Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-28, 03:10
Medlem
PhantomBlots avatar
Jag är inte så bra på Windows, så detta är säkert jätteenkelt (hoppas jag). Har slipstreamat en skiva med Service Pack 3 och tänkte passa på att göra den unattended så att man slipper skriva in namn och serienummer samt slipper välja tidszon, tangentbord och annat krafs. Tänkte även att det kunde vara bra att slippa alla spel samt att den skall starta upp med Classic-temat och den gamla hederliga startmenyn, m.m.

Allt verkar fungera bra, utom just serienumret. Jag får upp tomma rutor och måste skriva in det manuellt. Vad kan vara fel?

Min WINNT.SIF ser ut som följer (har ändrat namn och sånt):

[Data]
UnattendedInstall=Yes
AutoPartition=0
MsDosInitiated=No

[Unattended]
UnattendMode=ProvideDefault
TargetPath=\WINDOWS
OemSkipEula = "Yes"
WaitForReboot="No"
FileSystem=*

[GuiUnattended]
EncryptedAdminPassword= "NO"
OEMSkipRegional=1
TimeZone=110

[UserData]
ProductID=XXXX-XXXX-XXXX-XXXX
FullName="foo"
OrgName="foo"

[TapiLocation]
CountryCode=46
Dialing=Tone

[RegionalSettings]
LanguageGroup=2
Language=00000850

[Identification]
JoinWorkgroup=foo

[Networking]
InstallDefaultComponents= "Yes"

[Components]
Msnexplr=off
Media_clips=Off
Zonegames=off
AutoUpdate=On
Minesweeper=Off
Pinball=Off
Solitaire=Off
Spider=Off
Zonegames=Off
Freecell=Off
Msmsgs=Off

[Shell]
DefaultStartPanelOff = Yes
DefaultThemesOff = Yes

[WindowsFirewall]
Profiles = WindowsFirewall.TurnOffFirewall

[WindowsFirewall.TurnOffFirewall]
Mode = 0
Citera
2008-12-28, 09:09
Medlem
kolla in denna sida

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/7/
Citera
2008-12-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot

[UserData]
ProductID=XXXX-XXXX-XXXX-XXXX
Bara två gissningar...
ProductID är väl 5 x 4 tecken. Du har med 4 x 4 tecken. Miss?
Annars så kan ditt ProductID vara använt tidigare eller vara ett numera (efter SP3) spärrat?
Citera
2008-12-28, 14:21
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besj
Bara två gissningar...
ProductID är väl 5 x 4 tecken. Du har med 4 x 4 tecken. Miss?
Annars så kan ditt ProductID vara använt tidigare eller vara ett numera (efter SP3) spärrat?

Jo, visst är det XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX. Blev lite fel när jag redigerade bort de verkliga siffrorna och bokstäverna innan jag postade här. Det är en volymlicensnyckel, så att den är använd tidigare bör inte ha någon betydelse. Giltig är den också. Skriver jag in den manuellt så fortsätter installationen snällt.
Citera
2008-12-28, 14:37
Medlem
Andreasvbs avatar
ProductID är inte serienummret.

Du skall skriva i CDKey.

Gör om, gör rätt.
Citera
2008-12-28, 15:16
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
ProductID är inte serienummret.

Du skall skriva i CDKey.

Gör om, gör rätt.

ProductKey=XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX blir det om man använder Microsofts Setup Manager för att generera en answer file, så det var det första jag provade, men det fungerade inte. Googlade lite och läste någonstans att med SP1 och senare så är det ProductID=XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX som gäller, och jag har ju slipstreamat SP3 så jag antog att det skulle vara rätt även för mig.

CDKey=XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX har jag inte sett någonstans, men kan väl prova det med.
Citera
2008-12-28, 15:18
Medlem
Andreasvbs avatar
Testa utan bindestreck också.

Är det en laglig nyckel du använder?
Senast redigerad av Andreasvb 2008-12-28 kl. 15:39.
Citera
2008-12-28, 15:42
Medlem
PhantomBlots avatar
Problemet löst. ProductID=XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX var rätt, men jag hade skrivit fel serienummer, ett W i stället för ett V på ett ställe. Så blir det när man klipper och klistrar utan att tänka på vad man gör. Allt fungerar nu. Tack för hjälpen alla som engagerat sig.

Citat:
Är det en laglig nyckel du använder?

Yes.
Citera
2008-12-28, 15:52
Medlem
Andreasvbs avatar
Se där, ProductID brukar ju inte betyda nyckeln. Tycker det borde stå nånstans på deras sida att de ändrat.

Jag kollade min slipstreamade, var gjord med nLite, därför det inte stämde riktigt.

Hittade däremot en rolig tråd om en med samma problem, http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=127340
Kolla bilden han postar senare i tråden, epic.

Kul att det löste sig.
Citera
2008-12-28, 16:16
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Se där, ProductID brukar ju inte betyda nyckeln. Tycker det borde stå nånstans på deras sida att de ändrat.

Jag kollade min slipstreamade, var gjord med nLite, därför det inte stämde riktigt.

Hittade däremot en rolig tråd om en med samma problem, http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=127340
Kolla bilden han postar senare i tråden, epic.

Kul att det löste sig.

Hehe, ja det var en kul tråd. Har man gjort fel från början så är det nog bättre att erkänna det än att börja photoshoppa bilder för att "bevisa" att man egentligen gjorde rätt

Blev rätt nöjd men min skiva. Har inte lagt in några uppdateringar efter Service Pack 3, så man får leva med att köra lite Windows Update, men jag tycker det räcker så. Det viktigaste finns med från början. Vill man ha en skiva som är helt up to date så får man ju bränna en ny varje vecka typ.

Väldigt skönt att slippa välja en massa alternativ under installationen i alla fall. Man sitter ju vanligtvis inte med något annat än ett svenskt tangentbord t.ex, så det känns bra att slippa hela den där processen.

Det enda som möjligen återstår är att lägga till lite moderna drivrutiner för nätverkskort och SATA. Det finns vissa nackdelar med ett operativsystem från 2001 om man råkar försöka installera det på en modern dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in