Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-13, 22:21
Nu är det så att jag läser en kurs lite på sidan av annan verksamhet. Saken är den att jag har klarat alla uppgifter förutom att det finns en liten detalj i en av uppgifterna som återstår.

Jag ska byta plats på två ord, så att det ena ordet får det andra ordets plats och vice versa, detta ske utan att jag förlorar något av orden, jag får inte klippa och klistra eller liknande.

Jag vet att man med funktionen ersätt/ersätt alla kan ersätta ord och det har jag gjort. Saken är bara den att jag blir så sabla jävla trött på detta. har suttit i flera timmar bara för att hitta funktionen som gör att man kan byta plats på två ord med varandra men utan något resultat alls.

Är det någon som vet hur man gör detta så får ni en guldstjärna, nä evig tacksamhet iaf
Citera
2009-01-13, 22:43
Medlem
Andreasvbs avatar
Inte säker om det går i Word.

Hittade ett sätt i Notepad2.
Citat:
"Swap" (Ctrl+K) to exchange selected text with clipboard contents
Sedan ligger det andra i urklipp.

Kanske är lika jobbigt som ersätt.
Senast redigerad av Andreasvb 2009-01-13 kl. 22:45.
Citera
2009-01-14, 00:40
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Inte säker om det går i Word.

Hittade ett sätt i Notepad2.

Sedan ligger det andra i urklipp.

Kanske är lika jobbigt som ersätt.

Nja det är inte så den kursansvarige menar att det ska gå till. Det ska tydligen finnas en funktion där man söker på ett visst ord, det har jag hittat för man kan söka och sedan använda ersätt/ersätt alla funktionen med något annat ord vilket var den första uppgiften, men då försvinner själva ordet som man ersätter

Men nu vill hon att jag ska byta ut några stycken ord som finns på vissa ställen i texten med några andra ord i texten, detta ska enligt henne gå att göra utan att vissa ord behöver läggas i clipboard osv, utan bara så att säga byta plats med varandra. Fan vad segt det är men det ska tydligen gå att göra genom funktionen sök och sedan ersätt alla men ajg vet inte hur.
Citera
2009-01-14, 00:53
Medlem
Tjocko-Smockos avatar
Ersätt alla ersätter ju just alla ord i texten och inte i ett givet stycke. Kan det inte vara något sånt här hon är ute efter:

Orden ett och två ska byta plats, byt namn på ett till tre, två till ett, tre till två och voila, swappat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in