2008-12-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
När dioden väl har börjat leda har den väl noll spänning, är det inte nåt sånt han visar typ etta och nollvärde, som med en transistor.

nä alla dioder har en knä spånning på cika 0,6 volt vissa i detta fallet har ju då 0,8 volt, en diod har ju förutom det dom egenskaper som dioder har med viss likhet som trissor som faktiskt är 2 dioder i mot koppling

.[/QUOTE Raderna skrivna med hand till höger är lösningarna. 3e o 4e raden som börjar Ud=0 ger Id=25mA och Ud=1 ger 24.75mA. Varför gör han detta? Vad jag minns från föreläsningen är att han valde en godtycklig punkt bara lr liknande....[/QUOTE

JA JA FATTAR INTE heller varför han drar ut vissa storheter ur diagramet om man för enkelhetens skull beräkn ar spänningsfallet över 4 kilo så kan man dra av i volt redan där dvs man beräknar 99,3 volt vilket är det samma som 100 när det gäller dessa storheter
Citera
2009-01-05, 06:18
Medlem
Enda jag undrar över nu är egentligen hur han får ekvationen längst ner:
I(d)=-0,25 U(d) +25
Senast redigerad av Rackade 2009-01-05 kl. 06:21.
Citera
2009-01-09, 19:06
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackade
Enda jag undrar över nu är egentligen hur han får ekvationen längst ner:
I(d)=-0,25 U(d) +25
Han talar väl bara om att strömmen minskar med 0,25mA tack vare dioden: Ja men det är ju det han talar om på raderna.
rad 3: När spänningen över dioden är noll (ej medräknad) är strömmen 25mA
rad 4: När spänningen över dioden är 0.5-0,7V ungefär 1V (medräknad) är strömmen 24.75mA.
rad 5: Alltså strömmen med dioden inräknad är 24.75 mA
rad 6: då är diodspänningen ca 0.83V
rad 7: Dioden gör att strömmen sjönk med 0.25mA... vet ej vad han menar sen för det sista är ju egentligen spänningen utan diod???

Jag är på lyset nu så allt kan va fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in