Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-07, 20:02
Medlem
Hej.

Hade planerat att formatera om min dator och installera vista istället för XP, men när jag sätter i skivan och startar om datorn händer ingenting, det kommer inte någon installation.

Då ändrade jag så att primary boot är CD / DVD i bios, men även fast det står att skivan bootas upp går den direkt till XP's "laddningsfönster".

Jag prövade sedan att köra med min gamla XP skiva för att omformatera XP istället då vistat verkade skita sig. Då får jag valet, under startprocessen, "tryck ner valfri tangent för att starta installationen" som vanligt, men ingenting händer när jag trycker ner valfri tangent, och den går, igen, direkt till laddningsprocessen.

Att tillläga är att jag inte haft några problem alls med dvdläsaren eller någon annan del med datorn änsålänge, och alla andra skivor jag testat fungerar.

vad kan tänkas vara problemet? all hjälp uppskattas.

/// todill
Senast redigerad av todill 2009-01-07 kl. 20:04.
Citera
2009-01-07, 23:17
Medlem
bump, ledsen för det men vill gärna få en lösning till detta..
Citera
2009-01-07, 23:19
Medlem
TheCazes avatar
Du kanske har bränt ut Vista på fel sätt?
Citera
2009-01-07, 23:20
Medlem
saken är att jag inte kan formatera om med XP heller. Jag vet att den skivan fungerar då jag använt den många gånger förut.
Citera
2009-01-07, 23:32
Medlem
prova tryck ner F8 när du bootar upp.
har för mig att du kommer till en boot meny där du får välja vad han skall boota från , cd/dvd eller hdd eller nätverk etc etc...

är det inte F8 så är det F12...damn mitt minne suger hårig babianstjärt

hoppas det hjälper, det kan ju i alla fall inte bli värre
Citera
2009-01-07, 23:40
Medlem
Om det fungerar att gå in i bios etc men att den inte reagerar när du trycker någon tangent vid "tryck på valfri tangent för att starta från skiva" så kan du prova aktivera usb legacy (stavning?) i bios.
Citera
2009-01-08, 13:31
Medlem
Pee-ka-boos avatar
Kolla först om du har "USB Keyboard Support" satt till "enable"
i BIOS. Det verkar ju som datorn inte känner av dina tangenttryck i DOS.

Eller prova att plugga in ett gammalt PS2 tangentbord istället,
dom funkar alltid i DOS-läge.

En del datorer kan vara allmänt kinkiga när det gäller att boota från CD.
En grej jag brukar göra då är att tillfälligt "disabla" alla andra botalternativ
i BIOS än just CD/DVD-spelaren. Fast det verkar ju inte vara ditt problem.
Citera
2009-01-17, 19:15
Medlem
Problem med omformatering!

När jag stoppar in Omformateringsskivan kommer denna varningsskylt upp:

"Beskrivning av problemet:"

"Om du vill installera versionen som finns på CD-skivan startar du om datorn från CD:n och följer anvisningarna för att göra en nyinstallation."

"Varning! Om du accepterar de förvalda installationsalternativen ersätts den befintliga Windows-versionen med den här versionen. Om du vill behålla båda versionerna måste du välja en ny målmapp för den här versionen av Windows. Varken filerna eller inställningarna kan återställas om du väljer att ta bort den nyare versionen av Windows som är installerad på datorn."

Är det bara att köra på eller kan det bli något problem om jag kör på?
Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in