2008-12-22, 14:50
Medlem
andfrekas avatar
Hej!
Jag tänkte använda följande recept för gravlaxsås och skulle gärna ha lite synpunkter:

2 msk svensk senap
1 msk dijonsenap
1 msk socker
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk vitvinsvinäger
2 dl olja
1 dl hackad dil

Svensk senap, någon speciell sort att föredra?
Olja, Vanligt matolja? Raps?

Har ni andra synpunkter för att piffa till såsen?
Citera
2008-12-22, 14:51
Medlem
R0ses avatar
Den såg ju (he) bra ut.
Citera
2008-12-22, 15:40
Medlem
Västerviksenap finns på ica, kolla iallafall, den e stark och fin. Den passar bra för konsitensen också. Grov svensk senap är för torr. Skulle köra vanlig matolja, raps kan ta över smaken. vad du kan göra att droppa i lite ansjovis spad eller worchestersås, fast bara litelite. Snåla inte på dillen!
Citera
2008-12-22, 16:13
Medlem
andfrekas avatar
Tack för tipset. Ska testa v-vikssenapen om jag hittar den.
Citera
2008-12-22, 16:25
Medlem
Du ska ha champagnesenap såklart!

http://www.hovsenap.com/?Sortiment:Champagnesenap

Annars hade jag använt vanlig slotts senap.
Citera
2008-12-22, 19:18
Medlem
Rhynns avatar
Brukar använda skånsk grovkorning till min och samt ha i 1 msk malt kaffepulver. Brukar också lägga i hackad dill efter hand jag ska använda då såsen håller sig betydligt längre utan dill i.
Citera
2008-12-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Hej!
Jag tänkte använda följande recept för gravlaxsås och skulle gärna ha lite synpunkter:

Har ni andra synpunkter för att piffa till såsen?

Börja med att ta rejält med dill och en mindre del socker i en kastrull. Vispa ihop tills sockerkristallerna löst upp sig.* I värsta fall kan du behöva att ta svag värme för att smakerna ska gifta sig, men var uppmärksam då dillen hatar värme och kroknar. Sedan gillar jag att ta i en aning vitpeppar i detta läge. Använd sedan en vitvinsvinäger av bra kvalitet.

Sedan kan du köra på med svensk senap och en valfri. Dijon passar till väldigt mycket, men personligen gillar jag att använda exempelvis calvadossenap. Ger en perfekt mildhet och en lite touch av äpple som passar riktigt bra till främst gravad lax.

Gällande olja instämmer jag i föregående talares synpunkt. Använd en neutral olja och låt senapen, dillen och sockret visa vad det går för!

När det är dags för att smaka av så bör du skippa alla recept och lita på sina smaklökar. Brukar bli mycket bättre. Till denna anrättning använder jag själv explicit vitpeppar, alltså inte svartpeppar. Använd även något finkornigt salt då det fördelar sig bäst i såsen.

* Tack Tore Wretman!
Citera
2008-12-22, 23:30
Medlem
Har en alternativ gravlaxsås som är lite pikant men mycket god! Vissa blandar den med traditionell gravlaxsås 50/50 men funkar bra separat. Även god till skaldjur som den är men funkar att blanda den med lite creme fraiche.

Recept:
1 del HP-sause
1 del farinsocker
1 del dijonsenap
en aning vatten
Dill

Rör ihop och låt stå tills sockret löst sig och såsen blir brun.
Citera
2008-12-23, 06:55
Medlem
krypmetodens avatar
nästan precis som jag gör, brukar dock ha lite vitpeppar ist för svartpeppar och har ingen dijon senap i.
Citera
2008-12-29, 22:57
Medlem
pojoels avatar
Slottssenap är i vanliga fall otjänlig till människoföda, men i gravlaxsås är den omistlig. Man behöver inte hålla på att fjåtla med en massa olika sorters senap; Slotts är the gravlaxsenap! Punkt.

Jag gör en rejäl omgång sås på runt en dl Slotts, en knapp dl socker (vitt strö eller Muscovado, beroende på humör), en kombination av äppel- och vitvinsvinäger, hmmm... en-två matskedar av varje, kanske. Rörs med fördel ihop mha elvisp, tills sockerkristallerna löst sig. Innan de löst sig har man ingen aning om hur såsen kommer att smaka. Smaka på röran för att få veta om du har rätt balans mellan syra och sötma för din smak.

Sen kan du börja köra ner en neutral olja, rapsolja tixelempel, tills du fått rätt konsistens. Med elvispen på lågfart behöver du inte vara rädd för att såsen inte går ihop.

När nu både smak och konsistens fixat sig, rör du ner obscent mycket hackad färsk dill. Inte fryst. Färsk! Hacka gärna i stjälkarna också. Det är najs när det knaprar lite.

Peppar har inte i såsen att göra. Däremot, när du har skedat upp såsen på din lax(macka), tar du din andra pepparkvarn och mal grovt och generöst med vitpeppar över.

Efter detta kommer all köpesås att smaka unket, vilket är den väl förunnat.

Nu säger någon: Måtten då? Mängderna? Jag vet faktiskt inte längre. Jag kluttar, klickar, klattar, skvätter och häller så det känns bra. De ovan angivna mängderna är som jag tyckte det såg ut sist jag gjorde såsen. Ta till i underkant och justera efter avsmakning.
Senast redigerad av pojoel 2008-12-29 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in