2009-01-06, 23:19
Medlem
jag ska göra iordning min dator nu för inspelning.
men den ska användas till annat också.
Så då skulle jag vilja ha det såhär:

En konfiguration för vanligt användande.

Sen en konfiguration som är för inspelning.
Hur gör man detta lättast?

OP är Vista. Datorn är en laptop.
Jag tänkte även ha en extern extra skärm som man kan ha mixbordet på. Går det?

Det jag tänkte mig var något som är i princip att man kör ett script eller nåt som avslutar vissa program och stänger av onödiga grejer som tar upp minne och sedan startar upp det som ska vara igång för inspelning.

Alternativt är att göra två olika uppstarter kanske?
jag vet inte riktigt vad som kan göras och vad som är bäst.
Citera
2009-01-07, 00:28
Medlem
kanulas avatar
Jag skulle kört på dual-boot, då man vid studiobruk vill klämma ut varje droppe prestanda. Två användarkonton kan också fungera men risken är stor att flera program installerar sig som autostart för alla användare. Script skulle också kunna funka men då måste du sitta och uppdatera det om du installerat något nytt. För att få tillräckligt mycket prestanda skulle jag kört med ett XP-system för studio.

Mixern är visuell, eller hur? Det beror lite på vad du har för program för inspelningen. Men det vore konstigt om det inte går att flytta mixern till skärm nr 2.
Citera
2009-01-07, 23:42
Medlem
Ah!

Men när man kör dual-boot så måste man ha det på boot-delen på hårddisken va?

Sen klarar väl inte XP mina 4 gb ram minne väl?
Citera
2009-01-08, 11:35
Medlem
kanulas avatar
Boot delen?

Ha två partitioner på hårddisken och installera OS nr 2 på den andra. Det viktiga är att boot hanteraren hittar båda OSen. Detta kan vara lite knepigt med Vista och Xp. Du får googla på't så hittar du många guider. Det kan vara svårt att hitta drivrutiner för Xp till en dator som levererades med Vista.

Vad det gäller 4 GB ram, måste du köra ett 64-bitars system för att kunna utnyttja allt. Då kan det bli ännu knepigare att hitta drivrutiner till Xp, eftersom Xp -64 aldrig har fått något genomslag.

Hm, du kanske ska köra med Vista iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in