Varför inte te? Gott och oftast även nyttigt. Inte kall dryck förstås, men passar ändå bra till frukosten. Och rött te/örtte på kvällen (grönt/svart innehåller ämnen motsvarande koffein).
Jag tycker att tranbärsjuice är är sjukt gott. Jag tror inte det innehåller lika mycket fruktsocker som juice i alla fall. Väldigt uppfriskande. Lite smådyrt bara. Go att grogga med är plus i kanten.
Edit: Jag gjorde en snabb googling och det visade sig att det ska vara bra mot urinvägsinfektioner och antioxidanter och sånt där.
Kolsyrat, smaksatt vatten (mineralvatten?, sodavatten?) är väl det nyttigaste som finns att dricka efter kranvatten sålänge det inte innehåller massa kemikalier. På tredje plats kommer lättöl. På fjärde plats kommer "måltidsdrycker" av t.ex den typ man blandar själv med vatten. Mjölk är på femte plats. Eller var det tvärtom, mjölk och måltidsdryck är ungefär lika vad gäller kalorier.
Fast, kolsyrat vatten är ju vatten det också. Plus att det smakar väl inte så underbart alltid. Så man kan ju flytta upp alla positionerna om man vill, isåfall är lättöl det näst nyttigaste efter vatten/kolsyrat vatten.
Juice ska väl inte drickas mer än ett glas om dagen? Alla juicer har väl väldigt lågt ph, och är väl ofta ganska söta också? Inte bra för tänderna. Kanske inte för magen heller? Man ska iallafall skölja munnen lite med vatten efter man druckit juice eller ätit frukt förresten och inte borsta tänderna för tidigt efteråt.
Senast redigerad av belzebubb 2008-12-29 kl. 04:26.
Men Bravo apelsinjuice är väl långt ifrån onyttig? Själv har jag alltid en 50cl flaska med Kranvatten i kylen.
Om du har problem med att ditt lokala kranvatten smakar crap, så är det bara att skiva ned lite citroner i en kanna.
Det vettigaste alternativet är faktiskt vatten. Billigt, nyttigt och hälsosamt.