2009-01-03, 23:19
Medlem
cineramas avatar
Jag ändrar mig nu, om hundarna älskar att jaga så är det nog bättre de sköter jobbet. Och eftersom de riskerar att ta katten så ska du inte ha det.

Jag har läst att hundar är bättre än katter på att fånga råttor.
Citera
2009-01-04, 11:49
Medlem
bobafetts avatar
Ok, det har gått ungefär som jag trodde, att en massa katt talibaner skulle börja tjafsa hit och dit.
Nej, att låta mina hundar jaga är inte ett alternativ, dessa har jag för tävling plus att det är så jävulskt kul att dra med dem.
Hur skulle det gå om mina hundar får upp viljan att jaga när jag är ute och drar i skogen. Inget bra alternativ. Att ha en till hund i form av terrier är inte aktuellt. Då jag inte har intresse för dessa hundar som bara skäller och låter, jag vet dock precis vilken du menar, de kommer tydligen från Danmark från början.

Oavsett om jag håller efter foder och dylikt så kommer det alltid att finnas gnagare på en gammal gård. Så är det bara.

Får leta vidare efter en katt som är självständig, gillar att vara ute och så pass intelligent så att den inte hoppar inte till hundarna.

Tack.

Tråd kan stängas.
Citera
2009-01-04, 12:53
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobafett
Ok, det har gått ungefär som jag trodde, att en massa katt talibaner skulle börja tjafsa hit och dit.
Nej, att låta mina hundar jaga är inte ett alternativ, dessa har jag för tävling plus att det är så jävulskt kul att dra med dem.
Hur skulle det gå om mina hundar får upp viljan att jaga när jag är ute och drar i skogen. Inget bra alternativ. Att ha en till hund i form av terrier är inte aktuellt. Då jag inte har intresse för dessa hundar som bara skäller och låter, jag vet dock precis vilken du menar, de kommer tydligen från Danmark från början.

Oavsett om jag håller efter foder och dylikt så kommer det alltid att finnas gnagare på en gammal gård. Så är det bara.

Får leta vidare efter en katt som är självständig, gillar att vara ute och så pass intelligent så att den inte hoppar inte till hundarna.

Tack.

Tråd kan stängas.
Min syrras honkatt bor hemma över vintern, annars ser vi aldrig av den, på en gård finns det ju gott om mat och utrymmen att sova på, så skaffa en katt du. Hittar du en hemlös vildkatt så vore ju det bäst, men om du kanske kelar lite med den när du är ute så räcker nog det. Dock så är det väldigt individuellt hur sociala katter är.

Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Jag har läst att hundar är bättre än katter på att fånga råttor.
HAHAHAHAHA Var det jultomten som sa det? Och det här med att hundar skulle jaga katter är extremt sällsynt när de lever tillsammans i samma hushåll, och de hundar som ger sig på katter ångrar sig nog ordenligt efteråt.
Senast redigerad av marcus90_kung 2009-01-04 kl. 12:56.
Citera
2009-01-04, 13:06
Medlem
Eliza CTs avatar
TS: DU frågade vad vi andra tyckte i tråden! Eller har jag helt missuppfattat?
Sedan har du fått svar du inte gillar. Vi "katt talibaner" har svarat med vad vi ansett var bäst för en eventuell katt!

Marcus90: TS anser att han inte kan ens TA i katten pga att han är hyperallergisk. Vem ska då ta hand om katten när det är absolut nödvändigt?
Visst, en vildkatt (förvildad!) kan få tak över huvudet men jag ifrågasätter om den trivs på det sättet med skällande hundar - och som TS t.o.m. insett att den kan bli skadad av hundarna som gärna vill ta den som byte.
Ofta är det så med allergier att dom ökar med åren. Alltså är man allergisk mot katt blir man ofta det mot hund/häst också. Bara att hoppas TS tål hundar i fortsättningen också.
Mvh
Citera
2009-01-04, 16:39
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
TS: DU frågade vad vi andra tyckte i tråden! Eller har jag helt missuppfattat?
Sedan har du fått svar du inte gillar. Vi "katt talibaner" har svarat med vad vi ansett var bäst för en eventuell katt!

