2008-12-25, 02:41
Medlem
brolijas avatar
Fick en Sanyo VPC-T850 i julklapp och har under 3 timmars tid försökt få minneskortet (Transcend 4GB) formaterat till kameran, omöjligt. Även testat San Disk 1 GB, "Card Error" Så vilket minneskort fungerar, om någon sitter på en Sanyo så skulle det vara väldigt uppskattat!

Transcend = Hänger sig när man tar kort
San Disk = Card Error
Citera
2008-12-25, 02:54
Medlem
Megaforces avatar
Om korten är begagnade så kolla att de inte är byglade för skrivskydd (vanligt om man lämnat in korten för framkallning)

Sen är det så att det finns vissa kameror som kan ha problem med att läsa 4 Gb SD-kort då de har stöd för SDHC, men förutsätter att kortet har SDHC om det har 4 Gb kapacitet.

Men eftersom även 1Gb kortet inte går att formattera så är det kanske skrivskyddat (ifall det går att läsa ev befintliga bilder på korten). Är korten nya så är de förformatterade och behöver inte formatteras innan man använder dem första gången.
Citera
2008-12-25, 03:00
Medlem
brolijas avatar
Testade att formatera båda korten på syrrans Samsung, det tog ca 3 sek för den att formatera ett kort. Min lät jag stå på i över en timme utan att den lyckades. Kan det vara kameran det är fel på? Står bara "One Moment"... Borde stå "Wait for eternity" eller liknande..
Citera
2008-12-25, 03:01
Medlem
brolijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om korten är begagnade så kolla att de inte är byglade för skrivskydd (vanligt om man lämnat in korten för framkallning)

Sen är det så att det finns vissa kameror som kan ha problem med att läsa 4 Gb SD-kort då de har stöd för SDHC, men förutsätter att kortet har SDHC om det har 4 Gb kapacitet.

Men eftersom även 1Gb kortet inte går att formattera så är det kanske skrivskyddat (ifall det går att läsa ev befintliga bilder på korten). Är korten nya så är de förformatterade och behöver inte formatteras innan man använder dem första gången.

Är det så? Varför inte för enkelhetens skull skriva Max 2 GB som de gör med mobiltelefoner?.. Jag ska kika på det där med SDHC. Korten är nya. Tack för svaret herr moderator (Y)
Citera
2008-12-25, 03:08
Medlem
brolijas avatar
Helt rätt, det fungerade att formatera San Disk kortet i min kamera, tråkigt att det ligger på 1 GB. Syrran blev ju glad, som fick mitt. Men hur tar jag reda på hur mycket GB jag kan lägga in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in