2009-01-14, 22:47
Medlem
My bad. Såg inte de tidigare trådarna.
Citera
2009-01-15, 08:01
Medlem
Zwerchstands avatar
Ingen fara längre. Trådar
Sture Dahlström
Sture Dahlström
Ni som läst Sture Dahlström!
Sture Dahlström?
sture dahlströmgalningar?

sammanfogade under kortast threadID & sedan rubrik.

/Moderator
Citera
2009-01-15, 08:07
Medlem
Atems avatar
Framför allt är väl Sture Dahlström ganska uttjatad? Jag har läst ett par-tre titlar av honom. Ganska roliga och sympatiska böcker, inte alltför konstnärligt avancerade, mer av en underhållningsförfattare. Så vad bygger egentligen kulten på? Något som stör mig en del är att han blivit någon slags "alla grabbars författare". Någon att avverka på listan efter Bukowski och Hemingway. Vilket öde.
Citera
2009-01-15, 14:53
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Framför allt är väl Sture Dahlström ganska uttjatad? Jag har läst ett par-tre titlar av honom. Ganska roliga och sympatiska böcker, inte alltför konstnärligt avancerade, mer av en underhållningsförfattare. Så vad bygger egentligen kulten på? Något som stör mig en del är att han blivit någon slags "alla grabbars författare". Någon att avverka på listan efter Bukowski och Hemingway. Vilket öde.

Att avfärda Sture som en en simpel "underhållningsförfattare" är bara bevis på hur enkelspårig du är som läsare.
Om du läser cyklonserien så inser du att Sture har ett djupare budskap än att locka till några billiga skratt. Det finns långa segment i dessa böcker som har en djupt personligt poetisk klang.
Det finns och har aldrig funnits en friare och modigare författare inom våra gränser. Sture följde inga upptrampande stigar som andra tamboskapsförfattare skapat. Han avverkade skogen och byggde sin egna autostrada.
Samma sak med Buk. Läs hans dikter så finner du en av det största lyrikerna funnits i Amerika.
Kör en FB på dig. Läs om, läs rätt.
Citera
2009-01-16, 00:24
Medlem
Fick den lite ovanligare (i meningen att inte allt för många verkar läst den) boken "Stilla dagar på floden" i present av en kompis för ett tag sedan. Mycket underhållande måste jag säga. Lite mörkare och lite mer infernalisk än de böcker av Dahlström jag tidigare läst. Rekommenderas
Citera
2009-01-20, 12:39
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Att avfärda Sture som en en simpel "underhållningsförfattare" är bara bevis på hur enkelspårig du är som läsare.
Om du läser cyklonserien så inser du att Sture har ett djupare budskap än att locka till några billiga skratt. Det finns långa segment i dessa böcker som har en djupt personligt poetisk klang.
Det finns och har aldrig funnits en friare och modigare författare inom våra gränser. Sture följde inga upptrampande stigar som andra tamboskapsförfattare skapat. Han avverkade skogen och byggde sin egna autostrada.
Samma sak med Buk. Läs hans dikter så finner du en av det största lyrikerna funnits i Amerika.
Kör en FB på dig. Läs om, läs rätt.

Jag har inte avfärdat honom, vad jag vet, och "underhållningsförfattare" är väl inte så dumt ändå. Det finns många sådana som är väl värda att läsa. Det behöver inte betyda Liza Marklund. Vill bara tona ner den här kulten som är kring Dahlström. När allt kommer omkring var han helt okej, visst, men ingen Willy Kyrklund. Ungefär som att Bukowski inte var någon Thomas Pynchon. Dahlström var alltid lite för bunden till sina käpphästar också, framför allt myten om the self made man, individualisten, särlingen.. Man kunde önska att det funnits mer variation i motiven.
Citera
2009-01-20, 12:42
Medlem
NoTruces avatar
Men vad handlar hans böcker om?
Citera
2009-01-20, 16:14
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Erm, ja du. Det måste du nog nästan uppleva för att förstå. Gökmannen handlar t.ex. om Xerxes Sonson-Pickelhaupt och hans "uppdrag" att föra sina gener vidare. För att göra detta har han ett befruktningsinstitut. Det låter bizzart, och det är det också, men samtidigt är det en av de roligaste böckerna jag läst, som också fått mig att bli väldigt engagerad i läsningen.

Du hittar mer info om honom här: http://www.bakhall.com/sture/index.html
Citera
2009-01-20, 16:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Tror dessvärre att Dahlströms tanke bakom böckerna är att inte ha någon löpande röd tråd genom varje berättelse utan helt enkelt skapa handlingarna och hur de eskalerar i och med hur läsaren upplever böckerna. I och med att de flesta av Stures böcker är väldigt absurda och känns väldigt mycket som improvision så är det väl helt enkelt upp till var och en att bedöma var gränsen går för vad som utgör handlingen i hans böcker.
Citera
2009-01-20, 16:34
Medlem
NoTruces avatar
Era svar får mig att tänka på Boris Vian.
Citera
2009-01-20, 16:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Era svar får mig att tänka på Boris Vian.

Själv tänker jag på Louise Ferdinand Celinńe, då jag fick samma spontana intryck av honom som av Dahlström då jag läste Resa till nattens ände... fanns ingen som helst befintlig röd tråd i min mening.
Citera
2009-03-19, 02:30
Medlem
"Maddog"s avatar
Var det någon mer (än jag) som såg denna kortfilm i onsdags:

Citat:
De förstenade basfiolerna

K special. Film av Sture Dahlström. Filmen spelades in 1967 och färdigställdes 2001. Sture är här i 40-årsåldern och spelar många av rollerna själv.

Från 13/3 i SVT2

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=74537&selectedDate=20090318

Gick som K Special efter Dan Turéll programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in