Marcus90: TS anser att han inte kan ens TA i katten pga att han är hyperallergisk. Vem ska då ta hand om katten när det är absolut nödvändigt?
Visst, en vildkatt (förvildad!) kan få tak över huvudet men jag ifrågasätter om den trivs på det sättet med skällande hundar - och som TS t.o.m. insett att den kan bli skadad av hundarna som gärna vill ta den som byte.
Ofta är det så med allergier att dom ökar med åren. Alltså är man allergisk mot katt blir man ofta det mot hund/häst också. Bara att hoppas TS tål hundar i fortsättningen också.
Mvh
Har man inte hundarna lösa så borde det ju inte vara till stort besvär för katten. Och även om de anfaller katten(som har 9 liv/tål stryk) så kommer de lära sig en läxa av det och antagligen respektera katten. Och eftersom det finns många hemlösa katter plus att katter inte är flockdjur, så borde ju en katt klara sig ganska bra utan den sociala biten. Jag vet en familj som har katt på samma sätt som TS pratar om av allergiskäl, och det har tydligen fungerat väldigt bra.
Citera
2009-01-04, 19:31
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Har man inte hundarna lösa så borde det ju inte vara till stort besvär för katten. Och även om de anfaller katten(som har 9 liv/tål stryk) så kommer de lära sig en läxa av det och antagligen respektera katten. Och eftersom det finns många hemlösa katter plus att katter inte är flockdjur, så borde ju en katt klara sig ganska bra utan den sociala biten. Jag vet en familj som har katt på samma sätt som TS pratar om av allergiskäl, och det har tydligen fungerat väldigt bra.

Dom finns, ja. Men ska man rekommendera att det ska bli flera? Ska dom utan kastrering få yngla av sej så dom blir i överflöd?
Katter har INTE 9 liv - dom har ett som vi. Är dom beredda på anfall av hund så försvarar dom sej vasst, men får hunden ett grepp före så klarar sej inte katten.
Är man allergisk skaffar man inte djuret man är allergisk mot, så enkelt är det nog. Har man ett djur och blir allergisk gör man det bästa för just det djuret.
Mvh
Citera
2009-01-04, 19:46
Medlem
konanes avatar
Katter föddes inte precis till att vara innedjur.
Ja, de kan vara ute 24/7. Har själv växt upp i ett hus med 2-3 utekatter och en "innehund". Funkar hur bra som helst. Hunden och katterna kommer överrens väldigt bra. Gäller bara att vänja katterna vid att vara ute när de är små.

Jag tror det är vanliga "skånsk bondkatt"(eller vad de heter) som vi har.
Citera
2009-01-04, 20:39
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konane
Katter föddes inte precis till att vara innedjur.
Ja, de kan vara ute 24/7. Har själv växt upp i ett hus med 2-3 utekatter och en "innehund". Funkar hur bra som helst. Hunden och katterna kommer överrens väldigt bra. Gäller bara att vänja katterna vid att vara ute när de är små.

Jag tror det är vanliga "skånsk bondkatt"(eller vad de heter) som vi har.

Men i detta fall handlar det inte bara om att katten ska vara ute hela tiden utan att den inte alls ska ha någon kontakt med människor pga allergi. Var det så med era katter? Ni hade ingen kontakt med dem utan lät dem vara vildkatter?
Citera
2009-01-04, 21:02
Medlem
Vill man inte ha kontakt med sin katt borde man inte skaffa en.

Om man tar sig an en vildkatt som inte vill ha kontakt med människor och absolut inte vill kunna gå in och värma sig det en annan sak. Fast risken, eller chansen, att den kommer söka kontakt efter ett tag finns ju ändå. Vildkatter är trots allt tamdjur de också. Och livet som utekatt kan vara ganska hårt, så man ska inte räkna med att man inte behöver bry sig. OM man har en katt som är ute 24/7 bör man se till att det finns en varm plats att sova på och den har tillgång till mat, även om det är en van råttjägare.
Citera
2009-02-06, 05:02
Bannlyst
Är ju snarare mer synd om hundarna än katterna om de ska leva tillsammans.
Citera
2009-02-06, 07:44
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobafett
Har stora planer på att flytta till en gård för att kunna vidareutveckla vårt intresse med draghundar.
Grejen är att jag har fått för mig att det är bra att ha en katt på en gård som kan hålla efter vad gäller råttor och möss.
Problemet är att jag är tok allergisk mot katter. Finns det någon som kan leva ute året runt? H*n kan säkert bo i stallet men problemet är att våra hundar ser katter som mat så det är inte helt 100% lyckat. Jag kan inte på något sätt säga att jag gillar katter men de skall behandlas med respekt som alla andra djur.
Någon som har något bra förslag?
Skaffa inte katt. Köp råttfällor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här