2009-01-11, 18:59
Medlem
Zimbardos avatar
Min arsenal av köksknivar sträcker sig till en Frosts kökskniv, en morakniv (ersättare till boning-knife som tappades i flytt för många år sedan) samt en liten grönsakskniv köpt på ICA. Jag tycker att jag klarar mig ypperligt på dessa.
Medventen om santokuns popularitet ställer jag frågan vad man ska ha den till? Det enda tillfället jag kan komma på är vid lökhackning, men där skulle egentligen en nakiri vara bättre, eller?

Z
Citera
2009-01-11, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zimbardo
Min arsenal av köksknivar sträcker sig till en Frosts kökskniv, en morakniv (ersättare till boning-knife som tappades i flytt för många år sedan) samt en liten grönsakskniv köpt på ICA. Jag tycker att jag klarar mig ypperligt på dessa.
Medventen om santokuns popularitet ställer jag frågan vad man ska ha den till? Det enda tillfället jag kan komma på är vid lökhackning, men där skulle egentligen en nakiri vara bättre, eller?

Z

För att spä på lite japansk kniv-historia betyder det korta svärdet tanto, "förbipasserande bonde". Då samurajerna lite taskigt brukade kolla skärpan på dessa..
Citera
2009-01-11, 19:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Z
Santoku är en modell speciellt framtagen för framför allt grönsaker där extra längden hos en traditionell kockkniv inte behövs. Santokun är därför lämplig till: chiffonade/slanta/juliennande/alumettes/cudités, mirepoix osv. Den funkar också i samband med mindre köttbitar.

Nakirin funkar förståss också väl till dessa arbetsuppgifter. Santoku är ju på sätt och vis västerniserad version av Nakirin.

~Paul~
Citera
2009-01-11, 19:30
Bannlyst
Egentligen är väl kniven ganska oväsäntlig. Det primära är väl att veta hur man styckar köttet/grönsakerna. Att man skär av fibrerna, och inte längst med dessa.
Citera
2009-01-11, 19:39
Medlem
Zimbardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Santoku är en modell speciellt framtagen för framför allt grönsaker där extra längden hos en traditionell kockkniv inte behövs. Santokun är därför lämplig till: chiffonade/slanta/juliennande/alumettes/cudités, mirepoix osv. Den funkar också i samband med mindre köttbitar.

Nakirin funkar förståss också väl till dessa arbetsuppgifter. Santoku är ju på sätt och vis västerniserad version av Nakirin.

~Paul~

Ok, det handlar om ett mer praktiskt handhavande. Bör man kosta på sig denna "lyx"?

Z
Citera
2009-01-11, 19:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok, det handlar om ett mer praktiskt handhavande. Bör man kosta på sig denna "lyx"?

Z
Tja, svårt att säga. Har man i stort sett alla de andra modellerna i sitt kök så kan man satsa på en Santoku. Personligen klarar jag mig långt med en traditionell kockkniv men när man skall använda kniven under en lång session så kan det vara bekvämare att handskas med en lättare och smidigare kniv som Santoku.

~Paul~
Citera
2009-01-11, 19:53
Medlem
Zimbardos avatar
Hm, old faithful får nog jobba ett tag till.

Z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in