2009-01-03, 11:15
Medlem
Kofis avatar
Det är väl inte så svårt att slå upp det och kolla vad som är rätt (vilket jag fö gjort i inlägget över). Grrr.
Citera
2009-01-03, 11:25
Medlem
är det bara för mig det känns som det borde stavas utseénde? utse-eände fast det beror kanske på dialekter förstås. är själv från stockholm förorter. Hur som helst stavas det nog utan apostrof.
Citera
2009-01-03, 11:32
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Språk
/Mod
Citera
2009-01-03, 11:41
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleve
är det bara för mig det känns som det borde stavas utseénde? utse-eände fast det beror kanske på dialekter förstås. är själv från stockholm förorter. Hur som helst stavas det nog utan apostrof.

Det är väl just för att det uttalas "utseände" det inte ska vara någon accent ovanför det andra e:et? I så fall ovanför det första.
Citera
2009-01-03, 12:51
Medlem
fillemannen1337s avatar
Har nyaste firefox och det blir såhär rött under när jag använder apostrof så utan är nog rätt
Citera
2009-01-03, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Det är väl just för att det uttalas "utseände" det inte ska vara någon accent ovanför det andra e:et? I så fall ovanför det första.
Mm, över andra blir ju fel
Citera
2009-01-03, 14:50
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
"Utseende" har jag alltid stavat det.

Men nu när jag tänker efter så känns nästan "Utséende" mer rätt

Offtopic: Schysst ska det vara!
Nej, absolut inte två s före t. Inte i någon av av de tre stavningar som finns.

Och absolut inga accenter (eller för den delen apostrofer) någonstans i "utseende" lika lite som i "påseende", "överseende" eller helt enkelt i "seende".
Citera
2009-01-03, 16:01
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
... Och absolut inga accenter (eller för den delen apostrofer) någonstans i "utseende" lika lite som i "påseende", "överseende" eller helt enkelt i "seende".
Varför får inte jag skriva utsëende, när Boëthius får skriva sig med trema?
Det är hög tid att vi naïva får skriva intüitivt.
Citera
2009-01-03, 16:11
Medlem
[ˈʉːtseː(ə)ndə] stavas utseende, precis som beteende och leende. Förstår inte var folk har fått accenten ifrån. På svenska förekommer bara bokstaven é i (icke-sammansatta) ords sista stavelse, för att markera oregelbunden betoning i lånord. På så vis kan man skilja på ord som ide och idé, armen och armén.

Jag stavar det sjyst, eftersom det är väldigt svårt att läsa fel. Dessutom bör man undvika två s innan t:et, för det ser ut som en böjd form av det icke-existerande ordet sjyss (som kass och kasst).
Citera
2009-01-03, 18:30
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
På svenska förekommer bara bokstaven é i (icke-sammansatta) ords sista stavelse

... samt i böjda former av desamma: idéer, arméerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in