2008-12-30, 00:48
Medlem
Jag har också problem med internet i Ubuntu (och i debian) vid en nyinstallation. Jag måste då ladda om forcedeth-modulen. Troligtvis fungerar det inte för dig, men det är väl värt ett försök:
sudo modprobe -r forcedeth
sudo modprobe forcedeth msi=0 msix=0
sudo dhcpcd eth0

... och se om det gör någon skillnad.
EDIT: Sökte lite, detta verkar gälla nforce-moderkort. Har du inte det så glöm ovanstående.
Citera
2008-12-30, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Har du kört dhclient eth0 ?

Hur ser din /etc/network/interface ut?

alla, jag har gjort en ny tråd på ubuntuforums, ni kan kolla på den:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1025002
Citera
2008-12-30, 03:46
Medlem
jeddes avatar
Citera
2008-12-30, 14:39
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retskrad
alla, jag har gjort en ny tråd på ubuntuforums, ni kan kolla på den:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1025002

Så istället föratt svara på frågorna här så gör du en ny tråd i ubuntusforum???
Citera
2008-12-30, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Så istället föratt svara på frågorna här så gör du en ny tråd i ubuntusforum???

Det jag säger är, att ni säger jag ska skriva in commands. Alla de ni sä'ger ahr jag rdan svaratr på de där trådarna...
Citera
2008-12-30, 16:28
Medlem
junks avatar
Citat:
Det jag säger är, att ni säger jag ska skriva in commands. Alla de ni sä'ger ahr jag rdan svaratr på de där trådarna...

Så du menar att du vill att vi ska läsa dina två trådar i ubuntuforumet och sedan hjälpa dig här?
Citera
2008-12-30, 18:33
Medlem
danielebs avatar
Citat:

Suck... TS: du har startat tre trådar i två olika forum och har fått hjälp i samtliga. Först i den tredje tråden (på Ubuntu forums) kommer det fram att du har två olika nätverkskort... Det hade ju blivit lättare för alla att hjälpa till om du hade sagt det direkt.
Citera
2008-12-31, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
Suck... TS: du har startat tre trådar i två olika forum och har fått hjälp i samtliga. Först i den tredje tråden (på Ubuntu forums) kommer det fram att du har två olika nätverkskort... Det hade ju blivit lättare för alla att hjälpa till om du hade sagt det direkt.

Nån på uubntuforumet säger plöstligt att han har googlat och at min modem model inte stöder linux. Det är ju konstigt.. för några veckor sen, funakde ubuntu med samma modem, med internetoch nu plöstligt inte.
Citera
2008-12-31, 09:24
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Nån på uubntuforumet säger plöstligt att han har googlat och at min modem model inte stöder linux. Det är ju konstigt.. för några veckor sen, funakde ubuntu med samma modem, med internetoch nu plöstligt inte.
Jag har exakt samma modem som det på bilden också och det fungerar. Jag antar att du har ComHem? Nu har jag kikat i tråden på Ubuntu forums och hela historien blir ganska rörig eftersom du installerar om både Ubuntu och Windows hela tiden samtidigt som andra försöker hjälpa till. Nu verkar det dessutom som om du inte har två nätverkskort? Prövade du ethtool som jag föreslog tidigare? Om inte kanske det kan vara värt ett försök:
Kod:
sudo apt-get install ethtool
sudo ethtool -r eth0
Citera
2008-12-31, 17:44
Bannlyst
Citat:
Jag har exakt samma modem som det på bilden också och det fungerar. Jag antar att du har ComHem? Nu har jag kikat i tråden på Ubuntu forums och hela historien blir ganska rörig eftersom du installerar om både Ubuntu och Windows hela tiden samtidigt som andra försöker hjälpa till. Nu verkar det dessutom som om du inte har två nätverkskort? Prövade du ethtool som jag föreslog tidigare? Om inte kanske det kan vara värt ett försök:
Kod:
sudo apt-get install ethtool
sudo ethtool -r eth0

Aaa jag ska skriva in den, när jag dual bootar ubuntu nu. Men vet du avd wcid är? Det är en ntwork manager, istället för den network manager som ä'r installerad från början?
Citera
2008-12-31, 20:53
Medlem
danielebs avatar
Nej, jag hade inte hört talas om wicd innan. Däremot vet jag att NetworkManager har orsakat problem för en del.
Citera
2008-12-31, 23:55
Bannlyst
Citat:
Nej, jag hade inte hört talas om wicd innan. Däremot vet jag att NetworkManager har orsakat problem för en del.

Jag fick internet att funka. Tack alla för der svar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in