2009-01-11, 14:13
Medlem
Jean Claudes avatar
Vad har du för mixerbord och mikrofon nu?
Citera
2009-01-12, 03:00
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Vad har du för mixerbord och mikrofon nu?
Mitt "mixerbord" är egentligen till för video redigering, men den har ett mick uttag, så jag kopplade in micken i den bara för att kunna få in ljudet i datorn.
Märke och så har jag ingen aning om. Återkommer, lär gå och se efter först.
Citera
2009-01-12, 03:05
Medlem
Sl1vers avatar
Förövrigt, tack för alla svar! Uppskattas!
Ska se till att köpa ett ljudkort då som både har "vanligt uttag" och fanmommatning, för framtida köp av kondensator mikrofon. Just nu har jag nästan inga pengar alls, men lägger undan så ofta jag kan för att bitvis bygga på min lilla studio.
Någon förresten som kan skicka en länk till något ljudkort med dessa egenskaper, om det ens finns?
Citera
2009-01-12, 05:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sl1ver
Ja, som topic lyder. Vad är det mest grundläggande man behöver för att börja spela in egen musik hemma, med hyffsad kvalité? Då främst hiphop/rap musik där jag endast behöver saker till att spela in min röst och kan vara utan diverse instrument.
(Har sökt efter liknande trådar utan resultat, så ber om ursäkt om det redan finns en likadan)
Det jag har redan nu är Fruity Loops till att göra egna instrumentaler och Cubase för att spela in min rap. Har dessutom ett halvkasst mixerbord och en mikrofon som jag har kopplat in i datorn.
Det säger sig självt att ljudkvalitén inte blir den allra bästa.
Nu skulle jag vilja veta vad jag borde köpa för grejer för att göra min "hemmastudio" ännu mer komplett och bättre.

Posta gärna länkar och ca pris till de saker ni skriver.
Tack på förhand!

*Suddat*
Citera
2009-01-12, 07:33
Medlem
Det där ljudkortet har en storebrorsa som har 48v fantommatning. Omega heter det och kostar visserligen nästan dubbelt så mycket men det brukar dyka upp på Blocket för runt lusentappen.

Jag har själv skaffat ett. Någon mick har jag inte ännu men bara till vanlig musiklyssning låter det mycket bättre än mitt inbyggda och Microkorgen låter inte längre dovt när jag kopplar in den och spelar in.
Citera
2009-01-12, 11:24
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanfannsredan
Det där ljudkortet har en storebrorsa som har 48v fantommatning. Omega heter det och kostar visserligen nästan dubbelt så mycket men det brukar dyka upp på Blocket för runt lusentappen.

Jag har själv skaffat ett. Någon mick har jag inte ännu men bara till vanlig musiklyssning låter det mycket bättre än mitt inbyggda och Microkorgen låter inte längre dovt när jag kopplar in den och spelar in.
Okej, finnemang. Får väll hålla utkik på blocket då.
Citera
2009-01-15, 13:32
Medlem
Sl1vers avatar
Någon annan som har något bra tips att komma med?
Citera
2009-01-17, 04:22
Medlem
Skit-Kjells avatar
Tänkte sno denna tråd och fråga efter det billigaste som man behöver för att spela in lite sång på datorn. Alltså ett ljudkort och mikrofon. Min lilla mygga jag fick med headsetet håller inte riktigt måttet...brusigt och dåligt, ja ni fattar.

Använder PC och icke Mac om det skulle spela roll.
Citera
2009-01-17, 12:37
Medlem
Sl1vers avatar
Jag hittade just denna: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=492911
Som någon sa så var det bra att köpa ett ljudkort med 48v fantommatning för att kunna koppla in en kondensator mikrofon.
Vad säger ni som är lite mer insatta i ämnet om denna? Tyckte den verkade prisvärd eftersom nya ljudkort med fantommatning brukade gå på över 2000?

Till det ljudkortet så tänkte jag köpa denna mikrofon: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=6&i=100&s=0&articleId=419312

Är detta en bra kombination? Har runt 6000 att röra mig med till stuion just nu och skulle gärna vilja ha kvar lite pengar efteråt också.
Senast redigerad av Sl1ver 2009-01-17 kl. 12:46.
Citera
2009-01-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sl1ver
Jag hittade just denna: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=492911
Som någon sa så var det bra att köpa ett ljudkort med 48v fantommatning för att kunna koppla in en kondensator mikrofon.
Vad säger ni som är lite mer insatta i ämnet om denna? Tyckte den verkade prisvärd eftersom nya ljudkort med fantommatning brukade gå på över 2000?

Till det ljudkortet så tänkte jag köpa denna mikrofon: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=6&i=100&s=0&articleId=419312

Är detta en bra kombination? Har runt 6000 att röra mig med till stuion just nu och skulle gärna vilja ha kvar lite pengar efteråt också.

Detdär ser ju skitbra ut! Ljudkortet funkar nog utmärkt. Men jag skulle nog istället rekommendera micken Studio Projects B1 (som är typ 500 kr billigare än den där). Och det sägs i dessa "kretsar" att det är den bästa micken under 3000 kr.. Jag har den själv och är supernöjd! Detta är såklart smaksak, menmen. Så vill du ha 500 spänn extra kvar så köp den micken istället.
Citera
2009-01-17, 23:58
Medlem
KolsyratVattens avatar
E-mu 0404

Jag rekommenderar personligen ljudkortet, E-MU 0404, ligger på en ca 2000kr nytt. 2 mickutgångar, fantomdrivning, massa andra fina finesser och ingen nämnvärd delay Mycket uppskattad för priset!
Citera
2009-01-18, 14:48
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbjoorn
Detdär ser ju skitbra ut! Ljudkortet funkar nog utmärkt. Men jag skulle nog istället rekommendera micken Studio Projects B1 (som är typ 500 kr billigare än den där). Och det sägs i dessa "kretsar" att det är den bästa micken under 3000 kr.. Jag har den själv och är supernöjd! Detta är såklart smaksak, menmen. Så vill du ha 500 spänn extra kvar så köp den micken istället.
Tackar och bockar, läste lite om den och den verkar ju superbra!
Tänkte göra alla inköp i morgon (Måndag) så det är skitbra med tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in