2009-01-14, 14:28
  #5329
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Man får helt enkelt "hoppas" att Israel visar åtminstone någon slags barmhärtighet i sitt numerära och militärteknologiska övertag, vilket de alltså inte verkar göra.

Nej, de gör inte det. Överaskad!

Ett klassiskt scenario i media är när Israels miltär går genom gatorna. Fram kommer horder av palestinier och kastar sten. Bland dessa palistiner finns många medelålders fäder som har med sig sina barn som kan vara 4 till 5 år. Alltså, vad faan är detta! Sådana fäder skulle ha en stor jävla käftsmäll så att de studsade ur skorna. Man har inte med sig småbarn på sådana upplopp. I tv så ser vi då hur några av barnen blir träffade av gummikulor. På en fyraåring så gör dessa stor skada. Var der så smart att ha med sig dessa barn? För mig, och alla med sunda förnuftet i behåll så svaret självklart Nej. Men den mentalitet som dessa fäder visar tycks vara rådande bland palestiner, och Hamasfansen här.
__________________
Senast redigerad av TheLucky 2009-01-14 kl. 14:32.
Citera
2009-01-14, 14:30
  #5330
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hur kan du försvara en massaker?!

Exakt var har jag sagt att jag försvarar massakern?
Citera
2009-01-14, 14:33
  #5331
Medlem
divinebaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Har du något som helst belägg för ett sådant korkat påstående?! Får man påstå precis vad som helst när man är sionist? Alla medel tillåtna - även lögner.

Om det nu var på det sättet att Hamas gömmer sig bland civila, så är det ju ändå inte det som dödar de civila.
Dödandet står ju Israel för, det kan väl inte ens du förneka! Hur kan du försvara en massaker?!

Nu kommer ju alla slå ner på snubben för han är väl också en sionistisk mördarjudekatastrof (eller va f*n hamaskramarna kallar dem) men en erkänd internationell jurist: Irwin Cotler (wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Irwin_Cotler)

Citat:
He is considered an expert on international law and human rights law.

Han går nu ut och anklagar Hamas för att bära ALL skuld:

Citat:
"The consequences [of the fighting] are tragic in human terms," he said. "Clearly what is happening in Gaza is a tragedy. But there has to be moral and legal clarity as to responsibility. When Israel responds and civilians are killed because Israel is targeting an area from which rockets were launched, then it is Hamas which bears responsibility for the deaths, and not Israel, according to international law."

Han räknar upp 6 tydliga krigsbrott från Hamas:
- Avsikligt anfallande mot civila
- Hamas anfaller i tätbebyggelse för att göra sig "immuna" från anfall från Israel
- Hamas utnyttjande av internationella symboler för sitt krigande: röda korset, röda halvmånen, FN...
- Hamas syfte är uttalat Genocide/folkmord, eftersom deras uttalade mål är utrotande av juden.
- systematiska terroranfall mot civila mål
- uynyttjandet av barnsoldater

Visst, snubben tillhör ena partens religion men han har ju ändå kompetensen att yttra sig.
Citera
2009-01-14, 14:36
  #5332
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divinebaal
Visst, snubben tillhör ena partens religion men han har ju ändå kompetensen att yttra sig.
Problemet med 5-åringsmentaliteten i den här tråden är ju att alla judar som säger något ont om Hamas är vidriga lögnare och lakejer åt sionisterna. Detta gäller även icke-judar. Alla som inte ger sitt stöd till Hamas är sionister. Enligt 5-åringsmentaliteten som vissa bidrar med i tråden, dvs..
Citera
2009-01-14, 14:37
  #5333
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Exakt var har jag sagt att jag försvarar massakern?

Om du beskyller Hamas för de höga dödstalen, så försvarar du ju Israels krigföring.
Citera
2009-01-14, 14:47
  #5334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Selfboosting retorik igen. Det som araberna är så bra på...Inom Shiiaislamisternaoch arabvärlden brukar det kallasäven Taqiyye
som om du är kass på de.
Citat:
- Skammen är värre, än brottet! Och leka lite med dödsiffror av antal civila hit eller dit påverkar ju endast oss i väst. Denna cyniska metodik fungerar dock INTE mot israeler, som vi har sett.

källa tack

Citat:
Nasarahllah själv - bor 10 våningar under jorden i 2½ år nu. Denne svettige gaphalls hotade Israel med vackra ord ..men var först att ta skuldfria sig från raketbeskjutningen förra veckan..och både du och jag vet varför. Ja - han kan säga vad han vill, och tala kan han prcis som alla arabiska stordemagoger Nasser, Assad...Sadam HUssein...förståss men blir Israels lamslaget ett tag....- en kort stund, - Ja det tvivlar jag starkt på, faktisk - så blir svaret tio ggr värre, det vet man i norr - och Israel har idag inte bara modet och capciteten, utan även beslutsamheten

jaså medan Olmert bor i en glashus då eller?

jaså vad gjorde Israel idag? de släppte 17 st bomber som i princip inte gjorde nån skada alls. vilket är VÄLDIGT olikt Israel. det är för de har INTE har modet och capciteten. sen vet vi att Israel's klara inte sig så bra utan IAF och Markavas som har bevisats dåligt mot gorilla taktiken. så Israel kommer inte våga att röra hizbollah innan de har uppgraderat Markavas och tränna upp soldaterna mot gorilla taktiken

