2008-12-23, 03:32
Medlem
septictanks avatar
tror ni att nu är tiden för att starta en egen hyrfilmssajt, typ som hyrfilm.nu? nu när blu-ray börjar närma sig, och som någon i blu-raytråden skrev, "optiska media kommer mer och mer ersättas av digitala" (ingen exakt formulering, men det var budskapet), tror ni inte det är dags för en stackars arbetslös att satsa på denna branschen? inte satsa, utan satsa jävligt hårt, för att slå sig ikapp de stora och ha ett större utbud med lägre priser.

vad tror ni? finns det någon chans att detta funkar, eller är piratkopiering allt för utbrett för ett nyetablerat filmföretag att gå runt?
Citera
2008-12-23, 04:17
Medlem
stilltons avatar
Jag tror tyvärr inte på idén. De som kan hantera tekniken med film via dator/htpc laddar i stor utsträckning ner film på olagligt vis, och lär inte byta till din tjänst. De som inte är så intresserade av tekniken kommer inte tycka att det initiala besväret att få det att fungera och lära sig använda det, kompenserar för den lilla tidsbesparing och förenklande de får på lång sikt.

den dagen man enkelt kommer kunna välja leverantör av on demand film via sin tv eller mottagarbox lika enkelt som man beställer en ppv-sändning har din tjänst en god potential, risken är dock stor att tv-leverantörerna kommer fortsätta subventionera "sina" boxar till kunderna och på det viset stänga andra aktörer ute på ett effektivt sätt.

den enda utvägen jag ser är att tv-tillverkarna tar fram ett webbaserat gränssnitt som är öppet för alla, det kommer dock att kosta en del i form av dyrare hårdvara, så jag kan inte tänka mig att det är något vi kommer få se de närmsta 3 åren
Senast redigerad av stillton 2008-12-23 kl. 04:20.
Citera
2008-12-23, 04:19
Medlem
Maniks avatar
Med tanke på att typ varenda uthyrningssajt på nätet har misslyckats så borde du kanske försöka hitta andra affärsmöjligheter.
Citera
2008-12-23, 12:12
Medlem
Dra igång spotify fast med all film som gjorts, där har du affärsidén!
Citera
2008-12-23, 12:45
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Vad är det för fel på SF Anytime? De säljer sin tjänst till många andra (Telia, hyrfilm.nu) och har väl mer eller mindre monopol på de flesta filmer i Sverige idag.
Citera
2008-12-23, 20:01
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Vad är det för fel på SF Anytime? De säljer sin tjänst till många andra (Telia, hyrfilm.nu) och har väl mer eller mindre monopol på de flesta filmer i Sverige idag.

Den är bunden till IE. Med andra ord kan inte Mac och Linux-användare använda tjänsten. Fruktansvärt korkat.

TS: Skriv lite kontrakt med all världens filmbolag, och skapa en klient likt Spotify, fast för film/tv-serier. Där har du en affärsidé.

Som det är just nu är hela konceptet med filmhyrning helt värdelöst, då allt är DRM-bundet, funkar endast till Windows m.m.
Citera
2008-12-23, 20:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Den är bunden till IE. Med andra ord kan inte Mac och Linux-användare använda tjänsten. Fruktansvärt korkat.

TS: Skriv lite kontrakt med all världens filmbolag, och skapa en klient likt Spotify, fast för film/tv-serier. Där har du en affärsidé.

Som det är just nu är hela konceptet med filmhyrning helt värdelöst, då allt är DRM-bundet, funkar endast till Windows m.m.
finns inte ett stort filmbolag idag som är beredda att släppa kopieringsskydd/DRM, därför kommer de som redan kan tekniken med att ladda ner piratkopierad film tycka det är smidigare även i fortsättningen.

musikindustrin har väl börjat förstå att det är dom som måste anpassa sig till marknaden och inte tvärt om, förhoppningsvis når filmbolagen denna insikt småningom.
Citera
2008-12-23, 23:57
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.

Ja fruktansvärt korkat att bara vända sig till de 98% datoranvändare som kör Windows och Internet Explorer. Hur kan man ens tjäna pengar på en sådan snäv konsumentgrupp övergår mitt förstånd.
Citera
2008-12-24, 10:08
Medlem
Jag tror att affärsidén skulle kunna funka efter 1:a april då IPRED går igenom. Jag tror marknaden kommer vara betydligt större då.

Dock så tror jag du måste vara innovativ och erbjuda nåt unikt form av enkelhel, pris el kvalité
Citera
2008-12-24, 13:22
Medlem
muminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Dra igång spotify fast med all film som gjorts, där har du affärsidén!
Fatta bandbredden som krävs på servrarna... Men cool idé annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in