2003-08-28, 00:02
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Hur ligger det till då egentligen.
För att å ut någons passfotot - måste man själv uppge sitt namn och personnummer och adress?
Om någon begärt ut mitt passfoto - KAN jag få reda på namn och adress till den personen?

Själv tycker jag offentlighetsprincipen kring privatpersoners personnummer och skatteuppgifter osv är helt åt skogen. Varför ska sånt vara offentligt?

Man kan hämta fotona själv om man inte vill ha dom skickade till en adress.
Citera
2003-08-28, 12:38
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Hur ligger det till då egentligen.
För att å ut någons passfotot - måste man själv uppge sitt namn och personnummer och adress?
Om någon begärt ut mitt passfoto - KAN jag få reda på namn och adress till den personen?

Själv tycker jag offentlighetsprincipen kring privatpersoners personnummer och skatteuppgifter osv är helt åt skogen. Varför ska sånt vara offentligt?

Om någon begärt ut ditt passfoto kan du få redan på:
- ATT någon gjort det, och när
- Vart det skickades (eller om det hämtades ut på plats)

Inget annat. Klart?

Det är en ändring på gång, om 1-2 år. Som gör att du måste ha ett vettigt skäl, annars säger de nej..
Citera
2003-08-28, 12:38
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Skattemyndigheten kan inte söka på en adress.

Jag har ett registerutdrag hemma från alla som bor i mitt hyreshus... Det var inga problem!
Citera
2003-08-28, 22:22
Medlem
Odins avatar
Kan man få ut uppgifter om någons fd medborgarskap?
Jag försökte nämligen ta reda på vad en viss människa hade för något medborgarskap, innan X gavs ett svenskt sådant.
Pratade med folkbokföringen, men kvinnan i luren bad mig vänta åtskilliga gånger innan hon till slut bad mig ringa hennes chef, som dock inte var inne för tillfälligt.
Citera
2003-08-29, 10:03
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Jag har ett registerutdrag hemma från alla som bor i mitt hyreshus... Det var inga problem!

Oki ..då kanske det var datasystemet som tidigare gjorde det omöjligt och inte lagen i sig.
Citera
2003-08-30, 21:37
Medlem
denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Skattemyndigheten kan inte söka på en adress.

Som jag sa förut, de kan dom visst och de har dom kunnat för minst ett år sedan.
Citera
2003-09-02, 19:10
Medlem
La Chapones avatar
Vet inte om jag postar på rätt ställe men jag kör ändå:

Hur gör man för att gömma sina personuppgifter? Inte fly landet och komma tillbaka i hemlighet utan mer "försvinna" från officiella register.
Citera
2003-09-13, 01:24
Bannlyst
Folkbokföringsadress vs bostadsadress?

Nån som vet hur man får reda på exakt var en person bor? Jag menar, om du går på skattemyndigheten och gör en sökning så får du väl upp var den personen är folkbokförd men han kan väl samtidigt egentligen ha sin bostadsadress någon annanstans..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in