Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Hej!
Jag tänkte använda följande recept för gravlaxsås och skulle gärna ha lite synpunkter:
Har ni andra synpunkter för att piffa till såsen?
Börja med att ta rejält med dill och en mindre del socker i en kastrull. Vispa ihop tills sockerkristallerna löst upp sig.* I värsta fall kan du behöva att ta svag värme för att smakerna ska gifta sig, men var uppmärksam då dillen hatar värme och kroknar. Sedan gillar jag att ta i en aning vitpeppar i detta läge. Använd sedan en vitvinsvinäger av bra kvalitet.
Sedan kan du köra på med svensk senap och en valfri. Dijon passar till väldigt mycket, men personligen gillar jag att använda exempelvis calvadossenap. Ger en perfekt mildhet och en lite touch av äpple som passar riktigt bra till främst gravad lax.
Gällande olja instämmer jag i föregående talares synpunkt. Använd en neutral olja och låt senapen, dillen och sockret visa vad det går för!
När det är dags för att smaka av så bör du skippa alla recept och lita på sina smaklökar. Brukar bli mycket bättre. Till denna anrättning använder jag själv explicit vitpeppar, alltså inte svartpeppar. Använd även något finkornigt salt då det fördelar sig bäst i såsen.
* Tack Tore Wretman!