Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-11, 15:14
  #1
Medlem
Gurkfejss avatar
Hur får jag japanska tecken att skriva med? Är det någon inställning i tangentbordet eller måsta jag ladda ned en extension till OpenOffice?
Citera
2009-01-11, 15:30
  #2
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkfejs
Hur får jag japanska tecken att skriva med? Är det någon inställning i tangentbordet eller måsta jag ladda ned en extension till OpenOffice?
Det undrar jag också. Jag håller på med Rosetta Stone's kurs i japanska och det vore toppen att ha så man kan öva sig på att skriva även när man inte använder programmet.
Citera
2009-01-11, 15:36
  #3
Medlem
Undrar samma här! Någon måste veta, kom igen nu.
Citera
2009-01-11, 15:57
  #4
Medlem
Andreasvbs avatar
Läs den här guiden, http://www.declan-software.com/japanese_ime/
Citera
2009-01-11, 16:25
  #5
Medlem
Gurkfejss avatar
Tackar!
Citera
2009-01-11, 16:39
  #6
Medlem
kanske dum fråga, men har då varje knapp (bokstav) på tangentbordet ett japansk tecken? har inte det japanska alfabetet mycket fler tecken?
Citera
2009-01-11, 17:15
  #7
Medlem
Andreasvbs avatar
Har för mig du får upp en lista medan du skriver du kan välja från.
Citera
2009-01-11, 18:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
kanske dum fråga, men har då varje knapp (bokstav) på tangentbordet ett japansk tecken? har inte det japanska alfabetet mycket fler tecken?

Man skriver i romaji. Dvs man skriver exempelvis "ru" med våra vanliga bokstäver, så görs det automatiskt om till motsvarande hiragana-tecken. Om man skriver t.ex Hana (blomma) och inte vill ha hiragana-tecknena "ha" och "na" utan kanji-tecknet för blomma så trycker man bara på mellanslagstangenten för att få upp en lista där man kan välja det tecken för Hana som man vill använda. Om man vill göra om tecknena till katakana så trycker man F7.

Det är lite förvirrande ibörjan och det går riktigt långsamt att skriva då man måste göra om vissa ord till kanji etc om man vill att det ska se riktigt ut. Men precis som med allt annat så vänjer man sig och blir snabbare desto mer man skriver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback