2008-12-22, 13:14
Medlem
Vill börja med att säga att jag inte är särskillt kunnig på nätverk men jag förstår ändå det mesta.

Problemet är att jag på senare tid installerat fler och fler nätverksprodukter. Här är listan på allt som ingår:

Dator1 (E)
Dator2 (E)
Dator3 (E)
Dator4 (W)
Dator5 (W)
NAS (E)
Soundbridge musikenhet (W)
Xbox (E)
PS3 (W)
Skrivare (E)
Mobiltelefon (W)
((+ en switch till routern (E)))
E=ethernet W=wireless

Frågan är om det finns något program eller enkel lösning som gör att jag kan få ordning på allt? Om jag stänger av elen i hela lägenheten fungerar ingenting dagen efter, jag vet att man måste ge "fixed IP" men jag vet inte vilken adress jag ska ge.

Routerns (Netgear WGT624) "maintenance" är riktigt dålig.
Citera
2008-12-22, 15:01
Bannlyst
Du får gärna berätta mer om vad problemet är, annars är det svårt att hjälpa dig, är det så att du inte hittar maskinerna efter en omstart? Isåfall så kan du tjäna rätt mkt på att antingen binda datorernas MAC-adresser till specifika IPn i routern/dhcpn eller så sätter du statiska adresser, förslagsvis i serien 192.168.0.X. Det är en serie som är "fri" att använda.

Sen när man börjar komma upp i så många enheter som du så kan man börja överväga att köra en lite ordentligare uppsättning på nätet. Typ Brandvägg-Switch-AP.
Citera
2008-12-22, 16:33
Medlem
Som du säger, jag kan inte alltid hitta mina enheter efter omstart.

Jag är ute efter ett program som gör att jag kan övervaka alla mina enheter och se vad de heter också.

Tänkte byta ut min router till en Dlink DIR-655 men jag kanske ska köra på det systemet du säger. Vad är isf fördelarna?
Citera
2008-12-22, 22:18
Bannlyst
Man kan jämföra det med en typ kamera/mp3-mobil, den kan göra typ samma saker som en kamera och en mp3-spelare. Men inget lika bra som något som är enbart designat för en specifik uppgift (naturligtvis med vissa undantag).

Beror lite på hur mkt pengar du har och hur pass stort intresse du har, men DIR-655 är absolut ingen dålig lösning heller, kör på en själv och är supernöjd.

Men du är medveten om att den bara har 4 portar, right? Vad har du för switch?

En sak till jag kom på, hur pass spridda är de enheter som kör WLAN? En nyckdel är om dom är spridda över ett stort område eller i ett hus/lägenhet med tjocka väggar så kommer du förmodligen stöta på patrull med DIR-655, dess antenner duger för det mesta hemmabruk men signalstyrkan genom väggar/över stort område är begränsad (fortfarande bra för sitt pris).
Citera
2008-12-22, 23:03
Medlem
Jag har en Dlink DGS-1005D switch, den fungerar, än så länge, utan problem. Jag har en port över i switchen men nu får det räcka jag köper inget mer med nätverkssladd.
Routern jag har idag är en gammal Netgear WGT624, den är riktigt dålig, kräver omstart varannan dag.
DIR-655 kan väl inte ha sämre täckning än min Netgear? Den räckvidden jag har nu räcker gott och väl.

Tack för ett bra svar f.ö.
Citera
2008-12-23, 09:59
Bannlyst
Isåfall ska nog en DIR-655 fungera utmärkt, den kommer nästan garanterat ha bättre räckvidd än din netgear, och själv har jag bara behövt starta om min router en gång, efter att bredbandsbolaget hade lyckats krascha hela stationen mitt område sitter på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in