Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-07, 12:14
Medlem
Masterkockens avatar
Så, nu är mitt problem följande: har 2 konton på datorn. Mitt eget har adminrättigheter och lillebrorsans är ett begränsat. Detta gör att han inte kan spela vissa spel och installera program. Ger jag honom adminrättigheter för att han ska kunna spela kan han dock även ändra mitt lösenord via kontrollpanelen, och detta vill jag självklart inte då jag inte vill ha ha och hans kompisar snokandes på mitt konto.
Så frågan är: finns det något sätt att fixa det på så att båda har adminrättigheter men inte kan ändra/ta bort varandras lösenord?

Har sökt men inte hittat svar på min fråga

Edit: använder XP Home edition om det är till någon hjälp.
Citera
2009-01-07, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkocken
Så, nu är mitt problem följande: har 2 konton på datorn. Mitt eget har adminrättigheter och lillebrorsans är ett begränsat. Detta gör att han inte kan spela vissa spel och installera program. Ger jag honom adminrättigheter för att han ska kunna spela kan han dock även ändra mitt lösenord via kontrollpanelen, och detta vill jag självklart inte då jag inte vill ha ha och hans kompisar snokandes på mitt konto.
Så frågan är: finns det något sätt att fixa det på så att båda har adminrättigheter men inte kan ändra/ta bort varandras lösenord?

Har sökt men inte hittat svar på min fråga

Edit: använder XP Home edition om det är till någon hjälp.

Det enda jag kan komma på är att du installerar spelen från din användare och väljer hans användare när programmet installeras så ska han kunna spela spelet / använda programmet
Citera
2009-01-07, 12:48
Medlem
Glockens avatar
Om du ändrar hans konto till en privilegierade användare så kan han installera program har jag för mig.
Citera
2009-01-07, 12:56
Medlem
Isolations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Om du ändrar hans konto till en privilegierade användare så kan han installera program har jag för mig.

Japp det stämmer; Kontrollpanelen -> Användarkonton -> Ändra ett Konto
Citera
2009-01-07, 14:47
Medlem
Masterkockens avatar
Läs mitt första inlägg ordentligt, det är inte ändring av kontotyp som är problemet.
Citera
2009-01-07, 15:04
Medlem
kanulas avatar
Power user (Sv: privilegierade användare) är inte samma sak som admin. Han får de rättigheter han behöver men inte tillräckligt för att ändra lösenord etc.
Citera
2009-01-07, 15:14
Medlem
Masterkockens avatar
Aha okej.
Saken är att den kontotypen inte finns, finns bara admin och begränsat.
Använder Home edition somsagt..
Citera
2009-01-07, 15:26
Medlem
kanulas avatar
Du måste använda den utökade versionen av kontohantering. Det gör du genom att ta upp en kör-ruta (Start --> Kör...). I rutan skriver du:

Kod:
control userpasswords2

I rutan som kommer upp: välj det konto din bror har och klicka på ändra (eller nått i den stilen). Sätt kontot till Standard (privilegierade användare).

Det borde fixa biffen!
Citera
2009-01-07, 17:28
Medlem
Masterkockens avatar
Funkar inte
Får upp ett felmeddelande när jag försöker ändra hans konto till "standard".
Får följande: Det gick inte att hitta gruppnamnet.

Kan inte heller använda funktionen "hantera lokala konton och grupper" , får upp meddelande där det står att den "snapin-modulen" inte stöds av min OS verision, hänvisar mig till kontrollpanelen.

Edit: testade nu att sätta honom som "Användare" istället för "begränsad", då försvann/doldes hans konto.
Senast redigerad av Masterkocken 2009-01-07 kl. 17:36.
Citera
2009-01-07, 18:16
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkocken
Funkar inte
Får upp ett felmeddelande när jag försöker ändra hans konto till "standard".
Får följande: Det gick inte att hitta gruppnamnet.

Kan inte heller använda funktionen "hantera lokala konton och grupper" , får upp meddelande där det står att den "snapin-modulen" inte stöds av min OS verision, hänvisar mig till kontrollpanelen.

Edit: testade nu att sätta honom som "Användare" istället för "begränsad", då försvann/doldes hans konto.

Äckliga home edition. Den är verkligen begränsad om nått. Begriper inte varför kontot försvann dock. Har du provat att ändra tillbaka till "begränsad"?

Jag minns att jag läst någon annan lösning på problemet, men minns inte hur... Har tyvärr ingen annan lösning för tillfället.
Citera
2009-01-07, 21:29
Medlem
Masterkockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Äckliga home edition. Den är verkligen begränsad om nått. Begriper inte varför kontot försvann dock. Har du provat att ändra tillbaka till "begränsad"?

Jag minns att jag läst någon annan lösning på problemet, men minns inte hur... Har tyvärr ingen annan lösning för tillfället.

Fick tillbaka kontot genom systemåterställning. Men that´s it, problemet kvarstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in