2011-03-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countingcrows
Men om jag lägger alla pengarna på en kondensatormikrofon så har jag ju inget ljudkort? Eller tänker du att jag skulle köpa en usb mikrofon?
Nej nej! Jag menar bara att du går ut med lite mer pengar och köper en mikrofon som kostar ungefär lika mycket som startpaketet. Utöver det så måste du ju så klart köpa ett ljudkort också, men det förutsätter att du har lite stålar att glänsa med.

Om din budget inte tillåter en lite dyrare mikrofon så kan du köra på ihop-plocket.
Citera
2011-03-02, 19:35
Medlem
countingcrowss avatar
Angående de här paketet som jag länkade till. Hur komplett är det egentligen? Behöver jag inte mer än vad som ges i "paketet"? Jag tänker då på ett stativ och "muff-skydd?" Känns som att de har utelämnat viktiga saker för att pressa ner priset...

EDIT: Med andra ord kommer jag ändå att få lägga ut runt 600 kr utöver de 2200.
Senast redigerad av countingcrows 2011-03-02 kl. 19:40.
Citera
2011-03-02, 20:08
Medlem
djues avatar
Till att börja med så kommer du absolut behöva två mikrofoner. En för gitarren och en för sånginspelning.

Ljudkortet skulle jag rekommendera dig att köpa det billigaste du hittar. Alla håller såpass hög standard idag. Se bara till att ljudkortet pallar att mata phantom-power (fantommatning)

Sen måste du ju ha stativ till dina mikar. och att föredra någon slags isoleringsbås. Det går förvissa att bygga själv att några madrasser. Utgår nu ifrån att du ska spela in singer-songwriter-grejer.

Citera
2011-03-02, 20:38
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Fruktansvärt dåliga grejer. Om du lyckas bli duktig/eller få något att låta bra med dom grejerna blir jag impad.

Har du testat just det ljudkortet själv eller? Nu vet jag ju inte om den där mikrofonen eller hörlurarna är särskilt bra. Men jag har iaf det där ljudkortet och jag är väldigt nöjd...1 mic input och fantommatning, mer behöver jag inte.
Citera
2011-03-02, 20:44
Medlem
countingcrowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djue
Till att börja med så kommer du absolut behöva två mikrofoner. En för gitarren och en för sånginspelning.

Ljudkortet skulle jag rekommendera dig att köpa det billigaste du hittar. Alla håller såpass hög standard idag. Se bara till att ljudkortet pallar att mata phantom-power (fantommatning)

Sen måste du ju ha stativ till dina mikar. och att föredra någon slags isoleringsbås. Det går förvissa att bygga själv att några madrasser. Utgår nu ifrån att du ska spela in singer-songwriter-grejer.

Jag tänkte koppla in elgitarr direkt in, hörlurar och sedan sjunga till medans jag spelar. Då klarar jag mig väl utan två mikrofoner. Om jag vill använda den akustiska så tänkte jag att jag kan spela in gitarren först och därefter sången.

Två mikrofoner hade ju varit optimalt, men min plånbok är klen.
Citera
2011-03-03, 00:32
Medlem
countingcrowss avatar
http://www.tradera.com/Terratec-Phase-X24-Firewire-Externt-ljudkort-auktion_301974_128688820

Vad tror folket om detta ljudkortet?

Jag tänkte buda som högst 500 på det och sedan lägga resten av pengarna på en mikrofon.
Citera
2011-03-03, 18:00
Medlem
Mikrofonen som inkluderades i paketet du länkade är förvisso inte fy skam, men typ lurar och ljudkort är ju SÅDÄR.

Vill du ha bra grejor lite billigare kan du testa att kolla runt efter begagnat! Vend.se och liknande har, from time to time, en del guldkorn!
Citera
2011-03-05, 12:12
Medlem
djues avatar
Att koppla in gitarren direkt i ljudkortet (kallas även för linea/lajna) är ett big no-no!
Citera
2011-03-05, 12:53
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Att koppla in gitarren direkt i ljudkortet (kallas även för linea/lajna) är ett big no-no!

Man kan ju alltid köra signalen genom tex Guitar Rig. I vilket fall kan man ju säga att man får vad man betalar för.
Citera
2011-03-05, 13:09
Medlem
Citat:

Att koppla in en elgitarr eller bas direkt i ljudkortet fungerar alldeles utmärkt förutsatt att man har en hög-ohmig instrumentingång. Annars får man sätta en DI-box emellan.
Citera
2011-03-05, 16:53
Medlem
countingcrowss avatar
Fan vad svårt det ska vara då!

Jag vet inte, det känns som att vi kanske har olika uppfattning av vad som går och inte går. Jag är van vid att ha spelat in min musik men en sketen datormikrofon. Materialet jag ska spela in är i första hand inte för slutproduktion.

Det är för att jag ska kunna spela in och lyssna och för att andra med bra studior ska fatta intresse!

Givetvis är det ju bra om jag faktiskt kan göra halvbra grejjer med det...men men.

Varför fungerar det inte att koppla in elgitarr och sjunga samtidigt? Är det latencyn som blir problemet?
Citera
2011-03-05, 17:24
Medlem
Köp detta kortet http://www.thomann.de/se/alesis_io2_express.htm?sid=278e1d3817b7d762a6533b6 1efbd922d och 2 såna här mikrofoner http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1.htm så har du allt du behöver till en början, eller har jag missat nåt? Här landar du på 3k, vill du hålla det billigare så köp en mic till en början och spela in var för sig och köp en mic senare när du får råd.

Tanka ner Cubase typ och kör igång, behöver inte vara krångligare, blir jättebra ljud och du blir garanterat nöjd som ingångsgrejor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in