Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-06, 23:40
  #1
Medlem
Hej undrar om någon vet om de finns något program, som på ett ganska enkelt sätt kan skapa en server så att jag kan installera operativ system över nätverk. Försökte mig på med installera ubuntu men de var en jäkla massa skrivande i ubuntus server version å efter ett antal gråa hårstrå gav jag upp! vill hällst skapa den här saken på min ena laptop med XP/ubuntu och sätta in nätverksladden i min andra som ej funkar. har aldrig tidigare gjort detta så om någon verkligen vet och kan förklara utan att idiot-förklara en så hade det uppskattats! vill ha windows xp eller ubuntu på datorn! "datorn bootar ej från usb och har ej någon cd läsare".
Citera
2009-01-07, 01:39
  #2
Medlem
Är du säker på att den inte kan boota från USB, det hade ju varit betydligt enklare än att sätta upp en PXE server. Har du kollat inställningarna i BIOS?
Citera
2009-01-07, 12:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shortyman
Är du säker på att den inte kan boota från USB, det hade ju varit betydligt enklare än att sätta upp en PXE server. Har du kollat inställningarna i BIOS?


jag har använt olika program för att göra en bootbar usb med tex ubuntu, men den klarar nog inte av det, man kan välja fdd,hdd,lan. har gett upp de så pxe verkar vara den enda utvägen. min hårddisk är en 1,8 tums hårddisk, så kan inte använda någon annan dator som jag äger och bara installera operativsystemet på hårddisken och sätta tilbaka. hade varit kanon med ett "pxe-program" som kunde göra det hela lite enklare.
Citera
2009-01-07, 14:48
  #4
Medlem
USB minnet kan komma upp som hårddisk i BIOS
Citera
2009-01-07, 21:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shortyman
USB minnet kan komma upp som hårddisk i BIOS

Okey!, har du något tips hur jag ska göra för att få ett usb minne att fungera då? om du har provat något som du vet fungerar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback