2009-01-09, 11:45
Medlem
epost72s avatar
En teori bara, Brandförsvaret har ofta tillgång till ett stort antal huvudnycklar på orten där brandstationen finns. Därav skulle det kunna finnas skäl att anses som olämplig om man har begått vissa brott.

Och som någon lite skämtsamt sa. Har man suttit inne för mordbrand eller pyromandåd så kan det nog försvåra.

Det är som sagt bara en teori.
Citera
2009-01-09, 11:57
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
En teori bara, Brandförsvaret har ofta tillgång till ett stort antal huvudnycklar på orten där brandstationen finns. Därav skulle det kunna finnas skäl att anses som olämplig om man har begått vissa brott.

Och som någon lite skämtsamt sa. Har man suttit inne för mordbrand eller pyromandåd så kan det nog försvåra.

Det är som sagt bara en teori.
Det är vakthavande befäl som har tillgång till dem, inte enskilda brandmän.

Visst kan det vara svårt att utbilda sig till eller få anställning som brandman om amn är dömd för mordbrand (finns inget som heter pyromandåd) men om de inte kollar så ska ju den som är det ha otur om det kommer fram.
Citera
2009-01-09, 13:51
Medlem
Jthunderas avatar
En brandstation är ett skyddsobjekt vad jag vet och brandman en samhällsviktig tjänst. Jag skulle bli förvånad om det inte görs en registerkontroll innan anställning. Det är möjligt du kan bli brandman ändå beroende på vilka brott och när du begått dem.

Först måste du däremot bli mer attraktiv än de andra, ej dömda, som du konkurrerar mot...
Citera
2009-01-09, 13:53
Medlem
pang olufsens avatar
Jag visste inte att man fick sitta på kåken för "Fjanteri"..
Citera
2009-01-09, 13:53
Medlem
Jthunderas avatar
[quote=Julius Mosca]Det är vakthavande befäl som har tillgång till dem, inte enskilda brandmän.

QUOTE]

Trist att anställa någon som inte kan avancera alls inom kåren. Både för stationen och personen...
Citera
2009-01-09, 15:31
Medlem
epost72s avatar
Utdrag ur straffregistret tas på en del stationer vid anställning iaf
http://varberg.iweb.se/templates/05.asp?sida=2152

Sedan vet jag inte vad fjanteri är för ett brott men om det är såpass illa att man får fängelse för det. så kan nog detta fjanteri vara ett hinder vid ansökan till utbildning.
Senast redigerad av epost72 2009-01-09 kl. 15:38.
Citera
2009-01-09, 15:47
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pang olufsen
Jag visste inte att man fick sitta på kåken för "Fjanteri"..

Inte jag heller. Att ha suttit i fängelset 3 ggr låter ganska allvarligt i ett samhälle där var och varannan får villkorlig dom, fotboja, skyddstillsyn, samhällstjänst etc. Om de sk fjanterierna har något att göra med misshandel, inbrott, rattfylla och narkotika känns inte TS som den typ av stabil person som jag vill ha som brandman i min kommun. Om TS har mognat och blivit en bättre människa tror jag inte han skulle kalla brott som ger fängelse för fjanterier.
Citera
2009-01-09, 16:26
Medlem
underrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grube69
Har sökt o hittar inget om man får bli brandman om man har suttit i fängelse.
Har suttit 3 gånger 1 månad varje gång för massa fjanteri, någon som vet nått om detta eller är de lungt ?

En gammal kompis satt inne ett tag men blev lyckades bli brandman ändå. Men kolla med någon syo(stavning)

Ps Skönt att du tar tag i ditt liv. Aldrig fel att börja studera!
Citera
2009-01-09, 16:44
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Trist att anställa någon som inte kan avancera alls inom kåren. Både för stationen och personen...
När han väl kan bli aktuell för att bli VB/Brandmästare så är hans brottsregister gallrat och rent.
Citat:
En brandstation är ett skyddsobjekt vad jag vet.
Källa på det? (Jag tror du har fel)
Citat:
Jag skulle bli förvånad om det inte görs en registerkontroll innan anställning.
Säkert görs det på vissa ställen. Brandkåren är dock kommunalt reglerad och dessutom tror jag att de saknar lagstöd för att begära registerutdrag vid anställning.

Att de skulle kräva registerutdrag vid utbildning finner jag helt osannolikt.
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-01-09 kl. 17:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in