2009-01-11, 23:32
Medlem
Jag flyttar snart till Umeå och bostaden jag flyttar in i har stöd för Canal Digitals digital-tv via kabel och så förstås Boxer.
Min TV har en inbyggd dekoder för DVB-T, vilket jag förstås tänker nyttja så jag slipper ha box.
Jag ska ha ett vanligt "grundpaket", av typen för kring 200 kronor i månaden där man får med de vanligaste kanalerna.

Frågan är nu vilken jag ska ta? Vilken är mer pålitlig vad gäller störningar, kvalitet m.m?

En fråga ang. Boxer: måste jag ha en inomhusantenn? Duger det inte att bara ha programkortet i min TV's inbyggda dekoder samt antenn från väggen som vanligt in till TV'n?

Tack för hjälpen
Citera
2009-01-12, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeymourDuncan
Jag flyttar snart till Umeå och bostaden jag flyttar in i har stöd för Canal Digitals digital-tv via kabel och så förstås Boxer.
Min TV har en inbyggd dekoder för DVB-T, vilket jag förstås tänker nyttja så jag slipper ha box.
Jag ska ha ett vanligt "grundpaket", av typen för kring 200 kronor i månaden där man får med de vanligaste kanalerna.

Frågan är nu vilken jag ska ta? Vilken är mer pålitlig vad gäller störningar, kvalitet m.m?

En fråga ang. Boxer: måste jag ha en inomhusantenn? Duger det inte att bara ha programkortet i min TV's inbyggda dekoder samt antenn från väggen som vanligt in till TV'n?

Tack för hjälpen

Vadå förstås Boxer??

Ska du ha Boxer MÅSTE du ha en separat antenn, utomhus eller inomhus.

Din box i TV:n är för Boxer och fungerar alltså INTE med Canal Digital.
Citera
2009-01-12, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Vadå förstås Boxer??

Ska du ha Boxer MÅSTE du ha en separat antenn, utomhus eller inomhus.

Din box i TV:n är för Boxer och fungerar alltså INTE med Canal Digital.

Frågan är vart på boxers sunkhemsida kan man hitta denna information om antenn, förutom den uppenbara antennkabeln som man har mellan TV och vägg?? Jag hittar inget sånt varken under Beställ eller kundtjänst eller något.

Canal Digital har vad jag har hört även de DVB-T-system på deras kabel-sändna TV, vilket då borde göra det möjligt att använda deras kort i min TV's inbyggda dekoder?
Citera
2009-01-12, 01:28
Medlem
Citat:
Frågan är vart på boxers sunkhemsida kan man hitta denna information om antenn, förutom den uppenbara antennkabeln som man har mellan TV och vägg?? Jag hittar inget sånt varken under Beställ eller kundtjänst eller något.

Canal Digital har vad jag har hört även de DVB-T-system på deras kabel-sändna TV, vilket då borde göra det möjligt att använda deras kort i min TV's inbyggda dekoder?

Det är skillnad på antennkabel och antenn......

Boxer måste kopplas till en VANLIG TV-antenn.

De DVB-T apparater som söljs ÄR för Boxer (det finns liksom inga moduler som passar det kabeltvnät du tror att du har.

Du behöver alltså skaffa dig en antenn, (en VÄGG är ingen antenn) koppla en antennkabel från antennen till tv:n. Ska du ha ett abonnemang från Boxer måste du även ha en Viaccess-modul för DVB-T, antingen en SMIT eller en SCM beroende på vilket fabrikat din TV är.

Att Boxer inte fungerar när du kopplar en antennkabel från tv:n till väggen är för att i väggen finns det ju kabeltv, INTE Boxer...
Senast redigerad av supersnut 2009-01-12 kl. 01:36.
Citera
2009-01-12, 01:35
Medlem
Citat:
Kan jag se både mark-, satellit- och kabelsända program via min digitalbox?
Svar:

Digitalboxar för det marksända digital-TV-nätet är speciellt anpassade för det marksända digitala TV-nätet likväl som digitalboxarna för parabol och kabel-TV är anpassade för sina respektive nät. Det går alltså inte att använda en digitalbox för det marksända digital-TV-nätet för att ta emot signaler från en parabol eller från kabel-TV.

Citat:
Jag har svag antennsignal, vad ska jag göra?
Svar:

Det är viktigt att digitalboxen får en stark signal för att det inte ska bli bildstörningar. Har du en gammal antenn kan du behöva byta ut den när du går över från analog till digital TV-mottagning. Behöver du hjälp med detta kan du kontakta någon av våra auktoriserade installatörer eller din radio- och TV-handlare.
• Sök installatör
• Sök TV-handlare

Citat:
Vi på Boxer arbetar med den digital-TV som sänds ut via det markbaserade digital-TV-nätet.

Citat:
Varför ska jag välja Boxer och inte Canal Digital eller Viasat?
Svar: Med marksänd digital-TV behöver du inte ha kabel eller parabol utan kan använda din vanliga TV-antenn. Dessutom kan du ta med dig ditt Boxer-utbud med digitalboxen till sommarstugan, båten, husvagnen eller när du flyttar och på så vis ta med dig dina TV-kanaler.

Citat:
Vad är marksänd digital-TV?

Marksänd digital-TV kallas det för att TV-utsändningen sker från de master som står uppställda runt om i Sverige. Det sker således inte via nergrävda kablar eller via satellit.

Citat:
Det digitala marknätet
Det digitala marknätet är en offentlig infrastruktur vars syfte är att garantera att hela svenska folket har tillgång till TV överallt med en vanlig antenn.

Citera
2009-01-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut

De DVB-T apparater som söljs ÄR för Boxer (det finns liksom inga moduler som passar det kabeltvnät du tror att du har.

Du behöver alltså skaffa dig en antenn...

Först och främst vill jag tacka dig innerligt för att du tog dig tid att samla ihop citaten från hemsidan.

Vilken av dessa två operatörer är bättre vad gäller bildkvalitet?
Senast redigerad av SeymourDuncan 2009-01-12 kl. 10:06.
Citera
2009-01-12, 11:07
Medlem
Citat:
Först och främst vill jag tacka dig innerligt för att du tog dig tid att samla ihop citaten från hemsidan.

Vilken av dessa två operatörer är bättre vad gäller bildkvalitet?

Ska du använda en inomhusantenn så är det oftast lönlöst att få bild....

Jag skulle satsa på den kabeltvoperatör som finns i lägenheten. Bara det finns möjlighet att få en digital bild. (det som komer direkt ur väggen är nämligen analogt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in