Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-03, 19:24
  #1
Medlem
Hejsan!

Har fått ett problem idag. Datorn hackar upp sig då och då (med relativt korta intervaller). Har inte hittat något direkt mönster utan verkar va lite hipp som happ. Cpu användningen får från några få % upp till närmare 100 och i mellan åt hundra. Vilket resulterar i att datorn hänger upp sig kortare stunder.

Här är en bild utav "prestanda" av datorn:
http://img61.imageshack.us/img61/3064/myskota2.gif

Några förslag på vad man kan göra? När jag tog den där bilden och under hela sessionen det enda jag gjorde var att ha windows media player igång. Hel mysko. Kan inte se på film nu heller utan problem. Har inte gjort några ändringar eller så utan det bara kom. Kör Panda Antivirus och har inte hittat några virus heller.

Det är en Amd Athlon 64bitars processor 3200+
__________________
Senast redigerad av Skyx 2009-01-03 kl. 19:28.
Citera
2009-01-03, 19:32
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Under fliken "Processer" - vilken process är det som maxar CPU:n?
Citera
2009-01-03, 19:33
  #3
Medlem
ElNinoDeLaCalles avatar
Hade samma problem med min förra dator, men oftast var det just efter jag stängt ner ett krävande program/spel. Jävligt jobbigt var det ivarjefall.
Testa att boota om den då?
Citera
2009-01-03, 19:37
  #4
Medlem
Missade lite info visst. Hjälper en kort stund om jag startar om datorn.

Den processen som har varit hög är systemets vänteprocess. Men den varierar ganska mycket också. Har inte hittat någon annan där som skiftar direkt mycket eller gör att processorn går så högt.

Dock så verkar det som så att om jag belastar datorn mycket så verkar det fungera lite bättre. Har jag inte fått ordning på det till midnatt blir det nog en ominstallation =/ Blir säkert innan har dålig tålamod hehe.
Citera
2009-01-03, 20:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyx
Den processen som har varit hög är systemets vänteprocess. Men den varierar ganska mycket också. Har inte hittat någon annan där som skiftar direkt mycket eller gör att processorn går så högt.
Systemets vänteprocess visar ju hur mycket processorn inte används. Står den siffran på exempelvis 80% så innebär det att 20% av processorkraften utnyttjas, lite enkelt uttryckt.
Citera
2009-01-03, 20:25
  #6
Medlem
Det vet jag redan. Det är det som gör det så pass mysko då det är den enda skiftande processen vad jag kan se. om den går ner borde en annan att gå upp osv...
Citera
2009-01-03, 23:29
  #7
Medlem
Ber om ursäkt för dubbelpost men om de finns någon ändra knapp för inlägget så hittade jag den inte...

Det verkar som jag hitta problemet. Hittade en fil kallad svchost.exe i c:\windows\ och det är tydligen en trojan som kan ställa till lite problem som man lätt förväxlar med filen svchost.exe (ja samma namn) som liger i c:\windows\system32\

För att ta bort filen starta datorn i felsäkert läge och gå till c:\windows och ta bort den.

Återstår att se om problem är löst.
Citera
2009-01-03, 23:39
  #8
Medlem
CoolDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyx
Ber om ursäkt för dubbelpost men om de finns någon ändra knapp för inlägget så hittade jag den inte...

Det verkar som jag hitta problemet. Hittade en fil kallad svchost.exe i c:\windows\ och det är tydligen en trojan som kan ställa till lite problem som man lätt förväxlar med filen svchost.exe (ja samma namn) som liger i c:\windows\system32\

För att ta bort filen starta datorn i felsäkert läge och gå till c:\windows och ta bort den.

Återstår att se om problem är löst.

Vet även att det riktiga svchost har haft liknande problem, vilka löst via uppdateringar.
Citera
2009-01-04, 02:42
  #9
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör först Antimalware och slå sen av Windows Indexing Service på alla lokala hårddiskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback