Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-27, 18:17
Medlem
Bokias avatar
Jag misstänker jag har fått virus. Det är inte så att datorn gått helt i sönder, men det var omändrat bland grupperna på MSN och jag hade nya Facebookvänner som jag vet att jag inte lagt till.

Jag har Eset Smart Security. Nyaste uppdateringarna. Scannar datorn med Spybot Search and Destroy, Kör med CCleaner och Ad-Aware.

Hur i helvete kan jag ha fått virus?

Jag klickar heller bara inte på random filer och är ganska så kunnig inom datorer. Så min fråga är. Hur i helvete kan jag ha fått virus.

Jag misstänker själv att det är en keylogger, eftersom sakerna som ändrats är textberoende.

(Ja, jag har svåra lösenord där, och inte samma!)
Citera
2008-12-27, 18:29
Medlem
R0ses avatar
Ja du, det var en bra fråga ^^. Och du har testat scanna din dator med alla program du nämnde utan att hitta något? Spy bot s&d borde väll ändå hitta (keyloggern)?
Men till frågan, om vi utgår från att du har en keylogger på datorn, hur kan du då ha fått den? Att ingen varning ploppade upp när du fick viruset tyder på att det är ett ganska nytt och bra virus. Hur du har fått det måste du själv ta reda på, den kan ha kommit (mest troligt) när du laddade hem något (kolla och tänk efter noga vad du laddat ner på senaste). Mer kan jag väll inte tipsa om, söka igenom datorn igen, eller fråga dina kompisar som tjuvtittat när du skrev in lösenordet varför i h*****e dom har hackat dig
Citera
2008-12-27, 18:39
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Inte direkt IT-säkerhet utan mer Windows-support.

Tråd flyttad

IT-säkerhet -> Datorhantering - MS Windows

// Mod
Citera
2008-12-27, 19:06
Medlem
Spejnars avatar
Det kvittar vilka program du har installerade när du är en idiot. Så simpelt är det. Det finns bara ett sätt att vara 100% säker och det är att dra TP-sladden. AVP skyddar inte mot 0-day och utan en scriptblocker kan du få virus genom aftonbladet eller någon annan "legitim" sida.

Keylogger eller för mycket knark är min gissning dock.

R0se: Varför sitter du och gissar så hälften kan vara nog?

Citat:
Spy bot s&d borde väll ändå hitta (keyloggern)?

Öh nej?

Citat:
Att ingen varning ploppade upp när du fick viruset tyder på att det är ett ganska nytt och bra virus.

Behöver varken vara nytt eller bra men visst. 0day ftw.
Citera
2008-12-27, 19:39
Medlem
w580is avatar
Posta en hijackthis logg här, så kan man se om något misstänkt körs på din dator.
Citera
2008-12-27, 19:42
Medlem
927s avatar
om du är kunnig borde du kunna se vilka processer som startar med windows och även tjänster, alltså om det tillkommit nåt nytt. dessutom borde veta att spybot och framför allt adaware´s dagar är passerade för länge sedan när det gäller detektion
Citera
2008-12-28, 14:54
Medlem
Bokias avatar
Jag har inga suspekta filer vid uppstart.

Vilka program skall användas istället för Spybot och Ad-Aware?
Citera
2008-12-28, 14:56
Medlem
927s avatar
isf är det nog lungt

se min signatur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem