer du snart att befinna dig i en värld där polyfoni och multitimbralitet är begrepp som upptar dina tankar mer och mer. Vilken ska du välja? Smaksak. Du är klassiskt skolad så du vill antagligen ha minst fyra oktaver, förmodligen minst fem? Vad har du för budget? Vill du sitta och skruva till dina ljud själv eller vill du ha tusentals presets att välja bland?

Lycka till!
Citera
2018-05-11, 20:20
  #432
Medlem
Gud vad bra ord, behövde verkligen höra det! Det blir ganska mycket information att ta in när man ska lära sig något nytt. Men du formulerade processen så bra i hur det går till när man gör house låtar, känner igen mig så mycket för jag hobby producerade i Cubase förr. Man skapar egentligen melodier eller takter och sedan sätter man ihop dem och däremellan adderar man småsaker som om man har tur blir magi. Älskar att göra musik.

Jag tänkte köpa en MIDI-klaviatur och priset på den är väl inte avgörande? Som du säger vill jag helst ha 5 men går bra med 4 oktaver också. Men skiljer ljudets kvalité något prisklass-mässigt om syftet endast är att få fram toner till datorn? Sedan till datorn fixar jag en mjukvarosynth till att börja med. Även om jag håller med dig där - att det är skönare med en fysik kontroll istället för bara i datorn. Men tror att det blir billigare med en mjukvara där istället. Vilket ljudkort tycker du jag ska ha?

Vet inte om jag vill sitta och skruva till ljuden eller välja bland tusentals presets, kanske måste testa mig fram. Jag har tänkte att gå in till 100% för det här men vissa grejer kanske man inte behöver ta från grunden.

Budgeten är bara på runt 3000 kr. Kan gå upp om jag måste men tänkte att till att börja med struntar jag i mic och monitors. Varför är monitors bättre än dyra hörlurar? Så alltså det jag lägger pengar på blir väl då på ett ljudkort och MIDI-klaviatur, synths kan man väl bara ladda ned, någon demo eller liknande? Men jag kan stiga i pris om jag måste ha ett bättre ljudkort? Jag tänker såhär, även om mina låtar inte kanske kommer spelas på radio, vill jag ändå kunna skapa i samma kvalité som låtarna som spelas på radio.

Tack för råden!


Citat:
Ursprungligen postat av LeSeau
Hej,
Kör vidare med Logic om du redan har det på din Mac.
Du har klassisk skolning för både gitarr och piano = Superbra! Du fokuserar på melodier = Superbra! Du har därmed två riktigt bra förutsättningar för att komma igång snabbt. Nu gäller det att du hittar ditt arbetssätt. Här ska du inte lyssna för mycket på andra, du ska hitta det sätt som du trivs med.

Du vill göra EDM och house, så du behöver få fason på "svänget" med rytmer och basgångar. Du behöver dessutom lära dig att få det att låta bra.

Du kan till exempel börja med att göra ett komp på typ 16 takter, med bas och rytmer, och låta kompet loopa samtidigt som du sitter och jammar melodier med din gitarr eller med något trevligt ljud från synthen.

Du kan även börja i andra ändan, spela in dina melodier direkt till en metronom och göra kompet i efterhand.

Efter ett tag brukar man sitta med en massa brottstycken av musik. 16 takter vers här, 8 takter melodi där, ett bra komp i en fil, en snygg trumma i en annan fil. Då kliver du in i producentens roll och börjar göra låtar av det hela, och pysslar med inställningar (reverb, EQ, compression, filter, you name it...).

Utrustningsmässigt vill du ha en bra externt ljudkort med MIC-ingång för din gitarr, en bra mic, och en synth. Jag skulle även rekommendera bra monitorhögtalare så tidigt som möjligt. Någon har redan tipsat om att bara köra med ett MIDI-klaviatur och mjuksynthar. Det funkar, men personligen tycker jag att det är oerhört mycket roligare med hårdvarusynthar. Oavsett vad man väljer kan man finna sig själv sittandes timvis och pyssla med ljuddesign i stället för att göra låtar

Går du för hårdvara kommer du snart att befinna dig i en värld där polyfoni och multitimbralitet är begrepp som upptar dina tankar mer och mer. Vilken ska du välja? Smaksak. Du är klassiskt skolad så du vill antagligen ha minst fyra oktaver, förmodligen minst fem? Vad har du för budget? Vill du sitta och skruva till dina ljud själv eller vill du ha tusentals presets att välja bland?

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback