Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-01, 05:14
Bannlyst
Har ett litet nätverk hemma, en Dlink DI-524 med trådlöst på.
Köpte en till likadan router idag, för jag vill ha nätverk med trådlöst på övervåningen med.

Min fråga är hur jag ska koppla ihop dessa? Nu är det kopplat så att det kommer en kabel från den routern där nere som jag satt i wanporten på routern häruppe.

Men internet funkar inte, Antar att man måste ändra Ip och grejjer på routern häruppe efter som de troligtvis har samma.

Någon som vill förklara lite i detalj hur jag ska göra vore snällt

Mycket tacksam för svar

Mvh Felix
Citera
2009-01-01, 11:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Enklast är nog att inte använda wan porten utan en av lan portarna

1. Ändra ip-adressen på router 2 till t.ex. 192.168.0.101 (ev reservera denna på router 1 ifall den ingår i DHCP rangen)
2. Stäng av DHCP på router 2
3. Ändra SSID och kanalen på router 2 till något som inte kolliderar med router 1
4. Koppla en kabel mellan lan urtag på router 1 till lan urtag på router 2 (ev behöver du en korsad kabel men jag tror det funkar ändå)
5. Prova att ansluta till router 2 trådlöst och försök öppna en internetadress t.ex. www.google.se
6. Om allt fungerar logga in på router 2 och aktivera wpa-psk och sätt ett lösenord på anslutningen och ändra samtidigt lösenordet på adminkontot.

Du kan koppla som du föreslog först till wan urtaget men det är betydligt bökigare med två subnät och att ta sig ut på nätet den vägen...
Senast redigerad av kimdah2002 2009-01-01 kl. 11:32.
Citera
2009-01-01, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Enklast är nog att inte använda wan porten utan en av lan portarna

1. Ändra ip-adressen på router 2 till t.ex. 192.168.0.101 (ev reservera denna på router 1 ifall den ingår i DHCP rangen)
2. Stäng av DHCP på router 2
3. Ändra SSID och kanalen på router 2 till något som inte kolliderar med router 1
4. Koppla en kabel mellan lan urtag på router 1 till lan urtag på router 2 (ev behöver du en korsad kabel men jag tror det funkar ändå)
5. Prova att ansluta till router 2 trådlöst och försök öppna en internetadress t.ex. www.google.se
6. Om allt fungerar logga in på router 2 och aktivera wpa-psk och sätt ett lösenord på anslutningen och ändra samtidigt lösenordet på adminkontot.

Du kan koppla som du föreslog först till wan urtaget men det är betydligt bökigare med två subnät och att ta sig ut på nätet den vägen...

Tackar, ska pröva detta, återkommer med resultat.

Ps. Har det med att göra att det är likadana routrar? har kopplat så här förut-

Lanuttag i router1 -> Wanuttaget på router2. Detta har då funkat, men som det var två olika routrar med olika gateway.

Det enda problemet jag fick då var att de datorer som kopplades ihop med router2 inte var med i mitt nätverk, utan de hade ett "eget nätverk"
Ds
Citera
2009-01-01, 15:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenix__
Tackar, ska pröva detta, återkommer med resultat.

Ps. Har det med att göra att det är likadana routrar? har kopplat så här förut-

Lanuttag i router1 -> Wanuttaget på router2. Detta har då funkat, men som det var två olika routrar med olika gateway.

Det enda problemet jag fick då var att de datorer som kopplades ihop med router2 inte var med i mitt nätverk, utan de hade ett "eget nätverk"
Ds
Ja det fungerar, du kan sätta router 1 som 192.168.0.1 och router 2 som 192.168.1.1 du får då två subnät, dessa ser normalt inte varandra så du får sätta upp ev fildelning manuellt mellan dom. Dessutom får du problem ifall du behöver öppna portar ut mot internet bakom router 2.

Att köra allt i ett nät är enklast tycker jag och då är det onödigt med routerfuntionerna utan du skulle nog köpt en accesspunkt till våning 2 ifall du bara ville utöka ditt trådlösa nät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in