Citat:
Så OM ...det blir en robbotattack mot Tel-Aviv..Det till ett sådant högt pris för Hizbullah, Libanon..och Syrien tom Iran....så jag tror inte Hizbullah väljer att provocera allt för hårt.

mvh

Giladi

om Israel nu går brutalt mot Libanon som de gör nu mot gaza så är de körda.
syrien, iran och hamas kommer att gå mot Israel. USA kommer flytta om sina trupper i Irak för hjälpa Israel och Irakiska militanta grupper kommer att gå emot USA trupper (skulle inte förvåna mig om samma sak händer i Afghanistan). sen finns de möjligheter att Jordanien och Turkiet går emot Israel också. om nu Israel använder atombomber så kommer de bara att göra det värre för sig själva.
glöm inte att Israel har inte råd med långa krig, även om man nu har råd me så kommer antingen folket att gå emot regeringen eller så kommer många att flytta tillbaka där de kom ifrån.

edit: glömde och säga att hizbollah har förlorat många i 2006 men jag garantera dig att minst 3 gånger mer än de döda har skrivet upp sig frivilligt hos hizbollah. så nej du har fel hizbollah har aldrig varit så stark som nu.
__________________
Senast redigerad av rifad 2009-01-14 kl. 15:34.
Citera
2009-01-14, 14:50
  #5335
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Om du beskyller Hamas för de höga dödstalen, så försvarar du ju Israels krigföring.

Den logiken stämmer inte, och jag har redan förklarat min anti-inställning mot Israel i denna konflikt.
Citera
2009-01-14, 14:53
  #5336
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
Och inatt har den officiella dödsiffran passerat 1000.

Viss statistik jag läser om talar om mer än hälften civila offer bland de 1000. Låt oss säga 60%, osäkra siffror änsålänge, kommer nog verifieras ytterligare.
Antal motståndsmän från den militära delen utav Hamas som fortfarande finns kvar,säger olika källor, att det finns kvar mellan 15000 och 25000.

Hur många civila går det åt på varje Hamasmedlem? Med dagens taktik 6 civila på 4 hamas medlemmar.
Hur många civila offer skulle gå åt med den taktiken om man vill utrota alla medlemmar i Hamas militära del?
Vad blir totalsumman dödsoffer?

Någon som känner sig manad och räkna lite på den statistiken?

Hamas kommer att ha fullt upp att göra på värvningskontoren att rekrytera nya medlemmar när allt detta är över.

Blueprint For Gaza Attack
Was Long Planned

Jonathan Cook 14 January, 2009
http://www.countercurrents.org/cook140109.htm
Citat:
The number of civilian casualties could be expected to rise rapidly.
Citat:
A second aspect of the military strategy was to declare areas of Gaza “combat zones” in which the army would have free rein and from which residents would be expected to flee. If they did not, they would lose their civilian status and become legitimate targets.

Sionisternas strategi med att hålla på blockaden före samt även under vapenvilan var dels för att trötta och svälta ut Palestinierna samt att försöka få invånarna i Gaza att vända sig imot Hamas, När det inte lyckades så inledde man denna militära massaker.

Citat:
Ehud Barak, admitted early on in the offensive. He said he and the army had been planning the attack for at least six months. In fact, indications are that the invasion’s blueprint was drawn up much earlier, probably 18 months ago.

It was then that Hamas foiled a coup plot by its chief rival, Fatah, backed by the United States. The flight of many Gazan members of Fatah to the West Bank convinced Mr Barak that Israel’s lengthy blockade of the tiny enclave alone would not bring Hamas to heel.
Citera
2009-01-14, 15:00
  #5337
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Sionisternas strategi med att hålla på blockaden före samt även under vapenvilan var dels för att trötta och svälta ut Palestinierna samt att försöka få invånarna i Gaza att vända sig imot Hamas, När det inte lyckades så inledde man denna militära massaker.

Anta att Israel skulle släppa ut alla civila i Gaza: skulle då Hamas tillåta att deras befolkning ville fly från kriget?
Citera
2009-01-14, 15:03
  #5338
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Anta att Israel skulle släppa ut alla civila i Gaza: skulle då Hamas tillåta att deras befolkning ville fly från kriget?

Det är Israel som inte tillåter folk att fly.

Jag tycker dock du har en bra ställning, du bryr dig om varken ena sidan eller den andra men ändå anser du att Hamas inte ska göra som de gör.

Hur ska Palestinierna kriga? Jag är inte så insatt i militärataktiker men ser att det kan vara svårt.

Edit: sorry, såg att du skrev anta. Det blir helt enkelt en fråga om palestinierna vill vara kvar, det tror jag de vill!
Citera
2009-01-14, 15:04
  #5339
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Anta att Israel skulle släppa ut alla civila i Gaza: skulle då Hamas tillåta att deras befolkning ville fly från kriget?

Jag tror frågan är snarare om folket vill lämna Gaza.
Om de lämnar sina hem, så vet de att de kommer att tillbringa lång tid i ett flyktingläger under miserabla förhållanden, samt om de någonsin kommer komma att få komma tillbaka till sina hem är nog något som de har i sina tankar.
Citera
2009-01-14, 15:08
  #5340
Medlem
McDonnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tror frågan är snarare om folket vill lämna Gaza.
Om de lämnar sina hem, så vet de att de kommer att tillbringa lång tid i ett flyktingläger under miserabla förhållanden, samt om de någonsin kommer komma att få komma tillbaka till sina hem är nog något som de har i sina tankar.
Ja, dom som flydde 48 väntar ju fortfarande på att få återvända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in