Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-01-13, 20:13
Medlem
har ett bra tag försökt att installera leopard på min macbook från 06.
har brännt ut retail versioner som jag sedan försökt installera men ett klickande ljud hörs från dvdroomen och en mapp med ett frågetecken syns på skärmen.är det bara så att jag inte lyckats bränna skivan rätt eller går det helt enkelt inte att installera dual layer skivor på en äldre macbook.vet att jag inte har en dual layer brännare i macen men den borde väl läsa dl?
Citera
2009-01-13, 21:38
Medlem
Andreasvbs avatar
Hur brände du ut den?

Om du kollar i Finder, vad ser du på skivan då?
Citera
2009-01-13, 23:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Den ska läsa dual layer skivor, det ingår i dvd(film)standarden så det är inte där skon klämmer. Gissar på att skivan blev felbränd. Som sagt, kolla i findern och se vad du hittar.
Citera
2009-01-14, 10:29
Bannlyst
Hur gör du när du startar? Håll in C under uppstart så kommer du in i installationsprogrammet. Mappen med frågetecken betyder att datorn inte hittar något system. Glöm inte att formatera disken!
Citera
2009-01-14, 20:38
Medlem
fick igång det igår.problemet var att det inte fungerade att trycka på c knappen av någon konstig anledning.dock så läste jag mej fram till att alt knappen fungerade med.och det gjorde den=).fan måste läsa på och lärea mej mer om min mac men man lär sej något nytt hela tiden hehe.tack för all hjälp
Citera
2009-01-14, 22:55
Medlem
Kul att det löste sig samt att du skrev hur du gjorde, så att andra nybörjare vet hur dom ska göra, om dom får samma problem. Många som inte skriver hur dom löste problemet. Utan skriver bara att det löste sig. Så två tummar upp du!
Citera
2009-02-03, 07:20
Medlem
Nu vill jag ha hjälp. Min fråga anknyter till trådens rubrik, men mitt "problem" är ett annat än det i trådstarten.

Jag står i begrepp att installera Leopard på min MacBook. Jag har ett piratat Leopard som jag installerat på en startbar extern hårddisk (enligt instruktioner i den här videon: http://se.youtube.com/watch?v=m0tmkFOzPI4 )

Dock gick det inte att installera på befintliga hem-hårddisken eftersom den inte var partitionerad enligt GUID-partitionstabell (eller hur det nu stod, jag kommer iallafall att behöva formatera om hem-hårddisken).

Vi har ett antal externa hårddiskar av olika storlek och format i hemmet så själva filförvaringen är egentligen inget problem, men hur skall jag smidigast gå till väga? Skall jag kopiera genom att dra över "allt" liksom mapp för mapp eller är det bättre att klona alltihop till en hårddisk där det får plats? Jag vill ju göra någon form av backup på i princip allt jag har på hemhårddisken, i form av iPhoto-album, textfiler, musik, köpta och piratade program, och få det att funka med nya operativsystemet.

Tips & tricks? Hur gjorde ni?
Citera
2009-02-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindelkvinnan
Nu vill jag ha hjälp. Min fråga anknyter till trådens rubrik, men mitt "problem" är ett annat än det i trådstarten.

Jag står i begrepp att installera Leopard på min MacBook. Jag har ett piratat Leopard som jag installerat på en startbar extern hårddisk (enligt instruktioner i den här videon: http://se.youtube.com/watch?v=m0tmkFOzPI4 )

Dock gick det inte att installera på befintliga hem-hårddisken eftersom den inte var partitionerad enligt GUID-partitionstabell (eller hur det nu stod, jag kommer iallafall att behöva formatera om hem-hårddisken).

Vi har ett antal externa hårddiskar av olika storlek och format i hemmet så själva filförvaringen är egentligen inget problem, men hur skall jag smidigast gå till väga? Skall jag kopiera genom att dra över "allt" liksom mapp för mapp eller är det bättre att klona alltihop till en hårddisk där det får plats? Jag vill ju göra någon form av backup på i princip allt jag har på hemhårddisken, i form av iPhoto-album, textfiler, musik, köpta och piratade program, och få det att funka med nya operativsystemet.

Tips & tricks? Hur gjorde ni?
1. Starta från den disk som är uppdaterad.
2. Öppna programmet Flyttassistent.
3. Importera den användare som du vill ha.
4. Ladda ner och kör programmet Carbon Copy Cloner, klona din externa disk med importerad användare till den disk som sitter i datorn.

CCC:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13260
Citera
2009-02-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mack10
1. Starta från den disk som är uppdaterad.
2. Öppna programmet Flyttassistent.
3. Importera den användare som du vill ha.
4. Ladda ner och kör programmet Carbon Copy Cloner, klona din externa disk med importerad användare till den disk som sitter i datorn.

CCC:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13260

Tack så hemskt mycket! På lördag ska jag sjösätta detta projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in